چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: با توجه به نقش تعیین کننده دانش فقه در هدایت رفتاری جامعه، اولویت اصلی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تقویت دانش فقاهت بر مبنای اجتهاد جواهری است و موسسه به دنبال برنامه ریزی و راه اندازی رشته فقه های تخصصی در عرصه های مورد نیاز نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان مسئول پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، امروز در نشست خبری پذیرش این موسسه که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به امر رهبر معظم انقلاب به منظور کمک به حوزه نیازهای نظام اسلامی از دو سال پیش آغاز به کار کرد.
وی افزود: این هدف با پیدایش جریان نو و زاینده در حوزه و مبتنی بر اندیشه های امام راحل و دیدگاه های تحول خواه رهبر انقلاب و همسو با دیدگاه مراجع عظام تقلید و از طریق ایجاد تحول در حوزه آموزشی و تهذیبی و سوق دادن آنها به نظریه های نوین در چارچوب نظام های آموزشی حوزه دنبال می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین همتیان افزود: این موسسه به دنبال آن است که  به رشته فقه تخصصی در عرصه هایی که نظام اسلامی به آن نیاز دارد بپردازد و فقهایی را در این زمینه پرورش دهد؛ یعنی در عرصه فعالیت های آموزشی و پژوهشی فقهایی را تربیت کند که پاسخگوی نیازهای نظام باشند.
مسئول پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی اظهارکرد: سال آینده تحصیلی سال سومی است که پذیرش در این مرکز انجام می شود؛ در حال حاضر 22نفر از طلاب در پایه 9 و 10 به عنوان تمهیدی مشغول به تحصیل می باشند؛ 8 نفر در اول درس خارج مشغول به تحصیل هستند و 11 نفر نیز دو رشته تخصصی در فقه الاقتصاد و 5نفر در رشته فقه الجزا مشغول به تحصیل هستند؛ هم اینک46 نفر در این مرکز علمی مشغول به تحصیل هستند. 
وی تصریح کرد: سال بعد در دو رشته جدید فقه خانواده و فقه سیاسی جذب طلبه داریم و در نهایت 15 رشته تخصصی در این زمینه شکل می گیرد؛ فارغ التحصیلان این مرکز پس از پایان دوره به توانمندی استنباط احکام فقهی و مسایل مستحدثه در حوزه تخصصی، توان تحلیل موضوعات جدید، پژوهش و تالیف در حوزه های مرتبط، توانایی مشارکت در حوزه قوانین مورد نیاز نظام اسلامی خواهند رسید.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب گفتند که مدرسه ای داشته باشند که نیازهای فقهی که نظام دارد را با سرعت بیشتری پاسخ دهند و کار مباشرتا با ایشان است.
وی گفت: پذیرش از میان افرادی انجام می شود در پایه 8 حوزه تحصیل می کنند و می خواهند پایه 9 به بعد را در این مرکز بگذرانند و یا افرادی که سطح را تمام کردند و یا می خواهند وارد خارج شوند برای تحصیل در اول خارج که هنوز رشته های آنها مشخص نیست و گروه بعد نیز کسانی هستند که حداقل 8 سال خارج را در حوزه مطالعه کردند در چهار رشته آموزش می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان کرد: با توجه به نقش تعیین کننده دانش فقه در هدایت رفتاری جامعه اولویت اصلی موسسه تقویت دانش فقاهت بر مبنای اجتهاد جواهری است و موسسه به دنبال برنامه ریزی و راه اندازی رشته فقه های تخصصی در عرصه های مورد نیاز نظام اسلامی است.
وی اظهارکرد: برخی از رشته ها چون فقه جزا و سیاست و قضا و اقتصاد در حوزه دارای سابقه هستند، ولی برخی تخصص های مورد نیاز چون اخلاق و مدیریت و رسانه هنوز در بدنه حوزه به عنوان یک رشته فقهی تخصصی راه اندازی نشده است.

مسئول پذیرش این موسسه بیان کرد: زمان ثبت نام از 15 اسفندماه تا 28 فروردین سال 97 است که یک سامانه با عنوان سامانه پذیرش کار ثبت نام را انجام می دهد؛ ثبت نام به صورت اینترنتی از طریق سایت www.mfos.ir انجام می شود؛ آزمون نیز در تاریخ 31 فروردین سال 97 است که پس از اتمام فرایند ثبت نام کسانی که متقاضی هستند در آزمون شرکت می کنند؛ منابع نیز به همراه کیفیت سوالات قرارداده شده است.
وی گفت: تعداد پذیرش نیز به حسب مقاطع متفاوت است؛ یعنی در این مرکز سه مقطع وجود دارد که تعداد پذیرفته شدگان هر مقطع متفاوت است؛ البته پذیرش در این مرکز صرف عدد مشخصی نیست ممکن است از 100 نفر جذب اولیه تنها 14 نفر جذب شوند که این مساله بستگی به سه روش آزمون کتبی، مصاحبه اولی و مصاحبه ثانویه و اخلاقی باشد.
وی در پایان با ذکر این مطلب که این موسسه دارای تعطیلات کمتری نسبت به مدارس علمیه است گفت: سال تحصیلی این مرکز 180 روز درسی است که حدود 60 ساعت بیشتر از معمول است و طلاب در ترم تابستانه شرکت می کنند و روزانه 10 ساعت کارعلمی  از طلاب خواسته می شود.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha