جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب قواعد علم کلام

حجت الاسلام علی نقی گفت: کتاب قواعد علم کلام با پژوهش در آثار متکلمان قرن ۶ و ۷ ، میزان نقش آفرینی آنان را در این فرآیند روشن ساخته است.

حجت الاسلام جعفر علی نقی، مولف کتاب قواعد علم کلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با معرفی مختصری از علم کلام، گفت: دانش کلام و اعتقادات، همچون دانش فقه و فلسفه، برخوردار از قواعد مهمی است که در بالندگی علم مزبور موثر بوده و متکلمان امامیه در فرآیند شکل گیری و تکامل این قواعد نقش مهمی داشته اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که قواعد کلامی در ابتدای اندیشه اسلامی به گستردگی امروز نبوده است، کتاب قواعد علم کلام با پژوهش در آثار متکلمان قرن ۶ و ۷ ، میزان نقش آفرینی آنان را در این فرآیند روشن ساخته است، اینکه فهم این متکلمان از هر یک از قواعد علم کلام چه بوده، و چه تعاریف و دلائلی را برای آن آورده اند، و همچنین گستره کاربرد هر یک از قواعد در این کتاب مورد کاوش قرار گرفته است.

حجت الاسلام علی نقی با اشاره به هدف تالیف کتاب قواعد علم کلام اظهار داشت: کتاب حاضر به لحاظ علمی به فهم عمیق از قواعد کلامی و شناخت ادله و مطالب پیرامونی آن کمک می کند و به لحاظ کاربردی نیز کارکرد های هر یک از ادله در قلمرو مسائل اعتقادی شناخته می شود.

وی در ادامه افزود: بنده با توجه به پیشینه تحقیقی که در این موضوع داشتم، به علت پیشرو بودن برخی متکلمان قرن ۶ و ۷ در تبیین و بکارگیری قواعد کلامی، به مدت یک سال به تحقیق در تراث کلامی دو قرن مزبور پرداختم که خوشبختانه حاصل آن، کتاب قواعد علم کلام است که فراروی محققان و دانش آموختگان علم شریف کلام و علوم همگون قرار دارد.

این محقق همدانی بیان کرد: امام علی(ع) می فرماید هیچ کاری همچون پژوهش نیست، اساتید گرانقدر در حوزه علمیه به ما آموزش داده اند که تحقیق و پژوهش از سنت های تاریخی حوزه های علمیه بوده و پل ارتباط علمی حوزه کنونی با حوزه های گذشته همین کتاب ها و نگاشته های متقن عالمان دینی است که این باید پایدار باشد و دانش آموختگان حوزوی چنین سنت های نیکوی گذشتگان را باید با قوت هر چه بیشتر ادامه دهند تا عرصه دانش و اندیشه ورزی همیشه پر بار بماند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عصر ما اقتضائاتی دارد که به فراخور آن باید قلم زد و به تولید دانش پرداخت، برای مثال پژوهش هایی که در پاسخ به شبهات روز باید انجام پذیرد یا ضرورتی که مقام معظم رهبری و سایر اندیشمندان در بایستگی تولید علوم انسانی اسلامی تاکید می ورزند عرصه هایی است که دانش آموختگان حوزوی، رسالت سنگینی را در این باره بر دوش دارند، زیرا همان طور که محل تحصیل علوم دینی حوزه های علمیه است، محل تولید علوم دینی نیز همین نهاد مقدس است، به همین سبب هم دست اندرکاران و مسؤولان حوزه وظایف سنگینی بر عهده دارند تا رویکرد پژوهشی را جایگزین رویکرد فعلی حوزه کنند و به امر پژوهش بیش از پیش بها دهند و هم دانش پژوهان حوزوی باید به ارزش امور پژوهشی واقف بوده و در این عرصه تلاشی مضاعف داشته باشند.

لازم به ذکر است، علاقه مندان به علم کلام می توانند کتاب قواعد علم کلام را از نمایشگاه دائمی کتاب حوزه  علمیه قم بعد از بیت مرحوم امام خمینی(ره) و نمایشگاه کتاب پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی قم تهیه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha