پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست علمی روش کشف نظام اقتصادی اسلام

حوزه/ پانزدهمین کرسی ترویجی « روش کشف نظام اقتصادی اسلام » با حضور محققان و پژوهشگران حوزوی در مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی به ارائه بحث پیرامون روش کشف نظام اقتصادی در اسلام پرداخت و حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده به نقد این ارائه نشست.

این نشست علمی که در سالن اجتماعات پیامبر اعظم (ص) مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) برگزار گردید سخنرانان به سوالات حاضرین پاسخ گفتند.

در این ارائه حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی، روش کشف نظام اقتصادی اسلام از دستورها و تعالیم اسلامی بررسی کرد، و نشان داده خواهد شد که اسلام نظام اقتصادی ثابت و جهانشمول دارد که به روش کشف، میتوان به آن دست یافت. این روش با پاسخ به سه سؤال که: منابع استنباط نظام اقتصادی کدامند، چه عناصری باید استنباط شوند و روش استنباط در هر یک از عناصر چیست؟ توضیح داده میشود. به طور کلی، نظام اقتصادی ثابت و جهانشمول اسلام، از طریق آیات و روایات وارده در باب بینشها، ارزشها و منشها استخراج میگردد. و همین طرح نظری در هر دورة زمانی با ایجاد مؤسساتی که عملکرد آنها براساس الگوهای رفتاری و دستورهای اسلام تعریف شده است، قابل اجرا خواهد بود.

معاون پژوهشی حوزه هدف از این ارائه را، تبیین روش کشف نظام اقتصادی اسلام از دستورها و تعالیم اسلامی دانست. پیش از بررسی این موضوع ، باید به این سؤالی – که زیر بنای کلامی این بحث را متزلزل میکند – پاسخ دهیم: آیا اسلام دارای نظام اقتصادی است تا در صدد کشف آن برآییم؟ البته، این سؤال به طور کلی نسبت به نظام اجتماعی اسلام مطرح است، ولی به تناسب بحث، فقط از نظام اقتصادی اسلام بحث خواهد شد؛ هر چند دلیلهای اقامه شده، عام است. برای پاسخ به این سؤال، به تبیین مفهوم نظام اقتصادی از دیدگاه خود نیاز داریم تا نفیها و اثباتها، بر یک مفهوم معین و مشترک قرار گیرند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha