پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ پنجمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف در حرم مطهر رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت ورود علمی و پژوهشی بزرگان در زمینه اعتکاف، گفت: نباید ساز و کارهای اداری در این نهادسازی غالب گردد، بلکه می بایست همچنان خودجوش و مردمی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، ظهر امروز در پنجمین جشنواره جامع «علمی، ادبی و هنری اعتکاف» در تالار قدس حرم مطهر رضوی، با بیان این که نهادسازی برای اعتکاف باید به صورت جدی دنبال شود، گفت: نباید ساز و کارهای اداری در این نهادسازی غالب گردد بلکه می بایست همچنان خودجوش و مردمی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی همواره به دنبال احیای سنت های الهی است، گفت:  احیای سنت های اسلامی برکات فراوانی را برای نظام و اسلام به دنبال داشته است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه اعتکاف بستر مناسبی برای ظرفیت‌سازی عبد سالک است تا قلبش را ظرف خداسازی کند، تصریح کرد: آنچه از قرآن و روایات برمی آید این است که اعتکاف مختص به اسلام نبوده و قبل از نبی مکرم(ص) نیز از آدم ابوالبشر تا موسی و عیسی و ابراهیم خلیل الرحمان به این سنت عمل می کرده اند.

وی، اعتکاف را یک سنت حسنه دانست و افزود: اعتکاف در مفهوم همان گرایش همراه با مواظبت و مراقبت است و معتکف با حضور در خانه خدا و اعمالی نظیر نماز، روزه، تبری و تولی که جلوه های عبادی در آن وجود دارد، دل از غیر خدا می زداید و خودخواهی را به خداخواهی تبدیل می کند و خودبینی و خودمحوری را به خدا بینی و خدامحوری بدل می سازد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مهمترین سرمایه جامعه، نیروی انسانی است که باید در پرتو الطاف الهی واحکام و مناسک دینی این سرمایه به جامعه ای سالم با تکیه بر افراد صالح و عادل تبدیل شود، اظهار کرد: اعتکاف در این راه می تواند به عنوان ظرفیتی اثر بخش در تربیت نفوس مستعده موفق باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اعتکاف را یک مزیت ارزشمند در کشور دانست و بیان کرد: امروز محدودیت هایی برای مکان های اعتکاف وجود دارد و شاهد جوانانی هستیم که در زمان اعتکاف به دلیل کمبود فضا و درخواست های چندبرابر ظرفیت در مسجد گوهرشاد حضور ندارند چقدر اندوهگین شده و حتی اشک می ریزند.

 استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان بیان کرد: امروز اعتکاف دارای ابعاد مختلفی است و توانسته خیل عظیمی از جوانان را به خود معطوف کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به این که در واقع اعتکاف در مسجد جهاد با نفس دشمن درون است، خاطر نشان کرد: جهاد و جنگ در راه خدا چه در دوران دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم، اعتکاف میدانی است که حاصل همان اعتکاف مسجدی، خودسازی و ظرفیت سازی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر لزوم بررسی ابعاد مختلف اعتکاف، تصریح کرد: بزرگان باید در زمینه فقهی و پژوهشی اعتکاف ورود کنند و در بعد اجرایی و به خصوص فرهنگ سازی با جدیت قدم هایی برداشته شود.

وی با بیان این که در اعتکاف نباید خلوت معتکف بهم زده شود، اظهار کرد: معتکف خود را در حصار مسجد محصور می‌کند تا از بند هوای نفس آزاد شود و روحیه خداخواهی و اخلاص را در خودش زنده کند و همانند حاجی و زائر که بعد از زیارت همچون کودکی بی‌گناه است که تازه متولد شده محسوب می گردد، می خواهد عبدی صالح ازخود بسازد.

گفتنی است، پنجمین جشنواره  بین المللی علمی، ادبی و هنری اعتکاف» عصر امروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه پایان می یابد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha