جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 443199
۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
مسلمانان آلمان

حوزه/ اکثریت اعضای حزب سوسیال دموکرات به مشارکت این حزب در دولت ائتلافی آلمان رای مثبت دادند و به این ترتیب راه تشکیل دولت جدید آلمان با مشارکت احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات هموار شد. با این حال هنوز مشخص نیست که دیگر گروه‌های اجتماعی چه جایگاهی در توافقات این ائتلاف بزرگ در آلمان دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان ،اکثریت اعضای حزب سوسیال دموکرات به مشارکت این حزب در دولت ائتلافی آلمان رای مثبت دادند و به این ترتیب راه تشکیل دولت جدید آلمان با مشارکت احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات هموار شد. با این حال هنوز مشخص نیست که دیگر گروه‌های اجتماعی چه جایگاهی در توافقات این ائتلاف بزرگ در آلمان دارند.

شبکه رادیو و تلویزیون شمال آلمان نیز اعلام کرده است که ایمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان درباره انتقادات مسلمانان این کشور به روند این ائتلاف بزرگ گفته است:

بیایید با دیدی مثبت به این توافق نگاه کنیم؛ برای تقویت جامعه مدنی، احزاب ائتلافی، نقش کلیدی کلیساها، ادیان و جوامع فلسفی را در ایجاد هویت و انتقال ارزش‌ها به رسمیت می‌شناسند. این گروه‌ها سهم مهمی در انسجام جامعه ما دارند و همچنین یک ستون مهم در آموزش و پرورش، کار اجتماعی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند. بنابراین همکاری این گروه‌ها با دولت باید بیشتر تقویت شود، به ویژه در مورد مسلمانان باید این کار صورت گیرد.

سیاست اسلامی پایدار وجود ندارد

اما آسیب‌پذیری این مذاکرات با توجه به اتفاقات گذشته، روشن است. آموزش مذهبی در بسیاری از ایالت‌ها در راستای اجرای قانون اساسی، شکست خورده است. شناسایی انجمن‌های مسلمان به عنوان جوامع مذهبی ناموفق بوده است. حمایت معنوی از مسلمانان در بسیاری از سازمان‌ها مانند ارتش، زندان‌ها و یا سایر نهادهای مهم مانند بیمارستان‌ها هنوز وجود ندارد.

اگر دولت ائتلافی مایل به ارتقاء همکاری با مسلمانان باشد، این سوال مطرح می‌شود که وقتی در گذشته کارها درست انجام نشده است، در آینده ادغام بیشتر مسلمانان باید چگونه انجام شود؟ سیاست تنها زمانی کارساز است که مسائل قابل پیش‌بینی باشند. در نتیجه، در معاهده ائتلافی، سیاست اسلامی پایدار وجود ندارد.

اسلام رادیکال چیست؟

بسیاری نیز نگرانند که برخی از سیاستمداران با سختگیری‌های بسیار برای مسلمانان، به نظرات راستگرایان متمایل شوند و می گویند اتهام یک‌طرفه بدون هیچ شناختی به مسلمانان برای رسیدن به ادغامی موفقیت‌آمیز، ما را به عقب می‌برد و این مهم است که ما مسلمانانی را که در اینجا به دنیا آمده‌اند یا برای مدت طولانی در آلمان زندگی کرده‌اند، با خودمان همراه کنیم. حداقل ما انتظار داریم؛ در مدت زمان تشکیل دولت جدید که در آن حزب سوسیال مسیحی آلمان وزارت کشور را برعهده دارد، مشارکت انجمن‌های مسلمان و تاسیس سازمان‌های اسلامی، روند موفقیت‌آمیزی داشته باشند. براساس قرارداد ائتلافی، تروریسم به طور گسترده در حوزه اسلام توصیف شده است. این در حالی است که اکثریت مطلق مسلمانان منشی صلح‌آمیز دارند؛ این درباره مساجد هم صدق می‌کند. ما برای مبارزه با افراط‌گرایی به یکدیگر نیاز داریم. ائتلاف بزرگ می‌گوید که ما در مقابل اسلام رادیکال در آلمان می‌ایستیم و در این میان درباره معنای "اسلام رادیکال" توضیحی داده نشده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که آلمان نگاه غیرواقعی به ائمه جماعت دارد. آیا این درباره بیش از 2 هزار کشیش و روحانی خارجی که در آلمان حضور دارند و اکثریت آنها نیز به زبان‌های دیگر مردم را موعظه می‌کنند، نیز صادق است؟

باید با اسلام‌هراسی مبارزه کرد

وقتی گروه‌های ائتلافی برای مبارزه با "خلق و خوی اسلام‌هراسی" در جامعه تصمیم بگیرند، باید برای مدت طولانی این کار صورت گیرد، وگرنه نمی‌تواند کارساز باشد. مسلمانان روزانه مورد حملات کلامی و فیزیکی قرار می‎‌گیرند، از تبعیض در زمان تحصیل و در محل کار رنج می‌برند. عبادتگاه‌های آنان تقریبا روزانه صدمه می‌بینند. همه اینها توسط مقامات امنیتی تایید شده است. در طول سال 2017، بیش از هزار جرم ثبت شد. خشونت علیه مسلمانان در سراسر جهان در اینترنت وجود دارد و به جهان واقعی منتقل می شود، زیرا هیچ مبارزه‌ای علیه آن نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha