شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضرت ام البنین

سینمای ایران در سال های اخیر تا حدودی توانسته ادای دِینی داشته باشد با ساخت چند فیلم مهم و تاثیرگذار به مقام و جایگاه رفیع مادران و همسران شهدا؛ هر چند که در وصف حماسه صبر ام البنین های کربلای ایران باید بیش از این ها اثر فاخر و ماندگار ساخت و نمایش داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سالروز وفات بانوی ادب و وفا ، حضرت ام البنین(س) که به همین مناسبت ( 13 جمادی الثانی) چند سالی است که در تقویم به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گذاری شده ، نگاهی داشته ایم به برخی از مهم ترین آثار سینمای ایران که در آن ها به این مساله به طور جدی پرداخته شده است؛

به هر صورت آنچه مهم و قابل توجه است این که تکریم مادرانی که به ندای پیر و مراد خویش حضرت امام روح الله (ره) در عصر کنونی لبیک گفته و زینب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس و حتی پس از آن با تشویق همسران و فرزندان برومندشان، آنان را برای حضور در جبهه های حق علیه باطل آماده کردند، شایسته تجلیل از قاب هنر به خصوص هنر هفتم یعنی سینما هستند و انصافاً هم با وجود همه ایراداتی که به سینمای ایران گرفته می شود چند اثر خوب و قابل توجه و دغدغه مندانه در همین خصوص به ویژه در سال های اخیر ساخته شده که در ادامه اشاره ای کوتاه به آن ها می شود؛

شیار143

مخاطب سینما حتی اگر چندان هم احساساتی نباشد باز هم نمی تواند در این فیلم در لحظه‌هایی که شخصیت الفت با بازی بسیار خوب و تاثیرگذار مریلا زارعی، بچه بازگشته از جنگش را پس از سالها در آغوش می‌کشد، مقاومت کند.

حقیقتاً شیار 143 ساخته خانم نرگس آبیار، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینمای ایران درباره مادران شهداست که با نگاهی به رمان «اختر و روزهای تلواسه» ساخته شده است؛ فیلمی مبتنی بر واقعیت که سوژه آن در نگاه اول شاید تکراری و کلیشه ای به نظر آید، اما فیلمساز در این کار به خوبی توانسته از پس این سوژه تکراری برآمده و با پرداخت مناسب قصه و کارگردانی خوب خود کاری کند که تکراری بودن آن و حتی ریتم کُند فیلم، کمتر به چشم بیاید و در عوض مخاطب تا پایان با فیلم و قهرمان آن که زنی صبور و چشم انتظار است همراهی نماید.

ویلایی‌ها

ویلایی‌ها به کارگردانی خانم منیر قیدی نشان داد که حقیقتاً جنگ تحمیلی ما هنوز گنجینه‌ای خاک خورده در سینماست و کلی قصه و ماجرای آن هنوز فرصت روایت پیدا نکرده که با دغدغه مندی و کاربلدی سازندگان می توان این گنج را شناسایی و کشف کرده و به عموم مردم خصوصاً نسل جوان امروز نشان داد؛ این فیلم با تمرکز در پشت جبهه و روایت زندگی خانواده‌های فرماندهان و رزمنده‌ها، تصویر تاثیرگذاری از همسران و مادران شهدا ارائه می‌دهد که به خصوص در برخی سکانس ها ، درخشش خاصی از سوی بازیگران را شاهد هستیم که باعث می شود ویلایی ها تا سال ها در اذهان علاقه مندان به هنر سینما باقی بماند.

بوسیدن روی ماه

شکی نداریم که احترام‌السادات و فروغ خانم کم ندارد این مملکت؛ مادرانی که سال‌ها انتظار بازگشت فرزندانشان را می‌کشند و باوجود این‌که شاید ته قلبشان اطمینان داشته باشند که عزیزانشان دیگر آسمانی شده‌اند، اما حتی یک پیکر و کمتر کمی استخوان و یک پلاک هم آرامشان می‌کند. همایون اسعدیان با ساخت این فیلم تاثیرگذار با بازی رابعه مدنی و شیرین یزدانبخش ادای دِینی کرده به دفاع مقدس و به خصوص مقام رفیع مادران معظم شهدای این مرز و بوم.

هیوا

آنانی که همواره پیگیر اخبار و تحولات سینمای ایران بوده اند بر این مساله به اتفاق نظر دارند که نام رسول ملاقلی‌پور با جنگ و دفاع مقدس گره خورده است؛ فیلمساز فقید سینمای ایران که با ساخت آثاری چون سفر به چزابه نشان داده که خود از نزدیک آن فضا را لمس و درک کرده، در فیلم‌هایش هم گوشه‌هایی نادیده از جنگ را روایت می‌کرد.

در این میان ، "هیوا" قصه زنی است که حاضر به قبول فقدان و پذیرش شهادت همسر رزمنده‌اش نیست و لذا جست‌وجوی او برای یافتن همسرش، به تاویل‌های عاشقانه و عارفانه‌ای می رسد که برای مخاطبان جذاب و دنبال کننده می شود.

دفتری از آسمان

پرویز شیخ طادی، کارگردان نام آشنا و کاربلد سینمای ایران در فیلم "دفتری از آسمان"، از زاویه و نگاه دیگری به سراغ موضوع مادران شهدا می‌رود این فیلم قصه شخصیتی به نام طوبی را روایت می‌کند که دفتری از آسمان دارد؛ با نشانی صدها مادر داغ دیده در آن. مادرانی که در آرزوی دیدار با فرزندان شهید خود هستند.

مهمان داریم

مادران و پدران و همسران شهدا باوجود این‌که مشغول زندگی عادی خود هستند، اما در عالم خیال همچنان با عزیزان شهید خود وقت می‌گذرانند. گاهی این خیال چنان بر واقعیت غلبه می یابد که به راستی تفکیک آنها از یکدیگر چندان ممکن نیست. محمدمهدی عسگرپور، در فیلم "میهمان داریم" سراغ روایت قصه پدر و مادر سه شهید می‌رود؛ فخری (آهو خردمند) و ابراهیم (پرویز پرستویی) که لحظه‌ای از یاد فرزندانشان غافل نیستند و همچنان با یاد و خاطره آن ها زندگی می گذرانند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha