سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خطبه عقد در مسجد

حوزه/کارشناس دینی گفت: منظور از فضیلت مردان بر زنان در آیه ۳۴ سوره نساء «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ»، فضیلت و برتری اخروی و شرافتی نیست، بلکه فضیلت و برتری اعتباری است، این برتری اعتباری همان قدرت جسمی بالاتر آقایان نسبت به خانم‌ها، و نیز ممزوج نکردن عقلانیت با احساسات و عواطف است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی صبح امروز در جمع طلاب، در محل سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: برپایی مجالس عقد و ازدواج در مکان‌های دینی، سنت پسندیده‌ای است که در ادیان الهی رایج است.

وی با بیان اینکه در کشورهای مالزی و اندونزی خطبه عقد را در مسجد می‌خوانند، افزود: مسجد، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین پایگاه عبادی و اجتماعی اسلام و محل مراجعه مردم برای طرح مسائل شرعی و فراگیری کلام خدا و آموزه‌های اهل‌بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی گفت: برپایی مجالس عقد و ازدواج در مکان‌های دینی، سنت پسندیده‌ای است که در سایر ادیان الهی نیز انجام می‌شود، برای نمونه مسیحیان برای انجام این سنت به کلیسا می‌روند و یک روحانی مسیحی در آن، دختر و پسر را به عقد هم در می‌آورد و سپس خانواده‌ها برای برپایی مجالس شادی در مکانی دیگر مانند تالار حاضر می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش است، اظهار کرد: مهم‏ترین نیازى که بر اثر ازدواج تأمین مى‏ شود، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگى است این نیاز که در سرشت آدمى ریشه دارد، چنان مهم است که خداوند در بیان فلسفه ازدواج در قرآن کریم مى‏فرماید: «از آیات و نشانه‏ هاى خداوند این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار دادیم تا در کنار آنان آرامش یابید.». بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیت خاطر و محیط خانه وسیله آرامش روحى زن و مرد قرار داده شده است.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه در اوایل جوانى احساس تنهایى، بیهودگى و نداشتن پناهگاه انسان را فرا مى ‏گیرد، گفت: ازدواج و قرار گرفتن در کنار همسرى شایسته و دلسوز این احساس را از بین مى ‏برد و او را به آرامش روحى مى ‏رساند، این احساس آرامش به ثبات فکرى و روحى، وقار، احساس ارزشمند بودن و لذت مى ‏انجامد.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی تصریح کرد: در واقع دست آفرینش نوعى کشش درونى میان زن و مرد به ودیعه نهاده تا هر کدام در سنین خاص خواهان یکدیگر شوند و اضطراب و پریشانى‏شان از طریق ازدواج به سکونت و آرامش تبدیل گردد.

وی با اشاره به «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ» در آیه 34 سوره نساء، اظهار کرد: خداوند مرد را تکیه‌گاه و زن را تکیه خواه قرار داده، یعنی مردان تکیه‌گاه زنان هستند.

این پژوهشگر دینی  خاطرنشان کرد: منظور از فضیلت مردان بر زنان در این آیه‌ی شریفه، فضیلت و برتری اخروی و شرافتی نیست، بلکه فضیلت و برتری اعتباری است، این برتری اعتباری همان قدرت جسمی بالاتر آقایان نسبت به خانم‌ها، و نیز ممزوج نکردن عقلانیت با احساسات و عواطف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha