جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ رئیس کمیسیون نشریات علمی حوزوی تصریح کرد: در شرایط کنونی نیازمند آمایش دقیق مجلات و نشریات علمی حوزه و توجه به عرصه های گوناگون هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا ، چهارشنبه شب طی سخنانی در هفتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها برگزار شد، با اشاره به مسایل مربوط به داوری ها و ارزیابی ها در زمینه اعطای مجوز به نشریات علمی حوزوی و یا ارتقای علمی آن ها ابراز داشت: کمیسیون نشریات خود عهده دار امر داوری نیست بلکه آن را به ارزیابان و داوران محتوایی نشریات واگذار می کند و نتیجه داوری آن ها را که از افراد متخصص هستند می پذیرد.

وی افزود: البته سعی می شود تا جایی که ممکن است بحث اعطای مجوز با سهولت پیش برود چرا که ما معتقدیم مادامی که یک نشریه مجوز نگرفته قدرت جذب آن هم اندک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان این که در ارزیابی ها باید شأن و منزلت نشریات حوزوی حفظ شود، گفت: در این راستا لازم است که کارشناسان نظات خود را بهتر اعمال کنند، اما در هر صورت این داوران هستند که تصمیم گیری می کنند و در مواردی که میان رای و نظر دو داور فاصله وجود داشته باشند کار را به داور سوم می فرستیم.

وی با بیان این که نیازمند آمایش دقیق نشریات علمی حوزه هستیم، گفت: متاسفانه ما در برخی عرصه ها خلاء داریم و به عنوان مثال در شأن حوزه نیست که نشریات فقهی و اصولی آن کم باشد؛ از سویی مشاهده می کنیم که همه نشریات می خواهند پزوهشی باشند و این برای قم خوب نیست ؛ قمی که طلاب در آن می خواهند رشد کنند نباید همه نشریاتش علمی پژوهشی باشند بلکه باید به عرصه های دیگر به خصوص محوریت دروس نیز توجه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا همچنین بیان داشت: چندی است که در کمیسیون نشریات حوزوی و در معاونت پژوهش حوزه به دنبال این هستیم که پیش نویسی برای نشریات فرهنگی با دو سطح علمی فرهنگی و نیز علمی و ترویجی تعریف کنیم و طبعاً کسانی که سابقه بیشتری در کارهای حوزوی دارند می توانند در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

وی در خاتمه افزود: برای نشریات مسیر داوری خود جامعه علمی و حوزوی است و هیچ عامل دیگری دخالت ندارد و لذا باید محتوای نشریات جنبه بومی حوزوی خود را داشته باشد .

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha