چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 443345
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
حجت الاسلام فغانی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین گفت: کمک به نیازمندان یک وظیفه جهادی است و آگاه سازی مردم نسبت به این امر هم در این برهه از زمان به این رسالت اضافه شده است.

حجت الاسلام عباس فغانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین گفت: کمیته امداد به تنهایی قادر به از بین بردن فقر و محرومیت نیست بلکه این مهم به یاری سایر نهادها، خیرین و مردم محقق می شود.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) اولین نهادی است که برای کمک به محرومان و نیازمندان تاسیس شد و در چهار دهه پیروزی انقلاب خدمات بسیاری در همه عرصه ها به محرومان ارائه داده است.

وی اظهار کرد: اسلام که یک دین کامل فطرى و الهى است، رفع نیاز و مشکلات و گرفتارى انسان‌ها را یکى از برنامه‏‌هاى بنیادى و اساسى خود اعلام کرده و نه تنها به اجر و پاداش دنیوى و اخروى اجراکنندگان این برنامه حیاتى و انسان‌ساز اشاره مى‏‌کند، بلکه مسئولیت هرکس را در حد توان خود تعیین کرده و چگونگى برآوردن حاجات مردم را بیان مى‏‌کند و عدم رفع نیاز(در صورت توانایى) را زشت شمرده و آن‌را محکوم و وعده عذاب الهى را مى‏‌دهد.

وی ادامه داد: در اسلام علاوه بر حقوق واجبه از قبیل خمس و زکات، حقوقى هم بر‌عهده ثروتمندان و صاحبان قدرت گذاشته شده و لذا بر ثروتمندان دستور مى‏‌دهد پس از تأمین نیازهاى ضرورى و گاه نیمه ‏ضرورى، دست از مصرف‏‌گرایى و اسراف بردارند و بخشى از امکانات مالى خود صرف رسیدگى به ضعفا کنند.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه، کسانى هستند که نیاز مالى دارند، ‌در مقابل، کسانى هم هستند که مى‌‏توانند به دیگران کمک کنند و بدین جهت است که وظیفه ثروتمندان سنگین‌‏تر مى‏‌شود چرا‌که همیشه وظائف؛ بر اساس امکانات تعیین مى‏‌شود.

وی افزود: کمک به نیازمندان یک وظیفه جهادی است و آگاه سازی مردم نسبت به این امر هم در این برهه از زمان به این رسالت اضافه شده است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) همچنین فرموده است: «مردم به منزله عیال خداوند مى‌‏باشند،  ودوست داشتنى‏‌ترینِ خلق پیش خدا کسى است که به مردم نفع برساند یا خانواده‏‌اى را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به‌خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha