پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرحوم آیت الله سید محمد جعفر مروج

حوزه/ آیت الله مروج، از شخصیت هایی بودند که هم در اهواز و هم در قم علما و فضلای زیادی را تربیت نموده و نه تنها از اهواز و خوزستان بلکه از علمای قم نیز به شمار می آمدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حضرت آیت الله حاج سید محمد جعفر مروج جزایری، متولد شوشتر و از علمای بزرگوار استان خوزستان بودند که پس از تحصیل در حوزه آن دیار، برای استفاده از محضر علما و مراجع عصر به نجف اشرف عزم سفر نموده و در جوار حرم مقدس امیرالمؤمنین(ع) رحل اقامت افکندند تا جایی که از مرجع اعلای شیعه حضرت آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی(ره) و دیگر علمای آن دوران حکم اجتهاد دریافت کردند.

*انتخاب به عنوان مرجعیت دینی استان خوزستان

ایشان پس از ورود به شهر اهواز و بعد از ارتحال مرحوم آیت الله بهبهانی(ره)، مؤسس وتولیت مدرسه علمیه دارالعلم اهواز، به عنوان مأمن  و مأوای مردم اهواز امورات معنوی و دینی مردم را عهده دارشدند و با اینکه دیگر علمای بزرگوار در اهواز حضور داشتند اما مردم اهواز ایشان را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کرده و رفته رفته مرجعیت سایر مردم خوزستان را بر عهده گرفتند.

*شاگرد پروری

آیت الله مروج، از شخصیت هایی بودند که هم در اهواز و هم در قم علما و فضلای زیادی را تربیت نموده و نه تنها از اهواز و خوزستان بلکه از علمای قم نیز به شمار می آمدند.

*حمایت از ضعفا و مستمندان

وی از علمای مردم دار و حامی ضعفا در جامعه بوده و تأکید داشتند که اگر کسی برای عرض نیاز به منزل ایشان مراجعت نمود، آن سائل دست خالی از منزل ایشان بیرون نرود.

بیت حضرت آیت الله مروج، در دوران انقلاب محل تشکیل جلسات انقلاب بود و مرحوم آیت الله اشراقی، داماد حضرت امام خمینی(ره) برای انتقال اعلامیه های امام راحل(ره) با منزل ایشان تماس برقرار می کرد و اعضای بیت آن مرحوم اعلامیه های بنیان گذار انقلاب را ضبط و میان مردم پخش می کردند.

اولین جرقه انقلاب در اهواز را زعیم عالیقدر حوزه علمیه استان خوزستان، حضرت آیت الله موسوی جزایری، در حالی زدند که پس از دیدار با امام خمینی(ره) در پاریس، به منزل آیت الله مروج(ره) آمده و شرح ماوقعی از آنچکه گذشت را برای ایشان شرح دادند.

در آن هنگام، علمای شهر اهواز در منزل مرحوم آیت الله مروج(ره) جلوس کرده بودند و آیت الله جزایری پس از ابلاغ سلام امام امت(ره)، پیام رهبر فقید انقلاب اسلامی را پیرامون تحریک مردم علیه رژیم شاه به علمای اهواز اعلام کرده و پس از آن، همه علما برای نوشتن بیانیه ای درحمایت از امام راحل عظیم الشأن(ره) و علیه رژیم مخلوع پهلوی ودعوت مردم به تظاهرات علیه رژیم پهلوی متفق القول شدند.

*تشویق جوانان برای حضور در جبهه های جنگ علیه دشمن

آن فقیه عالیقدر در ایام ۸ سال دفاع مقدس با تشویق جوانان به حضور درجبهه های حق علیه باطل تلاش می کردند تا جایی که نوه ایشان شهید جاوید الأثر سید محمدصادق مروج، محضر ایشان رسیده و درخواست استخاره ای داشتند که آن بزرگوار در جواب فرمودند؛ آیا قصد رفتن به جبهه داری؟ آن شهید سعید گفتند: بله. ایشان بعد از اینکه جواب استخاره را مطلوب دید شهید مروج را تشویق به جبهه رفتن کردند.

آن مرحوم بسیار ارادتمند به ساحت مقدس معصومین(ع) بودند، به طوری که توصیه می کردند در رکوع و سجده هر نماز، بعد از ذکر واجب صلوات بفرستند.

*سلوک معنوی و زندگی زاهدانه ایشان

روحیه و سلوک معنوی ایشان و درس گیری از علمای شوشتر و نجف اشرف باعث شد زندگی قبل از مرجعیت ایشان با زندگی بعد از مرجعیت آن بزرگوار هیچ تفاوتی نداشته باشد و زهد به دنیا از سیمای ظاهری ایشان و سبک و سیاق حیات پر برکت ایشان مشهود بود.

این مرجع عالیقدر تألیف فقهی گرانسنگی تحت عنوان «منتهی الدرایه» داشتند که طلاب درس خارج حوزه از آن استفاده می نمایند و شیوه تدریس خارج ایشان به نوعی بود که حتی طلاب جوان نیز متوجه مباحث بسیار سخت آن می شدند.

*وفات

آن فقیه مقدس، متعبد، انقلابی و مردم دار، پس از سال ها خدمت به دین و مردم، دارفانی را وداع گفت و پس از تشیع جنازه باشکوه در قم به خاک سپرده شد.

 

گردواری از؛ حجت الاسلام شوشتری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha