شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با ابراز تاسف از این که آمار فعلی طلاق در کشور فاجعه بار است، تصریح کرد: با حساس بودن و تذکر دادن نسبت به بدحجابی و بی حجابی، نباید بگذاریم که مساله حجاب به قهقرا برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی ، عصر امروز طی سخنانی در همایش فاطمی که با حضور بیش از یکهزار نفر از اساتید و طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و خانواده های آنان در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با تاکید بر لزوم ازدیاد نسل و تشویق خانواده ها به فرزندآوری، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از خانواده ها تک فرزند هستند و حال آن که آموزه های دینی ما و تاکیدات فراوان حضرات معصومین(ع) موید این است که ما باید به سمت تکاثر نسل و افزایش فرزندان حرکت کنیم.

وی همچنین با اشاره به این که آمار طلاق در کشور حقیقتاً یک فاجعه است، گفت: در حال حاضر در برخی مناطق مرفه نشین شمال تهران آمار طلاق بالای 30 درصد است و این نشان می دهد که گرچه عامل فقر تاثیرگذار است اما لزوماً این گونه نیست که در خانواده های فقیر بیشتر شاهد طلاق باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین چند اصل مهم در مسایل خانودگی برگرفته از سیره و زندگی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین (ع) پرداخت و افزود: یکی از عوامل مهم سعادتمندی انسان داشتن خانواده خوب و به خصوص حسن رفتار در مسایل زناشویی است

 وی با تاکید بر اصل معنویت و با بیان این که در خانواده اگر اصل معنویت حکمفرما باشد ، ضریب خطا و مشکل کمتر می شود، گفت: پدری که اهل تقوا و معنویت و خمس و نماز شب است طبعا مشکل کمتری در تربیت فرزند دارد و فرزندان نیز به رفتار و گفتار او توجه داشته و الگو برداری می کنند

وی اضافه کرد: اصل معنویت یعنی توجه به بایدها و نبایدهای دینی و ما در سیره و سبک زندگی فاطمی به خصوص حاکمیت این اصل را می بینیم و نکته ای که وجود دارد این است که فرزندان در تبعیت از مفاهیم دینی از والدین خود الگوبرداری می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی همچنین با اشاره به این که اصل مهم دیگر در تحکیم خانواده ، اصل محبت و ابراز دوستی است، گفت: چقدر خوب است و در روایات هم تاکید شده که به همسران خود بگویید دوستت دارم و این ابراز محبت به خصوص در مواجهه با زنان بسیار ماندگار ، شیرین و اثربخش است.

وی گفت: گاهی برخی گلایه می کنند از مشکلات مالی و حال آن که باید گفت اگر حتی پول نداری اما لبخند زدن و مهربان بودن در منزل و در مواجهه با زن و بچه که خرجی ندارد.

این خطیب برجسته حوزوی با بیان این که غیرت داشتن مرد نسبت به زن و خانواده خود، بسیار خوب و پسندیده و مورد تاکید است، افزود: متاسفانه بحث حجاب در کشور دارد به قهقرا می رود و حتی بنده در برخی پروازهای داخلی شاهد برداشتن حجاب از سوی برخی زنان هستم که در مقابل این مسایل باید تذکر داد و نباید بی تفاوت بود.

وی ادامه داد: اصل مهم دیگر اصل صبر و بردباری در برابر سختی ها و مشکلات زندگی است که این مساله نیز در سیره نورانی حضرت فاطمه(س) کاملاً مشهود است که حضرت بر سختی ها صبر کرد و در عین حال به عبادت خدا و همسرداری و تربیت فرزند در حد اعلی خود اهتمام داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: در روایت داریم که سه گروه از زن ها فشار قبر ندارند؛ زنی که بر بداخلاقی مردش صبر کند. زنی که بر غیرت مرد خود صبر کند و نیز زنی که مهریه اش را ببخشد که این زن ها با حضرت زهرا (س) محشور می شوند

وی با اشاره به این که اصل حس تقدیر و تشکر کردن از یکدیگر نیز در مسایل زناشویی یکی از عوامل تحکیم نهاد خانواده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) سال ها بعد از ارتحال همسرانشان حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا (س) از آن ها تقدیر و تجلیل می کردند واین درسی است برای ما که حداقل در زمان حیات قدردان همسران خود باشیم و از آن ها به نیکویی یاد کنیم.

وی در خاتمه افزود: اصل پنجم، اصل سازگاری و رضایتمندی است به طوری که در روایت داریم مومن به میل خانواده اش غذا می خورد و منافق ، خانواده اش به میل او غذا می خورند

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد حسین IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    حجاب حفظ زیبایی شخصیت و خانواده است و ازدواج رشد آن را باعث است به جای برخورد با بی حجاب امتیازاتی برای حجاب قائل شوید