شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن

حوزه/ حتّى درباره‏ى دشمنان، انصاف را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همه‏ى اهل‏كتاب نسبت نمى‏دهد. «فریقاً منهم لیكتمون»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 146 سوره بقره پرداخته است.

آيه:                 

اَلَّذِينَ ءَاتَيْنَيهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏

ترجمه:

(یهود، نصارى و) كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده‏ایم او (پیامبر اسلام) را همچون پسران خود مى‏شناسند، و همانا گروهى از آنان با آنكه حقّ را مى‏دانند، كتمان مى‏كنند.

* نکته ها                     

در قرآن چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است كه اهل كتاب، به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و بعثت پیامبر اسلام، در انتظار او بودند و ویژگى‏هاى پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود كه همچون فرزندان خویش به او شناخت پیدا كرده بودند؛ ولى با این همه، گروهى از آنان حقیقت را كتمان مى‏كردند.

قرآن در جاى دیگر مى‏فرماید: آنها نه تنها از پیامبر، بلكه از جامعه‏اى كه او تشكیل مى‏دهد و یارانش نیز خبر داشتند: «محمّد رسول اللّه والّذین معه اشدّاء على الكفّار رحماء بینهم تراهم رُكّعاً سُجّداً یبتغون فضلاً من اللّه و رضواناً سیماهم فى وجوههم من اثَر السجود ذلك مثلهم فى‏التّوریة و مثلهم فى الانجیل» [فتح/29] محمّد فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. پیوسته آنان را در حال ركوع و سجود مى‏بینى، آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند. نشانه‏ى آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است، این توصیف آنها در تورات و انجیل است».

قرآن براى شناخت دقیق اهل كتاب از پیامبر، آنرا به شناخت پدر از پسر تشبیه مى‏كند كه روشن‏ترین شناخت‏هاست. زیرا:

از ابتداى تولّد و حتّى قبل از آن شكل مى‏گیرد.

شناختِ چیزى است كه انتظار بهمراه دارد.

شناختى است كه در آن شكّ راه ندارد.

كتمان علم، بزرگترین گناه است. قرآن درباره‏ى كتمان كنندگان مى‏فرماید: «یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون» [بقره/159] خداوند و تمام فرشتگان و انس و جنّ و هر با شعورى، براى همیشه آنان را لعنت و نفرین مى كنند».

آرى، كتمان حقّ، همچون كتمان فرزند خویش است و چه ناجوانمردانه است كه پدرى به خاطر لذّت‏هاى دنیوى، كودك خود را منكر شود!

* پيام ها                      

1- اگر روحیّه‏ ى حقیقت طلبى نباشد، علم به تنهایى كافى نیست. یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند. «یعرفون... لیكتمون»

2- حتّى درباره‏ى دشمنان، انصاف را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همه‏ى اهل‏كتاب نسبت نمى‏دهد. «فریقاً منهم لیكتمون»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha