جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مدنی با بیان اینکه هجرت باعث گسستن انسان از تعلقات دنیوی می‌شود، گفت: بانوان طلبه بین الملل از ابتدای تحصیل خود، برنامه‌ریزی منطقه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی امروزدر همایش طلاب ورودی بین الملل مرکز زبان فارسی و مدرسه علمیه طلاب غیرایرانی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: همه ما انسان‌ها به طور طبیعی تعلقاتی داریم و زندگی و استمرار حیات ما به این تعلقات وابسته است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: وجود من و شما مانند درختی است که ریشه‌های آن به مسائل مختلف زندگی متصل است و در این میان، هجرت باعث گسستن انسان از تعلقات دنیوی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: انسان در هر خانواده و یا جامعه ای به برخی اخلاقیات، رفتارها، فرهنگ ها، افعال، تقالید، عادات و مسائل مختلفی متصل و به آنان مقید می‌شود، در حالیکه خداوند متعال می‌خواهد ما به وسیله هجرت، این تعلقات و وابستگی‌ها را قطع کنیم و آماده پرواز به سوی خداوند شویم.

وی با بیان اینکه قطع انسان از وابستگی‌ها به معنای هجرت است، گفت: رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این باره فرمودند: المُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّیِئاتِ؛ مهاجر کسی است که از بدی‌ها هجرت کند».

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: یکی از زنجیرها، رشته‌ها  و طناب‌هایی که روح ما را به این دنیا وصل می‌کند، حدود جغرافیایی و کشورها است که اگر ما این زنجیر را قطع کنیم، هجرت مکانی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به مهاجرت سلمان فارسی از شهر اصفهان به عربستان اشاره کرد و ادامه داد: سلمان فارسی در این مسیر با سختی‌های زیادی روبرو شد، اما از همه زنجیرها جدا شد در نهایت سلمان محمدی نام گرفت که حضرت رسول درباره ایشان فرمودند: « سلمان منّا اهل البيت».

وی با بیان اینکه انسان مؤمن باید مهاجر باشد، تصریح کرد: هجرت مسئله‌ای بسیار مهم است که در آیات قرآن به آن اشاره شده؛ گاهی نفی هجرت، گناه کبیره است که از آن به عنوان «التعَرُّب بعد الهجرة» یاد می‌شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: هجرت به معنای قطع تعلقات است این تعلقات شامل تعلقات اخلاقی، رفتاری، تعلقات جغرافیایی و غیره است؛ دنیا ما را به خود وصل می‌کند و ما نمی توانیم اوج بگیریم، هجرت یعنی بندها را بریدن.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: شما بانوان طلبه بین الملل از کشور، منطقه و خانواده خود جدا شدید تا به سوی خداوند هجرت کنید و این هجرت که با نیت خالص صورت گرفته، کار بسیار مهم و باعظمتی است.

وی با بیان اینکه رشد و قرب بدون هجرت ممکن نیست، عنوان کرد: محبت خدا و رسول خدا و اهل بیت(علیهم‌السلام) شما را به این سرزمین کشانده و به طور یقین، قدم‌هایی که برداشتید در نامه عمل شما به عنوان هجرت الی الله و هجرت الی رسول الله ثبت می‌شود و حتی اگر در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کاستی‌هایی وجود داشته باشد، از عظمت کار شما کم نمی کند.  

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه گفت: در بسیاری از آیات قرآن کریم، هجرت قبل از جهاد آمده، از جمله خداوند در آیه ۲۱۸ سوره بقره می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ؛ کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده اند ، آنها امید به رحمت پروردگار دارند».

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه تا هجرت نباشد امید رحمت نیست، اظهار داشت: مهم ترین مسئله که باید در هجرت به آن توجه شود، این است که هدف گم نشود، یعنی باید به این موضوع توجه کنید که برای چه هجرت کردید؟.

وی، بانوان طلبه را به مطالعه کتاب «معراج السعاده» نوشته ملا احمد نراقی توصیه کرد و افزود: این کتاب خلاصه ای از کتاب «جامع السعادات» نوشته مرحوم ملامهدی نراقی و در حقیقت، حاصل عمر دو فقیه و مرجع تقلید برجسته است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به داستانی از کتاب «معراج السعاده»، تصریح کرد: این بدن مرکب ما است تا از طریق آن به الی الله برسیم؛ ما برای برای حج ذات اقدس الهی و رسیدن به خداوند از سرزمین خود هجرت کردیم، نکند در این مسیر مشغول خواسته‌ها و هوس‌های دنیا شویم و از رسیدن به مقامات عالی و معنوی باز بمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه با بیان اینکه بانوان طلبه بین الملل با بانوان ایرانی تفاوت دارند، یادآورشد: بانوان ایرانی در کشور و شهر خود حضور دارند، اما شاید این فرصت برای شما بانوان غیرایرانی تکرار نشود؛ فرصت محدود است، پس از این فرصت استفاده کنید.

وی بیان داشت: مادر مجموعه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) وظیفه داریم آنچه را که مورد نیاز شما است و اقتضائات کشورها و نیازهای علمی شما را فراهم کنیم، شما هم باید در این مسیر به وظیفه خود عمل کنید و تنها به کلاس‌ها و دوره‌های برگزار شده در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تکیه نکنید.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) طرحی مورد بررسی قرار گرفت که اخیرا ابلاغ شد؛ بر اساس این طرح، برای بانوان طلبه بین الملل به تناسب منطقه زندگی، درس‌های تخصصی ارائه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی افزود: برخی دروس عمومی هستند اما کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی، کشورهای عربی، کشورهای آفریقایی و غیره نیاز به دروس خاص دارند که از این پس، دروس مورد نیاز هر منطقه جغرافیایی برای بانوان طلبه آن مناطق ارائه می‌شود.

وی خطاب به بانوان طلبه تأکید کرد: اگر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در برخی جاها کم و کاستی‌هایی دارد، شما نیازهای منطقه زندگی خود را بسنجید و آموزه‌های خود را تکمیل کنید تا در کشورهای خود به تبلیغ دین و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) بپردازید.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: شما باید از ابتدای تحصیل با توجه به اقتضای زندگی آینده و مخاطب آینده خود برنامه ریزی کنید و اگر نیاز به برگزاری دوره داشته باشید ما آماده همکاری و خدمت به طلاب هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: در ساعات غیردرسی به مطالعه کتاب‌های ارزشمند دینی همچون تفسیر نمونه، اصول کافی، بحارالأنوار و غیره بپردازید؛ همچنین باید شبهات جامعه خود را رصد کنید، مخاطبان خود را بشناسید و برای مخاطبان خود برنامه ریزی کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه بانوان طلبه به مسائل سیاسی هم توجه داشته باشند، گفت: اگر عالمی از مسائل سیاسی غافل باشد، نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: امروز ما باید دشمن و دوست را بشناسیم تا اشتباه نکنیم، برخی چون دوست و دشمن خود را نشناختند، به دام دشمن افتادند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: امروز اسرائیل در صدد انهدام کل اسلام است، برخی چون نفهمیدند به دام اسرائل افتادند؛ امروز دشمن اصلی ما کفر و الحاد است و رأس الحاد و کفر، آمریکا و اسرائیل است.

وی تصریح کرد: هیئت حاکم و نظام اسرائیل و آمریکا به یهودیت، مسیحیت و حتی به خداوند معتقد نیستند، بلکه خدای آنان فقط دلار است، به همین خاطر چندصد هزار نفر از مردم ژاپن را توسط بمب اتم از بین بردند و امروز در یمن انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان بیان داشت: در مسیر طلبگی از توسل غافل نشوید و دائم خود را ذلیل درِ خانه خدا ببینید؛ حرکت در این مسیر بدون توکل به خدا و توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) ممکن نیست، اگر توکل و توسل داشته باشید مطمئن باشید که شما را رها نمی کنند.

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha