شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد اسماعیل قلی پور - امام جمعه بابلسر

حوزه/ امام جمعه بابلسر، حفظ منابع طبیعی را تکلیف دینی و ملی دانست و گفت: همه ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، به ویژه جنگل‌ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی یک وظیفه دینی و ملی داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام اسماعیل قلی پور، امام جمعه بابلسر امروز در مراسم روز درختکاری در این شهرستان گفت: مردم صاحبان اصلی منابع طبیعی به شمار می‌آیند و به عنوان بهترین حافظان طبیعت باید خود را مسؤول بدانند.  

وی، درختکاری در دین اسلام را سنتی حسنه و یک عمل باقیات الصالحات دانست و افزود: در آموزه‌های دینی موضوع درخت و درختکاری اهمیت ویژه‌ای دارد تا جایی که عمل صالح و عبادت محسوب می‌شود. 

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که ضرورت دارد مسأله درختکاری و حفظ محیط زیست به صورت فرهنگ در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: فرهنگ شدن درختکاری و حفاظت آن، در سلامت محیط زیست و پاکی هوا و تندرستی شهروندان تاثیر بسیاری دارد.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که فضا و محیط سرسبز از درختان فراوان ضامن ارتقای بهداشت روانی و افزایش نشاط و شادابی انسان‌ها در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: نباید بگذاریم این نعمت خدادای که امروز در اختیار داریم در سایه برخی بی توجهی ها در ورطه نابودی قرار گیرد.

حجت الاسلام قلی پور با بیان این که همه ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، به ویژه جنگل‌ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی یک وظیفه دینی و ملی داریم، خاطرنشان کرد: امروز مردم یک نقش محوری در حفظ منابع طبیعی برعهده دارند که باید از ظرفیت عظیم عمومی بیشتر بهره گرفته شود.

وی با اشاره به این که منابع طبیعی و درخت یکی از نعمتهایی است که از سوی خداوند به بشر اعطا شده است، ادامه داد: همه ما به منابع طبیعی و جنگل نیاز داریم و هر کاری که انسان برای حفظ منابع طبیعی انجام بدهد منفعت و سود آن به خودش برمی گردد.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که روز درختکاری بهانه‌ای است برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم، بیان داشت: باید حتی با کاشتن یک نهال کوچک بستری را برای حفظ و توسعه فضای طبیعی جامعه فراهم کنیم.

وی با بیان این که مهم تر از كاشت درخت فرهنگ نگهداري و مراقبت از طبيعت است، خاطرنشان کرد: صرف کاشتن درخت ملاک نیست، بلکه هر فردی باید در مراقبت از نهال کوشا باشد زیرا با احساس مسؤولیت فردی می‌توانیم سرانه فضای سبز را افزون‌تر کنیم.

امام جمعه بابلسر با بیان این که ایجاد یک فضای سبز زیبا می تواند برای مردم نشاط آورترباشد، افزود: مردم صاحبان اصلی منابع طبیعی به شمار می‌آیند و به عنوان بهترین حافظان طبیعت باید خود را مسؤول بدانند.

وی بر ضرورت بهره گیری از فرهنگ دینی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: اگر روند تخریب منابع طبیعی و جنگل ها با ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی ملی و کشاورزی ادامه یابد در آینده دچار بحران زیست محیطی شده و وضعیت و شرایط جوی و آب و هوایی وخیم تر از وضعیت امروزی خواهد شد.

حجت الاسلام قلی پور با تأکید بر این که باید با عوامل تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به شدت برخورد شود، افزود: متأسفانه امروز در سایه سکوت برخی مسؤولان شاهد روند رو به رشد تخریب منابع طبیعی هستیم.

امام جمعه بابلسر در ادامه با بیان این که متأسفانه در سال های اخیر نه تنها جنگل های کشور توسعه پیدا نکرده، بلکه هر روز از وجود درخت خالی تر می شود، خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که افراد سودجود به بهانه بهره برداری از جنگل، زمینه نابودی این منبع عظیم خدادای را فراهم کردند.

وی با بیان این که حفظ محیط زندگی و منابع طبیعی یک تکلیف مهم شرعی و ملی است، بیان داشت: اگر بی توجهی به این منابع عظیم الهی بیشتر شود تا چند سال آینده فضای سبزی برای کشورمان باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha