جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلیمن ناصری دبیر نشست علمائی سوریه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلیمن ناصری گفت: با بیداری بعضی از علمای سوریه و دولت و اقدام خستگی‌ناپذیر دفتر مقام معظم رهبری در مدت هفت سالی است که از بحران سوریه می‌گذرد پنج نشست علمائی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین المل خبرگزاری حوزه، سیزدهمین نشست علمایی اسلامی در کشور سوریه، با حضور شخصیت های برجسته از برخی کشور های اسلامی روز دوشنبه هفته جاری در دمشق برگزار شد.

این نشست با موضوع پیروزی های محور مقاومت و آثار آن بر وحدت اسلامی و آزادی قدس در این نشست شخصیت های برجسته از کشور های اسلامی حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلیمن ناصری دبیر این نشست در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان سابقه، اهداف و دستاوردهای این رویداد مذهبی-فرهنگی پرداخت. حجت الاسلام والمسلیمن ناصری تجربه حدود 30 سال حضور در سوریه و تبلیغ در مناطق مختلف این کشور را دارد.

متن این گفتگو تقدیم خوانندگان ارجمند می شود.

حوزه: با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه قرار دادید، گزارشی از برگزاری سیزدهمین نشست علمایی اسلامی در کشور سوریه،  بفرمایید؟

ضمن تشکر از حضور شما در این همایش که  اخبار آن را انعکاس می‌دهید و این نشست‌های مهم را به گوش جهانیان می‌رسانید. نشست علمایی در سوریه میان اهل سنت و شیعیان از شانزده سال قبل برگزار گردیده است. وقتی آیت‌الله سیدمجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در این جا حضور داشتند در راستای وحدت اسلامی و ترسیخ رکیزه های اساسی وحدت میان شیعه و سنی و هم چنین بازیابی معیارها و موازین درست و صحیح هماهنگی و تفاهم میان مسلمانان در مسائل اساسی و بنیادین اسلام به این فکر افتادند که در سوریه باید حرکتی میان علماء ایجاد کنند که از خلال این حرکت بتوانند جهان اسلام و هم چنین مسلمانان سوریه را کاملاً در این میدان قرار بدهند؛ چون سوریه از کشورهایی است که در خط مقدم جبهه قرار دارد و خیلی نیاز به این است که مردم سوریه چه شیعه و چه از اهل‌سنت کاملاً هماهنگ با حرکت وحدت اسلامی و بیداری اسلامی قرار بگیرند.

ارتش سوریه و نظام این کشور از نظر استراتژی موقعیت حساسی را در بعد بین‌المللی دارند لذا مردم این کشور هم در این راستا باید نقش مشخصی داشته باشند و باید در این زمینه آگاهی پیدا کنند. در همین زمیه اولین نشست علمایی حدود ۱۶ سال قبل با حضور جمع زیادی از علمای اهل‌سنت چه در سطح علمای اوقاف و چه در سطح علمایی که به عنوان مفتی هستند در سوریه برگزار شد. در طی سال‌هایی متمادی این برنامه تکرار شد و توسعه پیدا کرد و حتی یک سال با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری در تهران و مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی یک کنفرانس بین‌المللی  در این جا برگزار شد که از مصر، عراق، یمن، لبنان و بسیاری از کشورها علمای بزرگی حضور پیدا کردند.

* برگزاری ۵ نشست علمایی در ایام بحران سوریه

در ایامی که ما در بحران قرار گرفتیم یک حالتی از ناامیدی برای خیلی‌ها ایجاد شد که آیا امکان دارد این نشست‌ها باز هم انجام بگیرد؟ به خاطر این که دشمنان با ترفندهای بسیار سختی سوریه را مورد هجوم قرار دادند و می خواستند این بحران را از بحران تظاهرات و اعتراض به دولت به سمت بحران در مسائل مذهبی سوق بدهند و در این راستا تلاش زیادی کردند که کاری از پیش ببرند ولی الحمدلله با بیداری بعضی از علمای سوریه و دولت و اقدام جدی و خستگی‌ناپذیر دفتر مقام معظم رهبری و هم چنین رایزنی سفارت جمهوری اسلامی، اتحاد علمای بلاد شام، وزارت اوقاف و معاهد شرعی در سوریه به نام معهد فتح، کفتارو و حضرت رقیه (س) و نمایندگی جامعة المصطفی تلاش شد که در ایام بحران حتماً این نشست‌ها توقف نکند. لذا در این مدتی که هفت سال است از شروع بحران می‌گذرد بیش از پنج نشست انجام گرفت.

محتوای نشست پارسال که دوازدهمین نشست علمای شیعه و سنی بود به شکل ویژه‌نامه به زبان عربی با چاپ بسیار زیبا منتشر و در نشست دو روز قبل به همه کسانی که حضور پیدا کردند تقدیم شد.

امسال تلاش شد که نشست هرچه بهتر از سال گذشته انجام بگیرد. طبیعی است که هر سال محوری انتخاب شد و محورها براساس وضعیت زمانی هستند. مثلاً مسأله تکفیر سه چهار سال پیش در سوریه خیلی می‌خواست جا باز کند و می‌خواستند بحران سوریه را مسأله ای مذهبی جلوه بدهند، رنگ تکفیر را در اذهان مردم زنده کنند که برخورد برخورد مذهبی بشود و بگویند شیعه کافر است، علوی کافر است، مسیحی کافر است، لذا محور مؤتمر دو سال پیش در زمینه خشکاندن ریشه‌های تکفیری انتخاب شد.

* دشمن هنوز نتوانسته جنگ مذهبی را در سوریه رواج بدهد

البته این‌ها هنوز نتوانستند جنگ مذهبی را در سوریه رواج بدهند، چون سوریه کشوری است که سال‌های سال برادران شیعه و سنی با هم زندگی می‌کردند، کاملاً هماهنگی، وحدت، تفاهم در میان‌شان بود، تا جایی که زندگی مشترکی داشتند مثلاً از هم دیگر زن می‌گرفتند، زن می‌دادند. خود ما در سفرهای طولانی که انجام می‌دادیم به خانه یکی از برادران اهل‌سنت می‌رفتیم که مثل خانه خودمان حساب می‌شد.

 امسال برگزاری نشست همزمان با پیروزی‌های ارتش کشور سوریه و هم چنین محور مقاومت بود لذا بنا شد در این نشست علمایی، نقش پیروزی‌هایی که در سوریه به وجود آمده در رابطه با وحدت اسلامی و آزاد نمودن قدس منعکس بشود. علمای برجسته ای از کشورهای مختلف اسلامی شرکت کردند؛ از جمهوری اسلامی ایران رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی آیت‌الله اراکی، از عراق دو شخصیت جناب حجة الاسلام و المسلمین نعمانی و آقای سید عبدالقادر آلوسی رئیس مجلس علمای رباط محمدی و از تجمع علمای مسلمین لبنان هم افراد متعددی آمدند. از سوریه هم علمای بزرگی معاهد شرعی؛ آقای حسام الدین فرفور رئیس این مجموعه فتح، آقای محمد شریف صواف رئیس مجمع کفتارو و  آقای سید عبدالله نظام رئیس مجمع حضرت رقیه(س) شرکت کردند. هم چنین رئیس اتحاد علمای بلاد شام آقای دکتر محمد توفیق بوتی فرزند شهید محراب و منبر آقای سید محمد سعید رمضان بوتی شرکت کردند. این علما از نظر مذهبی مذاهب مختلفی را دربر دارند و  از نظر فکری هم اندیشمندان اسلامی هستند.

حوزه: کنفرانس دیروز چه طور بود و به نظر شما این کنفرانس چقدر توانست در زمینه اتحاد بین علمای شیعه و سنی به ویژه در سوریه و بعد از آن در کشورهای اسلامی تأثیر بگذارد؟

در سوریه اختلاف آن چنانی میان شیعه و سنی تا امروز نبوده است. من که یک روحانی شیعه هستم گاهی که به طرف حلب یا حمص یا استان‌های دیگر سوریه می‌رفتم در مسیر در هنگام اذان چه وقت نماز ظهر، چه وقت نماز عصر یا مغرب یا عشاء یا صبح در رستورانی یا مسجدی تنها می‌ایستادم و نماز می‌خواندم گاهی بعد از نماز می دیدم دو سه صف از برادران اهل‌سنت صف کشیدند و به من اقتدا کرده اند.

* حضور برادران اهل سنت در نماز جمعه شیعیان

من مدت شش هفت ماه در استان رقه، حرم مطهر عمار بن یاسر، اویس قرنی و ابی بن قیس نخعی نماز جمعه می‌خواندم و بیش از دویست و پنجاه نفر از برادران اهل‌سنت در نماز شرکت می‌کردند. لذا هیچ گونه فاصله‌ای در این زمینه از نگاه مسائل مذهبی در بین مسلمان شیعه و سنی نبوده و هم چنین عالم سنی که در جایی نماز جماعت برگزار می‌کرده شیعه‌ها شرکت می‌کردند. در سوریه بیش از چهل سال است که برادران اهل‌سنت و تشیع برادرگونه با هم زندگی می‌کنند هیچ‌گونه مسائل اختلافی در آن‌ها نمی‌دیدیم. اختلاف فقهی در هر جای دنیا هست، در میان علمای شیعه هم اختلاف فقهی است اما در سوریه اختلاف در حد دشمنی مسائل مذهبی وجود نداشته است.

* نشست های تقریبی در سوریه برای تحکیم وحدت است نه حل اختلاف

لذا این سمینارها و نشست‌هایی که انجام می‌گیرد و به خصوص نشست دو روز پیش که انجام گرفت بیشتر در جهت تحکیم ریشه‌های بنیاد وحدت اسلامی در میان مسلمانان است و بیشتر از همه در جهت روشن کردن مردم برای دشمن‌شناسی و  اسلام‌شناسی و شناخت اهداف دشمن است. امروز استکبار جهانی با صهیونیسم بین‌المللی و با گروه تکفیری که هیچ گونه ارتباطی با دین و مذهب ندارند و سرسپرده و ساخته انگلستان و آمریکا هستند در سوریه چنین فتنه‌ای را آغاز کردند وگرنه هیچ گونه اختلافی نبوده است.، لذا این سمینارها در واقع جهت بیدار کردن بیشتر و تأکید بیشتر در زمینه وحدت اسلامی است.

حوزه: نشست سیزدهم علمادی چطور بود؟

این سمینار در عین این که یک روز انجام گرفت ولی در عین حال وقت زیادی را دربر گرفت، شرکت کنندگان از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر حضور داشتند. همه حضور پیدا کردند تا آخر هم  نشستند. کل این سمینار در چهار محور انجام گرفت جلسه افتتاحیه، دو جلسه علمی و اختتامیه. در هر جلسه علمی هشت تا نه نفر شرکت کردند. از نظر رسانه ای خیلی انعکاس خوبی داشت و مردم خوشحال بودند. خواهران مبلغه حضور خوبی داشتند و همه خوشحال بودند که با وجود تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت چنین سمینارهایی در این جا انجام می‌گیرد.

حوزه: متشکرم. در پایان اگر نکته ای دارید بفرمائید.

خدا را شاکریم که با راهنمایی‌های نماینده مقام معظم رهبری این کارها انجام می‌گیرد هم چنین از همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، وزارت اوقاف، اتحاد علمای بلاد شام، مجمع سید رقیه، مجمع فتح، مجمع کفتارو و نمایندگی جامعة‌المصطفی در سوریه تشکر می‌کنیم. هم چنین از همه تلاش های رسانه ای و حضور شما قدردانی میکنیم. کاری که انجام دادید بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

گفتگو: مرتضی سعیدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha