جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اکبر میرشکار رئیس کمیته امداد قم

حوزه/ عضو شورای اداری استان گفت: حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت زیرپوشش کمیته مداد استان قم است که ۱۱ هزار نفر از آن‌ها سالمند بالای ۶۰ سال، سه هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز، ۷۷۰ نفر دانشجو و هزار و ۲۰۰ نفر دارای بیماری خاص هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اکبر میرشکاری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز (11 اسفند) شهر قم با اشاره به فعالیت های ممتاز کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم گفت: هزینه درمانی این نهاد طی 10 ماه اخیر حدود 10 میلیارد تومان بود و خدمات درمانی برای افراد زیرپوشش کمیته امداد استان قم تقریبا رایگان است.

میرشکار با اشاره به مشکل مسکن مددجویان کمیته امداد استان قم اظهار کرد: حدود هزار و 300 خانوار زیرپوشش این کمیته مشکل مسکن دارند و در 11 ماه اخیر 125 واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد خریداری شده است، این کمیته برای هر واحد مسکونی 40 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کمیته امداد کمک هزینه ای به میزان سه تا پنج میلیون تومان برای ازدواج به مددجویان می‌دهد و در 10 ماه سال جاری،  700 نفر از مددجویان در استان قم شامل این کمک هزینه شدند.

مدیرکل کمیته امداد استان قم افزود: به دنبال این هستیم که خانوارهای زیرپوشش این کمیته را توانمند کنیم، ایجاد اشتغال برای مددجویان مهم ترین ماموریت کمیته امداد است و به این افراد آموزش‌های فنی و حرفه ای ارائه می‌شود و پس از کسب آمادگی به آن‌ها وام قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.

میرشکار با اشاره به اشتغالزایی کمیته امداد استان قم اظهار کرد: کمیته امداد هر سال برای حدود هزار و 200 تا هزار و 500 نفر اشتغالزایی می‌کند و این افراد پس از توانمندشدن از چرخه حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند.

وی با اشاره به کمک 31 میلیارد تومانی مردم استان قم به کمیته امداد خبر داد و اظهارداشت: مردم این استان در قالب‌های مختلف در 11 ماه سال جاری، 31 میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند و این درحالیست که حدود 20 هزار خانوار زیر پوشش این کمیته هستند که 15 هزار خانوار به صورت مستمر و پنج هزار خانوار به صورت موردی از خدمات کمیته امداد دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: صندوق قرص الحسنه امداد ولایت از سال گذشته در شهر قم راه اندازی شد و افراد نیازمند زیرپوشش کمیته امداد تسهیلات بین یک تا پنج میلیون تومان از این صندوق دریافت می‌کنند، بیشتر منابع صندوق قرض الحسنه امداد ولایت از خیرین است و آن‌ها مبلغ زیادی را برای پرداخت وام قرض الحسنه در این صندوق سپرده گذاری کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان قم افزود: کمیته نهاد برای بالابردن بینش دینی و اعتقادی برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند، در 10 ماه سال جاری هزار و 500 نفر از مددجویان کمیته امداد استان به صورت رایگان به مشهد اعزام شدند، همچنین در این مدت شاهد اعزام 800 نفر از مددجویان کمیته امداد قم به کربلا با کمک خیرین بودیم.

میرشکار، رتبه مردم استان قم در کمک به نیازمندان را در کشور را رتبه نخست دانست و تصریح کرد: مردم این استان در قالب‌های مختلف در 11 ماه اخیر، 31 میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند، تمام این کمک‌ها صرف رفع حل مشکلات نیازمندان شده است و ریالی از کمک‌های مردمی صرف هزینه امور اداری و تبلیغات کمیته امداد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نیازمندان زیادی چشمشان به دستان مردم استان قم است ، به تمام مددجویان کمیته امداد استان در روزهای پایانی سال سبد کالا و بن پوشاک خواهیم داد که هزینه این کار حدود سه میلیارد تومان است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم یادآور شد: نگاه امام راحل در خصوص فقرا و متدینین اینگونه بود که ایشان، گردانندگان و برپا دارندگان واقعی انقلاب هستند.

وی سبک زندگی امام راحل شبیه پیشوای محرومان توصیف کرد و گفت: ایشان خود را از این قشر می‌دانستند و تا آخرین لحظه هم با همین سیره زندگی کردند. بارها بیان کردند که یک تار موی کوخ‌نشینان را بر همه کاخ‌نشینان ترجیح نمی‌دهند.

میرشکاری ادامه داد: معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد، طلاق، زندانی شدن سرپرست خانوار، حاشیه‌نشینی شهرها، مهاجرت‌های بی‌رویه، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، تصادفات جاده‌ای و برخی بلایا که موجب ضعف اقشار می‌شود مثل خشکسالی بر شدت فقر و محرومیت در کشور افزوده است.

وی فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و همچنین اشرافی‌گری برخی از مسئولان را گلوگاه‌های افزایش فقر در جامعه ایرانی خواند و گفت: بنا بر نظر مقام معظم رهبری اشرافی‌گری بیشتر از هر مسأله‌ای به فقر دامن می‌زند.

مدیر کمیته امداد استان قم با اشاره به اینکه با تولید فقر قشر مستضعف به نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد سرازیر می‌شوند، ابراز داشت: وظیفه ما این است که با وجود محدودیت‌های فراوان به مداوای فقر به ویژه فقر در خانواده بپردازیم.

وی افزود: کمیته امداد جای حقوق‌بگیر دائمی نیست در واقع یک نهاد درمانگاهی و اورژانس اجتماعی است که برای توانمندسازی و خروج از فقر تعریف شده است.

میرشکاری با بیان اینکه درمان اصلی و ریشه‌ای فقر و محرومیت در گروی رشد اقتصادی است، گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر با عمل به مدل اقتصاد مقاومتی که از سفارشات اکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha