جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی اسلامی

با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب دو نهاد حوزه و دانشگاه متکفل این مساله مهم در جامعه هستند و با توجه به این مساله که دست دانشگاه از مبانی فقهی و اصولی دین خالی است حوزه علمیه باید در راستای تبیین اهداف اسلام در مساله تربیت فعالیت بیشتری داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در همدان، مساله تربیت فرزند در خانواده یکی از بزرگ ترین دغدغه های والدین به شمار می رود و امروز با وجود مشکلات تربیتی که در جوامع بشری مشاهده می شود، هر کس به نوعی نگران این مساله است.
اهمیت مساله تربیت فرزندان به قدری است که غرب هم به دنبال رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه است، اتفاقی که اخیرا در فلوریدای آمریکا صورت گرفت اتفاق ساده ای نبود، مسلح بودن معلم و شاگرد در مدرسه که مکان آموزش است حکایت گر وضع نا بسامان جوامع غربی به شمار می رود.

برای این که ارکان تربیت در جوامع بشری را بشناسیم در مرحله نخست باید به بررسی کسانی که در تربیت جامعه نقش دارند بپردازیم و سهم آنها را از تربیت اجتماعی بیان کنیم.
والدین، معلمان و مبلغان دینی کسانی هستند که به صورت مستقیم در تربیت جامعه نقش دارند، با یک مثال ساده تاثیر گزاری نقش این سه گروه را در تربیت فرزند بیان می کنیم، یک کودک تا مدت 7 سال در خانه و در کنار والدین خود زندگی می کند و بعد از رسیدن به سن قانونی تحصیل، نیمی از روز را در مدرسه می گذراند و شاید در ماه ساعاتی از روحانی و مطالب او بهره ببرد.

                                                          
 به همین سبب بیش ترین بخش تربیت کودکان در منزل و کنار خانواده حاصل می شود، خیلی از خانواده می خواهند با فرایند کلامی و گفتار فرزند خود را تربیت کنند و سعی دارند با تعیین باید ها و نباید ها فرزند خود را آن گونه که می خواهند تربیت کنند.
مساله مهمی که در تعالیم دینی نیز به آن تاکید شده این است که تربیت از راه غیر کلامی حاصل می شود بدین معنا که والدین با رفتار خود به صورت مستقیم در تربیت فرزند خود اثر می گذارند و امام صادق(ع) نیز به شیعیان توصیه کرده است که مردم را به غیر زبان به کار خیر دعوت کنید.
یکی از دلایلی که امروزه سبب تزلزل در مساله تربیت فرزندان شده فعالیت های شبکه های ماهواره و شبکه های اجتماعی با ترویج فرهنگ غربی و مادی گرایانه است.
مسؤولان و کسانی که به فکر مذاکره و اجرا کردن سند 2030 هستند باید بدانند که غرب به دنبال سعادت بشر حرکت نمی کند و تربیت و مسیر حرکت خود را در راه رسیدن به مسایل مادی بنا کرده اند به صورتی که مقام انسان در جوامع بشری بدون در نظر گرفتن مسایل مادی قابل تصور نیست.
هر کجا دین مبین اسلام برای انسان ها حد و حدود قرار داده برای پایدار ماندن کرامت انسانی بوده برای مثال غرب روابط نامشروع را جزیی از حقوق بشر تلقی می کند و این در حالی است که سردمداران غربی همچون باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا به دختر خود اجازه فعالیت در شبکه های اجتماعی را نداده و همچنین ملکه انگلستان به عروس خود نسبت به پوشش تذکر می دهد.
متاسفانه ما در جهانی زندگی می کنیم که شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای با برنامه ریزی منسجم در حال ترویج اهداف خود، یعنی مبارزه با دین هستند و این در حالی است که نهاد های فرهنگی و اجتماعی کشور برنامه چشم گیری در این راستای برای مقابله با این مساله و ترویج فرهنگ اسلامی ندارند.
دشمن از دیر باز تا کنون در حال فعالیت رسانه ای در تمامی زمینه های تربیت فرزند به صورتی که مغایر با خانواده است می پردازد تا جایی که رییس جمهور رژیم صهیونیستی،‌ در دیدار با سران هالیوود بر این نکته تاکید کرد که نباید ارتباط حیاتی میان هالیوود و آموزش را نادیده گرفت و باید بدانید که کودکان بیش از سیاست مداران، به بازیگران اعتقاد دارند.

                                                        
و این در حالی است که اگر یک کارگردان در راه دین و شهدای مدافع حرم فعالیت کند به کار او انگ سینمای سفارشی می زنند و سوال اینجاست که آیا هالیوود و فعالیت های رسانه ای غرب سفارشی نیست؟
از مسیر اصلی بحث دور نشویم، تربیت فرزند مساله ای است که والدین باید به آن اگاه باشند و فرزندان خود را از آسیب های جدی زمانه و اهداف شوم دشمنان اسلام دور کنند.
پول و ثروت در زندگی نقش بسزایی دارد و هیچ کس منکر این مساله نیست اما باید بدانیم که ثروت به تنهایی عامل خوشبختی انسان ها نیست و اهمیت تربیت در خانواده به مراتب مهم تر است.
جامعه امروزی به سمت و سویی حرکت می کنند که والدین برای رسیدن به جایگاه دنیوی و ثروت از مساله مهم تربیت غافل شده و زمان زیادی را صرف کار خود می کنند و از فرزند خود که چگونه تربیت می شود غافل شده اند.
رسول اكرم(ص) به تعدادي از كودكان نگاه کرد، سپس فرمود: واي بر فرزندان آخر‌الزمان از پدرانشان. عرض شد يا رسول الله از پدران مشرك آن‌ها؟ فرمود: نه بلكه از پدران مسلمانشان كه هيچ چيز از فرائض مذهبي را به آنان نمي‌ آموزند و اگر خود فرزندان پاره ‌اي از مسائل ديني را فرا گيرند آن ‌ها را باز مي‌دارند و تنها به اين قانع هستند كه فرزندانشان متاع ناچيزي از دنيا بدست آورند، من از اين قبيل پدران بري هستم و آنان نيز از من بيزارند. (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 625)

 

سهم حوزه های علمیه در راستای امر تربیت

 

                                                     بحران تربیت فرزند و ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در جهان امروز اهمیت نقش حوزه های علمیه و علما را بیشتر از قبل می کند و والدین که مهم ترین رکن خانواده به شمار می روند باید با تعالیم اسلامی آشنا شوند.

زمانی حوزه های علمیه وظیفه خود را در مقابله با ظلم و فساد دستگاه حکومتی و رژیم پهلوی دانسته و وظیفه خود را در این راستا به بهترین نحو ممکن فراهم کردند و امروز اهمیت تربیت آینده سازان جامعه بر عهده این نهاد دینی است.
مشروعیت انقلاب و اسلام با تایید شارع مقدس حاصل می شود و مقبولیت جمهوری اسلامی از سوی مردم، به همین سبب تعالی اسلام و انقلاب در گرو تربیت دینی است و غفلت از این امر مهم ضربه به اسلام و انقلاب است.
رهبر معظم انقلاب در 23 مهر ماه سال 91 در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی می فرماید: «باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. 
این جمله دربرداره معنای وسعی است که شامل تمامی ملت ها می شود، بله تربیت دغدغه مهم تمامی ملت ها و امت ها است اما آنچه که برای ما اهمیت دارد ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

                                                     
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ با اشاره به پیچیدگی و چند لایگی اوضاع کنونی سیاسی و برنامه‌‌های پیچیده و درهم ‌تنیده‌ی امنیّتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دشمن، ۱۲ توصیه‌ی مهم را خطاب به فعالان تشکل‌های دانشجویی برای مواجهه با شرایط کنونی مطرح کردند که یکی از این موارد توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل است.
در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای به جوانان توصیه می کنند که سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد بررسی قرار دهید، مصداق هایش را مشخص کنید و در این زمینه راهکار ارایه دهید.
با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب دو نهاد حوزه و دانشگاه متکفل این مساله مهم در جامعه هستند و با توجه به این مساله که دست دانشگاه از مبانی فقهی و اصولی دین خالی است حوزه علمیه باید در راستای تبیین اهداف اسلام در مساله تربیت فعالیت بیشتری داشته باشد.
در آخر کلام این سوال مطرح می شود که از سال 91 تا کنون که از سوی رهبر معظم انقلاب اهمیت مساله تربیت و سبک زندگی اسلامی را موکد مطرح شده حوزه های علمیه چه فعالیت هایی در این راستا انجام داده و چه مقدار در پژوهش ها و خلق آثار علمی در این باره فعالیت داشته اند، آیا مطابق با نیاز روز جامعه بوده یا نه؟

نوشته: سعید حضرتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha