پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فصل انتظار

حوزه/ مسئول دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر از برگزاری چهارمین کنگره فصلی شعر کوتاه با موضوع «فصل انتظار» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «یوسف رحیمی» با اعلام این خبر گفت: این کنگره به صورت مجازی و در قالب‌های دوبیتی و رباعی برگزار می‌شود. فصل چهارم این کنگره، به موضوع «وظایف منتظران در راه تحقق ظهور» می‌پردازد و شاعران گرامی می‌توانند برای تبیین وظایف منتظران؛ از آیات قرآن، روایات، ادعیه، زیارات و توقیعات امام عصر(علیه‌السلام) الهام بگیرند.

وی درباره تداوم فصل به فصل این کنگره یادآور شد: پیوستگی این کنگره در فصل‌های مختلف سال، سبب حفظ همراهی و گسترش مخاطبان کنگره می‌شود، به طوری که تعداد شرکت‌کنندگان هر فصل نسبت به فصل قبل افزایش قابل قبولی داشته است.

رحیمی با اشاره به جایگاه و کارکرد شعر کوتاه گفت: امروزه از شعر کوتاه استقبال خیلی خوبی می‌شود و از سوی دیگر، شعر کوتاه می‌تواند قدمی برای شکوفایی استعدادهای شاعران باشد، چه بسا شاعری از عهده سرودن یک غزل یا قصیده یک‌دست و روان در ابتدای راه برنیاید ولی بتواند یک رباعی یا دوبیتی تاثیرگذار بسراید. در واقع یکی از اهداف برگزاری این کنگره‌ها استعدادیابی شاعران جوان است.

مسئول دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر، درباره ویژگی‌ها و شرایط آثار نیز نکاتی را یادآور شد:
- محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد، اما از یک شاعر بیش از ۵ اثر، برگزیده نمی‌شود.
- اشعار تنها در قالب‌های «دوبیتی»(با وزن رایج: مفاعیلن مفاعیلن فعولن) و «رباعی» پذیرفته می‌شوند.
- آثاری که خوش‌آهنگ نبوده و دارای سکت‌های موسیقایی بدون دلالت هنری باشند، کنار گذاشته می‌شوند.
- آثاری که قبلا منتشر شده و یا در سایر کنگره‌ها برگزیده شده باشند، به مرحله داوری نهایی راه نخواهند یافت.
- تنها اشعاری که به زبان معیار سروده شده باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و آثاری که به زبان محاوره باشند قابل پذیرش نیستند.

وی درباره نحوه ارسال آثار و آخرین مهلت ارسال افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثارشان را تا پایان سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ در ربات تلگرام کنگره فصلی به نشانی https://t.me/Shereheyat_bot ثبت نمایند. ضمن اینکه طبق روال کنگره‌های مجازی، مهلت دریافت آثار قابل تمدید نیست.
رحیمی در پایان اشاره کرد: در این کنگره حداکثر از ۴۰ اثر برتر(هر اثر دو میلیون ریال) تقدیر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha