شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علیدادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کرمان با بیان اینکه در حفظ منابع طبیعی از ظرفیت روحانیت استفاده شود، گفت: نهال کاری یک از راهکارهای حفظ منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی، در مراسم روز درختکاری که با حضور طلاب و روحانیون خواهر و برادر شهر کرمان و مسئولین منابع طبیعی استان کرمان برگزار شد، گفت: خدا را شاکرم بخاطر تفاهمی که بین اداره کل منابع طبیعی و حوزههای علمیه اتقاق افتاده است که این موضوع کاری انسانپسند و ضروری بود که از مسوولین این امر تشکر فراوان دارم.

نماینده ولی فقیه در کرمان به نگاه اسلام نسبت به ارتباط انسان و نظام هستی اشاره کرد و گفت: در نگاه اسلامی به نظام هستی، انسان محور و مغز این نظام است و طبق آیات متعددی از قرآن کریم بعد از خداوند تبارک و تعالی هر آنچه در این نظام است برای انسان در نظر گرفته شده؛ عباراتی چون «جعل لکم»، «خلق لکم» و دهها عبارت و آیه دیگری که می‌گوید محور این نظام هستی انسان است و انسان هم در خدمت عبادت خداوند است.

وی افزود: وقتی همه این‌ها برای انسان در نظر گرفته شده، پس حافظ اصلی از آنها باید خود انسان باشد؛ انسان وظیفه دارد این منابع را برای انسانیت و برای همه نسلها حفظ کند و باید مواظبت کند تا در تمام عصرها منابعی که خداوند در اختیارش گذاشته است حفظ شود و بماند.

امام جمعه کرمان به وضعیت منابع طبیعی در جهان اشاره کرد و گفت: امروزه منابع طبیعی در سرتاسر دنیا وضعیت خوبی ندارد، اگر روزی فردی اذعان میکرد در آینده به جای جنگ نفت، جنگ آب خواهد بود همه تعجب می‌کردند؛ ولی الان شاهد این وضعیت هستیم  کهدرصد کمی از آبها شیرینند و درصد کمی از آن هم در اختیار بشر است، یکی از راههای حفظ آب همین درختکاری است.

وی ادامه داد: امروزه بشر از لحاظ علمی پیشرفت زیادی کرده، اما در عمل پسرفت کرده است و منابع طبیعی را تخریب می‌کند و به آن آسیب می‌رساند؛ در زمان قدیم مردم طبیعت را میشناختند و به اندازه از آن بهره میبردند و سعی میکردند تنظیم محیط زیست را برهم نزنند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی به مراسم درختکاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش مسوولین و در پناه تحقیقات و بررسیهای علمی امروز شاهد زیر کشت رفتن ۲۰۰ هکتار از زمینهایی که میتوانند منشا بحران برای کرمان شوند هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امیدوار کنندهتر است، این که این همکاری حوزه با منابع طبیعی است، حضور روحانیون در مراسم درختکاری به عنوان موثرترین مساله فرهنگ جامعه بسیار امیدوار کننده است تا ان شاءلله در آینده شاهد ارتقای فرهنگ عمومی در حفظ منابع طبیعی باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha