پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موزه اسلامی پرگامون برلین

حوزه/ مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین شامل آثار هنری، فرهنگی و باستان‌شناسی کشورهای اسلامی از اواخر قرون وسطی تا دوره مدرن است و آثاری که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته، از شرق مدیترانه، آناتولی، خاورمیانه و آسیای مرکزی، جمع‌آوری شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، برای بسیاری از علاقمندان به تاریخ، هنر و تمدن اسلامی، مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین، نامی آشناست.

این مجموعه پس از موزه هنر اسلامی در قاهره، قدیمی‌ترین آثار هنر اسلامی را از قرن هشتم تا نوزدهم میلادی در خود جای داده است.

بر اساس این گزارش،  مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین شامل آثار هنری، فرهنگی و باستان‌شناسی کشورهای اسلامی از اواخر قرون وسطی تا دوره مدرن است و آثاری که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته، از شرق مدیترانه، آناتولی، خاورمیانه و آسیای مرکزی، جمع‌آوری شده است. بنابراین آثار جمع‌آوری شده در این موزه از نظر جغرافیایی و فرهنگی به آثار نمایش داده شده در موزه های تاریخ کهن در خاورمیانه و کشورهای آسیایی بسیار نزدیک است.

به این ترتیب بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانند به دانش گسترده و وسیعی از تاریخ هنر و فرهنگ جوامع اسلامی در قرون مختلف دست یابند. گشت و گذار در موزه هنر اسلامی بیننده را با هنر و فرهنگ سلسله‌های تاریخی در دوره‌های مختلف آشنا می‌کند.

دوره ابتدایی بیانگر امپراتوری خلیفه اول (قرون هفتم تا دهم) و روایتگر فرهنگ و تمدن‌های پیش از اسلام در دوران باستان و ایران است. جاذبه خاص این دوره، نما و بخش‌هایی از قصر کویری مشاتا است که از اردن به موزه پرگامون آورده شده است. این بنا به همراه قطعاتی از ساختمان‌ها و کاخ‌های افسانه‌ای شهر سامرا در عراق امروزی - که یکی از بزرگترین شهرهای جهان در آن زمان بوده است - چشم انداز منحصر به فردی از تاریخ صدر اسلام را به بیننده نشان می‌دهد.

دردوره میانی (قرن یازدهم تا پانزدهم) ، محرابی متعلق به مسجد میدان از شهر کاشان، آثاری از قونیه ترکیه، کاشی‌کاری‌های همراه با طلا، لاجورد و مینا از مساجد کشورهای مختلف و همچنین گنبدی از کاخ الحمرا در شهر گرانادا اسپانیا وجود دارد.

مجموعه معروف فرش برلین با الگوهای درخشان، بخش بزرگی از دوره جدید موزه (قرن شانزدهم تا هجدهم) را نشان می‌دهد. بدون تردید در دوره جدید این مجموعه، اتاق حلب، برجسته‌ترین اثر موزه است.

این اتاق مملو از نمادهای هنر اسلامی متعلق به سال 1600 میلادی است و محل پذیرایی یک تاجر مسیحی اهل شهر حلب از میهمانانش در دوران حکومت امپراتوری عثمانی بر سوریه بوده است.

موزه همچنین به عنوان یکی از بهترین کتابخانه‌های با کیفیت در زمینه هنر اسلامی، باستانشناسی و فرهنگ مادی شناخته می‌شود و به عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی در سطح بین‌المللی با دانشگاه‌ها و موزه‌ها به ویژه در مناطقی که اشیاء در آن خلق شده است، همکاری می‌کند.

با این اوصاف مجموعه هنر اسلامی موزه پرگامون برلین می‌کوشد، در بالاترین سطح فرهنگی، نقش میانجی را برای ایجاد گفتمان عمومی درباره اسلام ایفا کند و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این موزه، به شناسایی فرهنگ‌های متفاوت و درک شرایط کنونی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha