چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عباس شومان نماینده الازهر

حوزه/ شیخ شومان گفت: این مایه شگفتی است که کشوری پیش خود تصور کند می‌تواند بر روی خرابه های کشور دیگر و بر جنازه های متلاشی کودکان و زنان و پیران کشور دیگر در صلح و آرامش زندگی کند!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، صبح روز گذشته نشست بین المللی گفت‌وگوی ادیان برای صلح در شهر وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد.

در این نشست علما و شخصیت های اسلامی و مسیحی همچون شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان، شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر و اسقف بشاره پتروس الراعی اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان و نمایندگان سایر طوایف لبنان شرکت داشتند.

در ادامه این کنفرانس، امروز شیخ عباس شومان نماینده الازهر در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: ما پیروان ادیان ابراهیمی همگی بر ضرورت صلح برای بشریت اتفاق نظر داریم و با تمام اشکال تجاوز به حقوق انسان ها با هر دینی مخالفیم و بر این باوریم که جنایتی بزرگ تر از کشتار انسان ها نیست، زیرا انسانها آفریده های خداوند هستند و دین اسلام نیز کشتن یک انسان را مانند کشتن تمام انسان ها می داند و خدای متعال پیامبرش محمد(ص) را برای ماموریت مهمی فرستاد تا پیام آور مهربانی برای تمام جهان باشد و مردم را به سوی خداوند و راه هدایت دعوت کند.

وی افزود: ما مسلمانان بر این باوریم که تعدد دین و اختلاف مذهب امری طبیعی است که همواره موجود بوده و خدای متعال نیز فرموده که اگر می خواست می توانست مردم را به صورت یک امت بیافریند، اما آنها همچنان مختلف و متنوع هستند و نکته مهم این است که اختلاف دینی و مذهبی نباید موجب دشمنی و درگیری میان پیروان ادیان بشود همان گونه که تفاوت مذهبی نیز نباید موجب دودستگی و دشمنی میان مردم و کشتار دیگران باشد.

شیخ شومان ادامه داد: الازهر معتقد است که تمام بشریت حق دارند با هر دین و مذهبی که دارند، در صلح و آرامش زندگی کنند و اطمینان دارد که تمام انسان ها می توانند با اعتقادات مختلفی که دارند بر اساس ارزش های مشترک انسانی باهم کار و تلاش و تعامل کنند.

وی افزود: آنچه که برای خرید سلاح و توطئه برای تخریب و ویران ساختن منطقه و کشورهای عربی هزینه می شود می توانست هزینه کامل برطرف ساختن گرسنگی و بیماری و نادانی تمام انسان ها را برطرف کند و این مایه شگفتی است که کشوری پیش خود تصور کند که می‌تواند بر روی خرابه های کشور دیگر و بر جنازه های متلاشی کودکان و زنان و پیران کشور دیگر در صلح و آرامش زندگی کند و غافل است که نسل های بعد که در کشورهای ویران شده رشد می کنند با قدرت تمام به فکر انتقام جویی از آنها خواهند بود.

نماینده الازهر در پایان سخنان خود در این کنفرانس پیشنهادهای خود را برای تقویت همزیستی مسالمت آمیز و شهروندی مشترک بدین صورت مطرح کرد:

1. ضرورت ایمان به تعدد فکری و دوری از سیاست به حاشیه راندن دیگران.

2. ضرورت توقف قدرت های تروریست برای تسلط و سوء استفاده از تنوع دینی و مذهبی و نژادی به عنوان سلاحی فکری در کنار سلاح نظامی و این که این قدرت های تروریست بدانند که ظلم و خشونت و سلطه طلبی بر ملت ها و کشورها نمی تواند موجب ایجاد صلح و ثبات باشد و از این رو قدرت های گردنکش جهان باید بدانند آتشی که افروخته اند دامن گیر آنها نیز خواهد شد.

3. به محققان در زمینه تقویت صلح و حمایت از همزیستی مشترک در جهان پیشنهاد می کنم از تجربه و برنامه های کلیسای مصر در این زمینه استفاده کنند.

4. قدرت های بزرگ باید با عملکرد خود ثابت کنند که واقعا بزرگ هستند و از قدرت خود به عنوان ابزاری برای خاموش ساختن اتش جنگ و تروریسم و کشتار انسان ها و ویرانی کشورها به ویژه در منطقه ما استفاده کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha