جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ارزانی

حوزه/ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد گفت: تاکنون حدود ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور تاسیس شده و تعداد اعضائی هم که در این کانون ها ثبت شده حدود ۲ میلیون نفر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی درسخنرانی پیش از خطبه های امروز 18 اسفند نماز جمعه تهران اظهارداشت: امروز بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

وی افزود: مساجد بهترین مکان برای ارتباط زمینیان با آسمانیان و به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز اتصال هستند. مسجد حلقه وصل زمین به آسمان و بهترین مکان برای حفظ دین انسان معاصر است. مساجد منشاء نهضت های بزرگ اسلامی هستند و بسیاری از نهضت های بزرگ اسلامی مثل انقلاب اسلامی ایران از مسجد آغاز شده است.

وی افزود: یکی از سالم ترین اجتماعات مومنانه، جامعه بچه های مسجد است. اگر دغدغه آسیب های اجتماعی را داریم، باید با مساجد انس و ارتباط داشته باشیم. تاکنون حدود ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور تاسیس شده است. به بیان دیگر هر سال حدود هزار کانون ثبت شده و در حال حاضر ۱۴ هزار کتابخانه داریم که در دل کانون ها در مسجد ها در حال فعالیت هستند. تعداد اعضائی هم که در این کانون ها ثبت شده حدود ۲ میلیون نفر است.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی اضافه کرد: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در آستانه سالروز ربع قرن تلاش به طور رسمی هویت پیدا کرده و ما به همین مناسبت بیانیه ماموریت و سند چشم اندازمان در افق ۱۴۱۴ را مشخص کرده ایم. در این افق موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی هنری، خانواده محور و مساجد پایه در کشور خواهیم بود. در حال حاضر هم کانون فرهنگی هنری مساجد تنها شبکه مویرگی است که هر جا که مسجد بوده حتی در روستاها و عشایر این کانون ها هم فعالیت دارند. تعداد مساجد فعال کشور ۵۰ هزار تا است که ما در نیمی از آنها حضور داریم و در تلاشیم که همزیستی مومنانه مبتنی بر ظرفیت اجتماعی مسجد ایجاد کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همنوا کردن طنین اهالی مسجد، تکلیف فراروی ماست. قرار است وحدت و انسجام که دغدغه امروز ایران است با محوریت مساجد مرتفع شود. همچنین قرار است اولین شورای سیاستگذاری کانون های مساجد که به همنوایی و همکاری نهادهای مرتبط در این حوزه کمک می کند در هفته جاری تشکیل شود.

وی با بیان اینکه «شبکه سازی اولویت ماست»، این شعار ما است، اظهارداشت: بنا داریم به زودی سامانه جامع آمار و اطلاعات (سجا) که همه کانون های فرهنگی هنری مساجد را به هم متصل می کند را رونمایی کنیم. این سامانه به طور رسمی از اول فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز به کار می کند. «استارت آپ بچه های مسجد» از دیگر برنامه های کانون است که از اول فروردین کلید خواهد خورد. این اولین رویداد ایده پردازی بچه های مسجد در سه حوزه مسجد و امید آفرینی، مسجد و فضای مجازی و مسجد و تحولات اجتماعی است. در این رویداد بچه های مسجد ۱۰۰ روز اول سال ۹۷ را برای ثبت ایده های خود فرصت دارند و پس از آن نفرات برتر این رویداد مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به این که برنامه داریم که ۱۴۱۴ جایزه برای کسانی که زودتر در سامانه سجا ثبت نام کنند و بالاترین مشارکت را داشته باشند، در نظر بگیریم، گفت: رویکرد اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد اجتماعی است. امروزه آسیب های اجتماعی سبقه کودکانه و زنانه پیدا کرده است. بچه های مسجد قرار است که به حل این آسیب ها کمک کنند.

وی افزود: امروزه فضای مجازی حقیقت لاینفک انسان معاصر است. رویکرد اصلی ما هم در تمام این برنامه ها با تکیه بر فضای مجازی است. مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه و مرکز تفکر. لازم است که ما مهارتهایمان را به روز و به بچه های مساجد منتقل کنیم. ظرفیت عظیم بچه های مسجد در خدمت جمهوری اسلامی ایران است و بنده از همه مردم و مسئولین تقاضا دارم که برای حل آسیب های اجتماعی از ظرفیت عظیم بچه های مسجد استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی افزود: بانوان و خلاقیت های آنان در حوزه های مختلف سرلوحه کار ما است. به عقیده بنده ما از ظرفیت بانوان در فضای مجازی کمتر استفاده کرده ایم و کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار است که به این ظرفیت توجه بیشتری داشته باشند. نکته مهم دیگر اینکه توجه و اقدامات ما فقط مربوط به مساجد پایتخت نیست.

وی گفت: امروز بیش از ۱۶۹۰ کانون فرهنگی هنری مسجدهای مربوط به اهل سنت است. همچنین طرح اخوت مساجد جهان اسلام قرار است به زودی کلید بخورد. بر اساس این طرح، مساجد کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و از حضور فعال امامان جماعت این کشورها در ایران استقبال می شود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha