جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مهد کودک مهدوی

حوزه / عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با بیان این که نباید فرزند خود را به هر مهد کودکی بفرستیم بر لزوم حساسیت والدین در انتخاب مهد کودک تاکید کرد.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که یکی از مهم ترین توصیه های نبی مکرم اسلام و دیگر ائمه طاهرین (ع) ناظر به مساله تربیت و پرورش کودکان است، اظهار داشت: در حدیث معروفی از پیامبر (ص) آمده که حق فرزند بر پدر سه چیز است؛ نخست انتخاب مادر خوب، دوم گذاشتن نام نیکو و سوم جدیت در تربیت فرزند.

وی افزود: در زمانه حاضر که اشتغالات پدر و مادر ها و برخی گرفتاری های خودخواسته یا ناخواسته باعث شده برخی از خانواده ها فرزندان خردسال خود را به مهدکودک ها بسپارند ، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مراقب باشیم در این اماکن به فرزندان ما چه چیز هایی آموزش می دهند و چه برنامه هایی برای آن ها می گذارند.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: بی شک بی توجهی و کم توجهی به این مقوله مهم باعث بروز و ظهور برخی از آسیب های جدی به روح و روان کودک ما می شود ، چه آن که متاسفانه در برخی مهدکودک ها در برخی شهرها شنیده شده که برنامه هایی به اسم شادی کودک برای آن ها می گذارند که چندان تناسب و قرابتی با فرهنگ دینی ما ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مهدکودک ها حتی منکراتی مثل موسیقی های نامناسب پخش می شود که این ها قطعاً ضربه زننده است و این در حالی است که مراکز متولی باید نظارت مناسبی بر نوع فعالیت این مهدکودک ها داشته باشند.

تاجیک ادامه داد: به هر حال نباید از یاد ببریم که شخصیت اصلی بچه ها بر اساس روایات ما در همین سنین شکل می گیرد و لذا هوشیاری و حساسیت والدینی که به هر دلیلی مجبور هستند ساعاتی از شبانه روز، فرزندان خود را به مهد کودک ها بسپارند، ضامن موفقیت در این برهه حساس است.

وی گفت: از طرفی در سال های اخیر باب شده که اکثر مردم حتی بعضاً خانواده های مذهبی فرزندان خود را به مهدکودک می سپارند و حال آن که واقعاً برخی از آن ها کیفیت مناسبی ندارند و معلوم نیست بر اساس برنامه های آن ها شخصیت کودک چگونه شکل بگیرد و چه چیزهایی به او آموزش داده شود.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) بیان داشت: در برخی شهرها نیز مشاهده شده که عملاً از مربیانی برای کودکان در مهد کودک ها استفاده می شود که تقید چندانی به امور دینی ندارند و بی شک این مسائل بر روحیه و اندیشه و باور کودکان ما بسیار تاثیرگذار است چه آن که همان ساعاتی که بچه در کنار مربی است بهترین زمان برای آشنایی با خدا و مفاهیم دینی است و گاه حرف شنوی و تاثیر کودک از مربی بیش از والدین خود اوست و از این حیث بنده به شدت معتقدم که پدر و مادرها باید قبل از فرستادن فرزند دلبند خود به این مهدکودک ها باید تحقیق خوبی داشته باشند

وی افزود: البته انصافاً کم نیستند مهد کودک هایی که به خوبی به تربیت و پرورش و سرگرم سازی بچه ها مشغول هستند به خصوص مهدکودک های قرآنی که از منظر آموزه های کلام وحی برنامه های خوبی در این باره تدارک می بینند.

تاجیک در خاتمه گفت: در هر صورت آنچه مهم است این که اولاً به مسئله تربیت و پرورش کودک در نهاد خانواده و سپس در مهدکودک ها و یا مدارس اهمیت بیشتری بدهیم و ثانیاً هم در زمینه استفاده کودکان از رسانه ها و بازی های فکری و فرهنگی ، حساسیت لازم را داشته باشیم تا آن ها بر اساس موازین دینی و فطری و میهنی خود آموزش دیده و تربیت یابند تا ان شاءالله این نسل کنونی کودکان در آینده به افراد موفق و مدیران خوبی برای جامعه ما تبدیل شوند.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha