پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و  مبانی نظری آن

حوزه/ تنی چند از شرکت کنندگان دوره تربیت مربی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، این سند را به منزله قانون اساسی این وزارتخانه دانسته و بر لزوم همیاری و همکاری همه نهادها و دستگاه ها برای هر چه بهتر اجرا شدن آن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چند روز پیش سومین نشست فصلی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در قم برگزار شد و در این روز همچنین دوره مقدماتی تربیت مربی و مدرس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار گردید که به جهت اهمیت موضوع ، خبرنگار ما در گفتگو با تنی چند از شرکت کنندگان در این دوره به تبیین چرایی ضرورت طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است.

سند تحولی به منزله قانون اساسی آموزش و پرورش

محمد صادق زاده رییس اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش که خود البته حافظ کل قرآن کریم می باشد، با اشاره به این که سند تحول بنیادین در واقع به منزله قانون اساسی آموزش و پرورش است ، اظهار داشت: تمام اقدامات و فعالیت ها و برنامه ها در کلیه سطوح آموزش و پرورش همه باید در زمان تصویب و برنامه ریزی و اجرا منطبق بر همین سند تحول باشد و با آن تعارضی نداشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه اهداف موجود بسیار خوب است و راهکارهای مناسبی نیز در همین سند در راستای بحث تحول مطرح شده ، ضمن آن که به عنوان یک فعال قرآنی باید بگویم که در زمینه علوم دینی و قرآنی نیز به واسطه این سند ، پیش بینی تحول خوبی در نظام آموزش و پرورش شده که حقیقتاً این امر جای تقدیر دارد.

اقدامی پربرکت در فرآیند تحول

بتول پورداوود ، دبیر درس معارف از استان بوشهر نیز با اشاره به این که برگزاری این گونه دوره های آموزشی در راستای کاربردی کردن فرآیندها به منظور تحول در آموزش و پرورش بسیار لازم و ضروری است، ابراز داشت: بی شک با همکاری و تعامل مدیران و معلمان و مربیان ، شاهد برکات و آثار خوبی از حیث اجرای این گونه طرح ها خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نکات بسیار خوب و راهگشایی در زمینه های آموزشی و نیز تربیتی پرداخته شده است، گفت: این سند گام بسیار خوبی در راستای تعمیق مسایل اعتقادی و عبادی و اخلاقی دانش آموزان است که نه تنها معلمان و دبیران دین و زندگی ، بلکه همه همکاران آموزش و پرورش به خصوص معلمان موظف هستند که بر اساس این سند در این جهت تلاش و جدیت لازم را داشته باشند.

لزوم فراهم سازی زمینه ها برای اجرای مناسب سند تحول

مرضیه جهانی فرد، دبیر دین و زندگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز ضمن تقدیر از برگزار کنندگان دوره تربیت مربی ویژه سند تحول بنیادین بیان داشت: طرح بسیار خوبی است در صورتی که قابلیت لازم برای اجرا داشته باشد، به ویژه این که خوشبختانه مبانی نظری مناسبی در آن مورد توجه قرار گرفته و از همفکری اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی استفاده حداکثری در این باره صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: البته به اعتقاد بنده نه تنها آموزش و پرورش بلکه دیگر نهادهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور باید همه دست به دست هم دهند تا شاهد به ثمر نشستن همه اهداف مورد نظر در این سند تحول باشیم چرا که خروجی مطلوب نظام آموزش و پرورش ، متوجه اصل کشور و نظام اسلامی است.

جهانی فرد همچنین گفت: در واقع شرایط خوبی باید محقق شود که بعد از گذشت مدت زمانی به اهداف مقرر در این سند دست یابیم که صدالبته این مهم می طلبد که همه گروه ها و شخصیت ها و دلسوزان فرهنگی دست به دست هم داده و با هم گرایی و هم افزایی طوری عمل کنند که بیشترین بهره برداری از این کار و اقدام مهم صورت گیرد.

حضور 70 تن از نخبگان آموزش و پرورش در قم

مختار محمدیان، کارشناس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز در خصوص مهم ترین اهداف برگزاری این دوره آموزشی ابراز داشت: دوره آشنایی با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تربیت مربی و مدرس از میان همکاران آموزش و پرورشی برگزار می شود تا افرادی که در استان ها دارای سطوح بالای حوزوی یا مدرک معادل دانشگاهی در حد کارشناسی ارشد به بالا هستند ، به این وسیله بتوانند مباحث نظری سند تحول را برای گروه های هدف ، آموزش داده و تدریس کنند.

وی اضافه کرد: در همین راستا بیش از 70 نفر از استان های مختلف کشور در این دوره شرکت کردند که این ها بعضاً از روحانیون شاغل در آموزش و پرورش یا افراد نخبه و دغدغه مند فرهنگی هستند که با مباحث آموزش و پرورش و علوم دینی و حوزوی آشنایی خوبی دارند.

محمدیان همچنین گفت: البته این دوره ای که در قم و در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، دوره مقدماتی است و بعد از ارزشیابی تشخیصی از استعدادها ، دوره های تکمیلی نیز در آینده برگزار می شود تا در استان ها گفتمان سند تحول را برای مدیران استانی، مدیران و معلمان مدارس به خوبی تدریس کرده و در ترویج آن بکوشند.

اهتمام به سند تحول ؛ لازمه تحقق برنامه های فرهنگی آموزش و پرورش

زهرا حافظی ، مربی پرورشی یکی از دبیرستان های استان سمنان که در این دوره شرکت کرده نیز با تاکید بر لزوم تقویت و استمرار ارتباط حوزویان و فعالان و معلمان و مربیان آموزش و پرورش اظهار داشت: آنچه ضروری است این که باید قبل از هر چیز آگاهی و اطلاعات لازم درباره سند تحول به خوبی تبیین شود که برگزاری این دوره در همین راستا بوده است.

وی افزود: به هر حال باید توجه داشت که این سند فوق العاده مهم است و اگر ما دقت کنیم و این سند را به درستی اجرا کنیم دیگر مجالی برای مطرح شدن سندهایی که ریشه در غرب دارد مثل سند 2030 وجود نخواهد داشت.

این طلبه سطح 4 حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به ضرورت دغدغه لازم در زمینه تحقق برنامه های فرهنگی و بحث عفاف و حجاب در مدارس دخترانه گفت: ما باید بتوانیم با کار فرهنگی خوب و اطلاع رسانی و بصیرت بخشی، حجاب را در بین دختران ترویج داده و آن ها را در سایه فرهنگ سازی با حجاب مناسب و ماندگار پیوند دهیم.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha