پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اجلاسیه مجلس خبرگان ۲۲ و ۲۳ اسفندماه در تهران برگزار می شود، از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه خبرگان و کمیسیون های آن در اجلاس اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید احمد خاتمی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری به مناسبت برگزاری اجلاس اسفندماه مجلس خبرگان رهبری در تهران، ابراز داشت: این اجلاسیه 22 و 23 اسفندماه در تهران برگزار می شود و روز 24 اسفندماه نیز اعضای مجلس خبرگان به زیارت مرقد امام راحل رفته و سپس به دیدار مقام معظم رهبری برای بهره مند شدن از رهنمودهای ایشان می روند.

وی در خصوص دستور کار این دوره از اجلاس خبرگان افزود: در آغاز اجلاس سخنرانی آیت الله جنتی ، رئیس مجلس خبرگان رهبری را داریم که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته باید توجه داشت که همه روسای مجلس خبرگان رهبری برای ایراد نطق افتتاحیه اجلاس با هیئت رییسه مشورت می کنند، هر چند که آیین نامه این مساله را الزامی نمی داند، اما با این حال برای سخنرانی روسای خبرگان، پیش نویسی آماده شده، اعضای هیئت رییسه نظرات خود را مطرح کرده و این سخنرانی آماده می شود.

وی گفت: بعد از سخنان ریاست مجلس خبرگان، نطق های پیش از دستور نمایندگان محترم را طبق آیین نامه داخلی داریم که در مدت دو روز اجلاس تقریباً 16 سخنرانی پیش از دستور داریم که هر کدام حداکثر 15 دقیقه به طول می انجامد.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: البته آیین نامه این اختیار را به هیئت رئیسه داده که اگر دستور مهمی در کار باشد، به جای برخی از نطق ها مطرح شود و در این نطق ها نیز مشکلات کشور و بعضاً مشکلات حوزه انتخابیه مطرح می گردد.

آیت الله خاتمی بیان داشت: بعد از ایراد نطق های قبل از دستور، اولین دستور کار، انتخاب هیئت تدوین کنندگان بیانیه است که اعضای محترمی که آمادگی برای این جهت دارند کاندیدا شده و بعد از رای گیری انتخاب می شوند و این گروه محورهای بیانیه پایانی را تنظیم کرده و به تصویب اعضا می رسانند و لذا این بیانیه آماده شده، بیانیه همه اعضای خبرگان محسوب می شود.

وی افزود: ما در این اجلاس نیز همچون اجلاس های قبلی، مهمان مدعو داریم که در رابطه با مسایل کلان کشور در مدت زمان حداکثر یک ساعت صحبت می کند و در ادامه پنج نفر از اعضای خبرگان حق اظهار نظر درباره سخنان شخصیت مدعو را دارند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان همچنین از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه و کمیسیون های این مجلس در این دوره از اجلاس خبر داد و گفت: به جهت در پیش بودن انتخابات داخلی خبرگان، تنها یک سخنران ویژه با یک موضوع داریم که هم تعیین موضوع و شخصیت مدعو در جلسه هیئت رییسه مطرح شده و قبل از برگزاری اجلاس اسم سخنران مدعو نیز اعلام می شود که البته چند نفر جایگزین برای ایشان در صورت عدم هماهنگی برای حضور نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این اجلاس چند طرح بررسی می شود که یکی از آن ها مربوط به طرح افزایش تعداد کمیسیون های مجلس خبرگان از 6 به 8 کمیسیون است، به طوری که کمیسیون سیاسی، فرهنگی واجتماعی هر کدام به یک کمیسیون تبدیل می شود.

آیت الله خاتمی همچنین با بیان این که طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان را در این دوره از اجلاس داریم، گفت: بر اساس اصل 108 قانون اساسی تمام قوانین مربوط به خبرگان به خود این مجلس سپرده شده و بر اساس این اصل، کمیسیون آیین نامه در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان با توجه به سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، وارد عمل می شود.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: خوشبختانه مجلس خبرگان نخستین نهادی بوده است که به اجرای این سیاست ها لبیک گفته و به دنبال اصلاح و انطباق قوانین و ضوابط موجود خود با این سیاست ها برآمده است.

وی افزود: کمیسیون آیین نامه در چندین جلسه مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان را در قالب 36 ماده و 24 تبصره برای تصویب تقدیم هیئت رئیسه کرده و بعد از تصویب نهایی، جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ می شود.

عضو خبرگان رهبری گفت: البته در این اجلاس احتمال دارد که بررسی این طرح اصلاحیه به پایان نرسیده و لذا ادامه کار را در اجلاس بعدی شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری 182 جلسه مشترک هیئت رئیسه با کمیسیون ها و کارگروه ها و غیره از آغاز مجلس پنجم تاکنون به مدت دو سال، اظهار داشت: این که گاهی گفته می شود اعضای مجلس خبرگان صرفاً دو جلسه سالانه دارند، اصلاً این طور نیست، چرا که کمیسیون ها و هیئت رییسه در طول سال فعال است و حداقل ماهی یک بار جلسه دارند.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف و فعالیت های هیئت های اندیشه ورز گفت: در پایان اجلاس قبلی، مقام معظم رهبری از مجلس خبرگان خواستند که ارزیابی کنند که در این چهل سال در رابطه با مسایل کلان چه پیشرفت ها و پسرفت هایی داشته ایم و کجا متوقف مانده ایم و این که راهکارها کدام است و لذا در همین باره و برای لبیک به ندای مقام معظم رهبری تصویب شد که کارگروه اندیشه ورز تشکیل شود

وی اضافه کرد: البته قرار نیست مجلس خبرگان متصدی این کار باشد، بلکه ابتدا کارگروه ها مشخص شده و بعد از آن، هر جمعی که درکشور در رابطه با موضوعات مشخص شده، کار کرده اند از تجربیات و تحقیقات و پژوهش های آن ها، هیئت اندیشه ورز بهره مند می شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: در حال حاضر شش کارگروه تشکیل شده که شامل کارگروه های دین و فرهنگ، علم و فناوری، حقوقی، قضایی، اقتصادی، اجتماعی و بالاخره سیاسی می باشد که در شش کارگروه این فعالیت ها به مدد همه فرهیختگان انجام می دهد و خروجی تقدیم شخص رهبر معظم انقلاب می شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان همچنین با بیان این که اعضای این مجلس بی شک نسبت به مسایل مهم منطقه ای و داخلی غافل نیستند، ابراز داشت: در اغتشاشات اخیر مشخص شد که پول عربستان معرکه گردان بوده، ضمن آن که طراحی برخی توطئه ها علیه نظام و انقلابی اسلامی، بعضاً ازسوی ایادی آمریکا در منطقه صورت گرفته است.

وی افزود: مساله مهم دیگر ناظر به بحث فساد در عرصه های مختلف است که این باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مجلس خبرگان نسبت به آن دغدغه جدی دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha