جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعتکاف

رئیس اداره تبليغات اسلامي نكا از حضور طلاب خواهر در مراسم معنوی اعتكاف این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت‌الاسلام محمدعلي الياسي، رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا، امروز در جلسه برنامه‌ريزي اعتكاف این شهرستان، با تأکید بر این که برگزاری مراسم اعتکاف یک تمرین معنوی است، خاطرنشان کرد: مراسم اعتکاف تمرینی است که نیاز به استمرار و تلاش برای حفظ فضای معنویت آن در طول سال خواهد داشت که معتکفان باید به این مورد نیز توجه داشته باشند.

وی با پراهمیت شمردن سنت حسنه اعتکاف، یادآور شد: برترین مردم کسی است که عاشق عبادت بوده، عبادت را از دل و جان دوست داشته باشد و امور و وظایف آن را به دقت و بی‌‌کم و کاست انجام دهد.

حجت الاسلام الیاسی با اشاره به معنی اعتکاف از دیدگاه قرآن و روایات اظهار داشت: اعتکاف به معنی وقوف سه روزه در مسجد و روزه‌گیری همراه با عبادت و خودسازی است که در اسلام جایگاه خاصی داشته و بزرگان اسلامی به این عمل مقید بودند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا با بیان این که اعتکاف دارای اثرات و نتایج روحی و معنوی فراوان برای فرد و جامعه است و علاوه بر خودسازی و تهذیب نفس برای فرد، جامعه نیز از این مسأله بهره‌مند می‌شود، افزود: نبی مکرم اسلام توجه خاصی به اعتکاف در مسجد داشتند و مدت اعتکاف ایشان در دهه آخر ماه رجب و به مدت ده روز صورت می‌گرفت.

وی با بیان این که اعتکاف براساس برخی روایات رسیده موجب غفران گناهان گذشته فرد شده و عبادتی مهم و بزرگ در اسلام شمرده می‌شود، گفت: اعتکاف در جمهوری اسلامی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و هر سال شاهد حضور پرشورتر جوانان و نوجوانان در این برنامه معنوی هستیم.

حجت الاسلام الیاسی با تاکید بر این که اعتکاف تنها یک عبادت نیست، بلکه مجموعه ای از بهترین عبادات را به همراه دارد، اضافه کرد: عباداتی که هر یک به تنهایی برای پیشبرد انسان در مسیر بی انتهای کمال، دارای آثار و برکات فراوان و فضیلت بسیارند، تنها جزئی از این عبادت به حساب می آیند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا با اشاره به این که تعدادی از طلاب خواهر در جمع بانوان معتکف شهرستان حضور پیدا خواهد کرد، گفت:حضور طلبه هاي خواهر در بين بانوان معتكف در رده هاي مختلف سني برنامه اي است كه سالانه اجرا مي شود تا براي تقويت مسائل ديني و اسلامي تلاش شود.

اين مسئول فرهنگی با اعلام اين‌كه مراسم معنوي اعتكاف همه ساله در شهر و روستاي نكال با قوت انجام مي‌شود، بيان داشت: با توجه به به اهمیت برگزاری اعتکاف، حضور طلبه هاي خواهر در بين بانوان و خواهران جوان و نوجوان از برنامه هاي مهم در دست اقدام است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا گفت: اعتكاف زماني براي خودسازي و خلوت با خداي خود است اما در كنار برنامه هاي ديني توجه به برنامه هاي فرهنگي هم مورد توجه است و در این مراسم معنوی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه خواهران برای درس اخلاق و همچنین برگزاری دعای زیارت عاشورا، توسل، زیارت امین‌الله و دیگر برنامه‌های معنوی استفاده می‌شود.

حجت الاسلام الياسي همچنين با بیان این که مراسم معنوی اعتکاف سال گذشته در 24 مسجد شهري و روستايي برگزار شد، افزود: در این مراسم ارزشمند يك‌هزار و 315 نفر معتكف شدند.

وي بيشترين آمار معتكفان را مربوط به قشر جوان دانست و گفت: امسال هم با برنامه ريزي خاص سن ثبت نام خواهران براي اعتكاف 12 سال و براي پسران نیز 15 سال اعلام شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا همچنين با اشاره به  همزمان شدن شهادت حضرت زينب(س) و روز طبيعت و 13 فروردين ماه گفت: زمان اعتكاف امسال در فروردين ماه و مصادف با آخرين روزهاي تعطيلات است و با توجه به ضرورت برگزاری سنت حسنه اعتکاف، بايد فضاسازی فرهنگی و برنامه ریزی مناسب این مراسم معنوی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha