پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنانی در روز درختکاری اظهار داشتند: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در سخنانی به مناسبت 15 اسفند ماه روز درختکاری، اظهار داشتند: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

ایشان ادامه دادند: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند، همانند این است که یک مومن تشنه ای  را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و  جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

حضرت آیت الله  جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشتند: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را از انبار به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می دهد و زنده می کند، تنها خداست.

ایشان تصریح داشتند:  خداوند می فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می کند اما آنکه حیات می دهد و زارع است، خداوند است. لذا به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَیتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین در بخشی از كتاب گران‌سنگ مفاتیح‌الحیات در خصوص مسئله درختكاری، بیان داشتند: شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌سازی و پاكیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا كاشتن شاخه ثمربخش، كاملاً در متون دینی مشاهده می‌شود؛ به گونه‌ای كه گاهی كاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدس‌ترین كارهای خیر قرار می‌گیرد.

ایشان با ذکر احادیثی به اهمیت درختکاری در کلام معصوم اشاره کردند و آورده اند: اهمیت درختكاری چنان است که رسول خدا(صلوات الله علیه) درباره آن فرمود: اگر نهالی در دست یكی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه كاشتن آن فرصت دارد، آن را بكارد.

معظم له در ادامۀ این بخش به ویژگی‌ها و آثار درختكاری اشاره کردند و بیان داشتند: امام صادق - علیه السلام- می‌فرماید: كشاورزی و درختكاری كنید. به خدا سوگند كاری حلال‌تر و پاكیزه‌تر از آن نیست.همچنین رسول خدا-صلوات الله علیه- می‌فرماید: اگر مسلمانی درختی بكارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می‌آید.

در حدیث دیگری آن حضرت می‌فرمایند: پنج گروه‌اند كه در گورهایشان به سر می‌برند؛ لیكن ثواب و پاداش كارهایشان به دیوان و نامه عملشان جاری می‌شود... [یكی از آن‌ها] کسی است كه نخلی نشانده است.

معظم له سپس به حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنان اشاره دارند و مرقوم داشتند: از امام صادق - علیه السلام- چنین آمده است: درخت های ثمردهنده را قطع نکنید که [اگر چنین کنید] خدا سخت بر شما عذاب فرو می‌ریزد. همچنین از امیرمؤمنان - علیه السلام-  نقل شده است: از عوامل افزایش عمر رها كردن آزار دیگران، احترام به پیران، صله رحم و اینکه از بریدن درخت سبز پرهیز شود، مگر برای ضرورت، چنان‌كه از امام صادق – علیه السلام-  نقل شده است: بریدن درخت خرما روا نیست؛ همچنین حفظ درخت برای مناطق كم‌درخت و بیابانی را، سودمند‌تر معرفی كرده، فرمودند: قطع درخت (سدر) در مناطق بیابانی روا نیست، چرا که درخت، در آن مناطق کم است. از امام رضا – علیه السلام-  نیز نقل است كه قطع درخت (در صورت نیاز) با تبدیل و جایگزینی، مانعی ندارد و فرمودند: امام کاظم - علیه السلام-  درخت سدری را قطع کرد و درخت انگوری به جای آن کاشت.

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha