جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا عالمی - جامعه المصطفی

حوزه/ تنها راه همگرایی در جهان اسلام، آن است که تشخص و هویّت تمدنی اسلام را به جهان اسلام باز گردانیم، اگر نتوانیم تشخص و هویت تمدنی جهان اسلام را به او بازگردانیم، بدون شک خروجی آن سکولاریسم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» سید علیرضا عالمی در بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی ضمن ارائه مقاله خود، با بیان این که هر جامعه و فرد دارای هویت های گوناگون است، اظهار داشت: هویت قومی، مذهبی، قبیله ای، زبانی و ملی از مهمترین هویت های گوناگونی جوامع بوده که در ان وابستگی جوامع به هویت ها، شاکله کلی تقسیم بندی را ترسیم می کند.
وی با بیان این که در جهان اسلامی هویت بر اساس مقوله های مذهبی شکل یافته، خاطرنشان کرد: ملی گرایی به عنوان پدیده جدید، تاثیرات فوق العاده ای را رقم زده که از بعد هویتی تاریخ بشر را می توان به قبل  و بعد از ملی گرایی تفسیر نمود که بسیاری از نشان هایی که جوامع با ان سر و کار داشتند، از مسیر ملی گرایی تغیرات بنیادینی را به خود دید.
سید علیرضا عالمی با بیان این که ملی گرایی گفتمانی است که از بیرون مرزهای اسلامی به جهان اسلام تحمیل شده، خاطرنشان کرد: ملی گرایی همان طور که نظریه پردازان ملی گرا، گفته اند، ریشه در اومانیسم داشته در نهایت منجر به سکولاریست شده، خروجی جامعه ای که ملی گرایی را مهم برشمرد به سمت سکولاریسم کشیده میشود.
وی با تأکید بر این که جهان اسلام مبتنی بر انسان گرایی خداباورانه است که خروجی های ان باعث واگرایی و تنش و بهران هویتی در جهان اسلامی می شود، تصریح کرد: در سطح ملی گرایی در جهان اسلام با تنش های جدی روبرو بوده، ملی گرایی در عرصه های بین المللی، در کنار هویت بخشی ساختارهای جهانی گفتمان هویت ملی را تولید نموده  که در طول دو قرن بر جهان سلطه پیدا نموده است.
سید علیرضا عالمی به هویت تمدنی 1400 ساله جهان اسلام اشاره نمود و ابراز داشت: جهان اسلام در عصر جدید با هویت گرایی ملی به نهایت واگرایی خود در طول تاریخ نزدیک شده است.
وی با بیان این که نظریه ولایت فقیه برای گفتمان تمدنی ترسیم شده، اظهار داشت: حاکمیت تمدنی ما امروز تبدیل به حاکمیت ملی نموده، ارتباطات تمدنی جهان اسلام را با چالش های جدی مواجه شناخته است که در ان اصل ملی گرایی مهم شمرده می شود.
وی توسعه غیر منطقی زبان های ملی را یکی از موانع همگرایی اسلامی عنوان کرد و اذعان داشت: وقتی جامعه ای از نظر معرفتی و ساختاری ملی کرایی را بسیار مهم برشمرد، به زیست آسیب زا تبدیل و در حوزه زیست فردی و اجتماعی با واگرایی های قابل توجهی روبرو خواهد شد.
سید علیرضا عالمی با تأکید بر این که تمدن اسلامی هموازه زنده است، اظهار داشت: متاسفانه معرفت ملی گرایی و ساختارهای ملی گرایانه تحمیلی جهان اسلام را فلج کرده است.
وی با اشاره به این که ملی گرایی به تابویی برای جوامع بشری تبدیل شده است، تصریح کرد: تنها راه همگرایی در جهان اسلام، آن است که تشخص و هویت تمدنی اسلام را به جهان اسلام باز گردانیم، اگر نتوانیم تشخص و هویت تمدنی جهان اسلام را به او بازگردانیم، بدون شک خروجی ان سکولاریسم خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha