پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری «حوزه» نیوز:                                                  

اقتصادی

 

ترامپ جنگ تجاری را آغاز کرد

«دونالد ترامپ»  بدون توجه به اخطارهای کارشناسان و بنگاه‌های اقتصادی، تعرفه های 25 و ده درصدی را به ترتیب برای واردات فولاد و آلومینیوم امضاء کرد. اعمال تعرفه ها از دو هفته دیگر آغاز می شود. مکزیک و کانادا از طرح دولت آمریکا معاف شدند.ترامپ گفت مجبوریم در برابر کشورهای دوست انعطاف پذیر باشیم.اتحادیه اروپا اعلام کرده به اقدام ترامپ واکنش نشان می دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد اروپا وارد جنگ تجاری با آمریکا نشود.موگرینی هشدار داد اگرچه جنگ تجاری برای هر دو طرف فاجعه خواهد بود، اما در صورت نیاز از خود دفاع خواهیم کرد.صدراعظم اتریش با محکوم کردن اقدام ترامپ گفت: نمی توانیم این تصمیم بیهوده را بپذیریم. چین ، ژاپن، آلمان، و انگلیس هم ضمن مخالفت با اقدام ترامپ، آن را حمله ای جدی به تجارت چند جانبه دانستند.آخرین جنگ تجاری آمریکا مربوط به 88 سال پیش و زمانی است که کنگره این کشور در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرد، اقدامی که به عقیده کارشناسان ، اوضاع اقتصادی را وخیم تر کرد.

 

 

ضربه دلار "تنگ" ماهی قرمز را نشکست

توزیع اقلام اساسی و کنترل قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده تا اثر التهابی دلار، چندان محسوس نباشد و قیمت‌ها با نرخ‌های متعادل در اختیار مردم قرار گیرد. امروز از فردوسی هم خبر رسید که فقط به مسافران خارج، دلار فروخته می‌شود اما هم‌چنان استرس آینده، فضای بازار ارز را تحت‌الشعاع قرار داده است.امروز بازار دلالی دلار تقریبا متعادل شد؛ چون فقط به مسافران با ارایه مدارک، دلار بانکی فروخته می‌شود. اما اوضاع دو هفته قبل کار را به آن‌جا رساند که حالا سه نرخی شدن ارز تقریبا پذیرفته شده است. دلار دولتی ۳۷۵۰ تومان و دلار بانکی ۴۴۹۹ تومان است. اما این روزها نرخ سومی در فردوسی تحت عنوان دلار آزاد پدید آمده که حاکم بازار شده و قیمت آن تقریبا ۳۰۰ تومان بالاتر از دلار بانکی است. نام‌هایی مثل دلار "دلالان"، "پیاده‌رو" یا "دلار کف خیابان" هم می‌توان بر آن گذاشت.

 

قدرت اول دنیا در تولید گیاه زرد،رکورد شوروی را شکست

در فصل برداشت جاری روسیه توانست 85.9 میلیون تن گندم برداشت کند و حتی رکورد تولید گندم در شوروی سابق را بشکند.بنابه آمار ارائه شده از سوی دفتر آمار روسیه موسوم به «روستات» روسیه در فصل برداشت جاری 135.3 میلیون تن غلات برداشت کرده است.تولید گندم در روسیه نسبت به سال گذشته یک میلیون تن افزایش داشته است.وزارت کشاورزی روسیه نیز چشم‌انداز خود نسبت به صادرات گندم طی سال جاری را تغییر داده و انتظار می‌رود این کشور 50 میلیون تن گندم صادر کند.این حجم برداشت گندم توسط روسیه باعث می‌شود این کشور با کنار زدن آمریکا به بزرگترین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود.به طور کلی روسیه در سال 2017 معادل 20.7 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و غذایی صادر کرده است.با این حال همچنان میزان واردات محصولات غذایی روسیه از صادرات این کشور بیشتر است.

 

هفته قرمزپوش برای بورس تهران در قحطی سود و نقدینگی،رقم خورد

بازار سهام در هفته ای که گذشت شاهد تشدید روند ضعیف خود در روزهای پایانی سال بود و با افزایش عرضه سهام و کاهش انگیزه متقاضیان، شاخص کل 1.1 درصد عقب نشست. آخرین باری که شاخص کل بورس تهران رشد قابل توجهی را نشان داد مربوط به 25 بهمن ماه 96 می باشد که با افزایش 244 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 98 هزار و 347 واحد رسیده بود. جالب است بدانید که این تاریخ همان زمانی است که دستگیری اخلال‌گران بازار ارز در تهران آغاز شد و در ادامه این روز، شاهد رونمایی از جزئیات سه برنامه بانک مرکزی برای کنترل التهابات بازار ارز بودیم. برنامه هایی از قبیل، انتشار گواهی سپرده ریالی و انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز که عملا سیگنالی به سرمایه ها برای تغییر مسیر از بازار سرمایه و خرید ارز داد. پس از این تاریخ، نماگر بورس تهران تنها پنج بار دیگر به رنگ سبز درآمد هرچند از این تعداد اندک، رشدهای قابل توجهی رقم نخورد و در نهایت شاهد روند نزولی شاخص کل و رسیدن به کانال 96 هزار واحد پس از 50 روز بودیم.

 

CRJ  روی باند ایران،نشست

پایگاه خبری المانیتور نوشت: طبق گزارش ها شرکت کانادایی «بمباردیه» مجوز فروش 10 فروند هواپیمای مسافربری CRJ به ایران را دریافت کرده است. مرتضی شیخ زاده سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم به المانیتور گفت که طبق گزارش ها بمباردیه مجوز تامین ده فروند هواپیمای CRJ برای شرکت هواپیمایی این سازمان را دریافت کرده است. شرکت هواپیمایی قشم به نام Fly Qeshm قرار است به زودی فعالیتش را شروع کند.وی اظهار داشت: ما و شرکت کانادایی درحال بررسی پیش نویس قرارداد هستیم اما هنوز اسناد آن را مبادله نکرده ایم. مجوزهای دفتر کنترل دارایی هایی وزارت خزانه داری آمریکا برای فروش این هواپیماها اخیرا صادر شده است.

 

پسماند،چراغ اول را روشن کرد

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از تولید 11 مگاواتی برق در نیروگاه‌های پسماند کشور خبر داد. «سیدمحمد صادق زاده» اضافه کرد: برق تولیدی از پسماند، در پنج نیروگاه در شهرهای شیراز، تهران و مشهد تولید می‌شود.وی افزود: در تهران بجز تولید برق از زباله، از فاضلاب نیز برق تولید می‌کنیم و این روند ادامه می یابد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پسماندهای غیرقابل استفاده در طرح جداسازی برای تولید برق داشته باشیم.به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال مصوبه‌ای برای تقویت این مسیر و تولید برق از زباله داشت که به موضوع تولید برق از پسماند شتاب خوبی می دهد.صادق زاده افزود: مشکل اصلی در راه توسعه تولید برق از پسماند در کشور کمبود منابع مالی است و باید منابع مالی لازم برای خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها پیش بینی شود.معاون وزیر نیرو هزینه تولید برق از پسماند را حدود 2 برابر گران‌تر از بقیه انواع نیروگاه‌ها و تجدیدپذیرهای بادی و خورشیدی دانست و افزود: وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به قیمت سه هزار و 700 ریال بر کیلووات ساعت به صورت تضمینی خریداری می‌کند و به طور تقریبی سه هزار ریال یارانه از محل عوارض برق برای این کار اختصاص می‌دهد.

 

اوراسیا به تهران،خوشامد گفت

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که ماه می 2018 (اردیبهشت سال آینده)، ایران به جمع اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا می پیوندد. سفیر ایران در روسیه عنوان کرده بود که تلاش ها در راستای ایجاد یک منطقه تجارت آزاد میان ایران و روسیه از سال 2015 آغاز شده و به زودی نهایی می شود.اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 کار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز کرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی کار میان کشورهای عضو راه اندازی شده است.بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.این اتحادیه همچنین با کره جنوبی، مصر و هند مذاکراتی برای عضویت و همکاری داشته است.دسامبر پارسال (دی ماه 96)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که صربستان هم می تواند به جمع اعضای این اتحادیه اقتصادی بپیوندد.

 

امضای آیت الله لاریجانی بر دیه ی 97 رقم خورد

آیت الله صادق آملی لاریجانی در بخشنامه ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور، اعلام کرد، در اجرای ماده 549 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و با توجه به بررسی های انجام شده، مبلغ دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال 1397 ، مبلغ دو میلیارد و 310 میلیون ریال تعیین می شود.براساس این گزارش مبلغ دیه سال 1396 در ماه های غیرحرام دو میلیارد و 100 میلیون ریال تعیین شده بود.این بخشنامه از ابتدای سال 1397 برای همه واحدهای قضایی و دادسراهای سراسرکشور لازم الاجراست.

 

قرارداد با توتال به خان ششم رسید

به نظر می‌رسد توتال، سدشکن امضای قرارداد توسعه میادین نفتی و گازی ایران، با همه فراز و نشیب‌هایی که شرایط سیاسی جهان و سیاست های آمریکا ایجاد کرده همچنان به راه خود برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه می دهد و اخبار منتشر شده حاکی از آن است که این قرارداد با وجود همه مشکلات طبق برنامه پیش می‌رود. حدود هشت ماه از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین ایران و کنسرسیوم متشکل از توتال، CNPCI و شرکت پتروپارس می‌گذرد؛ قراردادی که هرچند اجرای آن طی زمان گذشته همواره بر مدار اجرا حرکت نکرده و با شک و شبهاتی همراه بوده اما به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها همچنان در اجرای تعهدات خود ثابت قدم هستند.

 

دولت،برای خرده فروشان،خط و نشان کشید

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات اعلام کرد که صرفا سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشان و سقط‌فروشانی که پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی دریافت کرده‌اند، می‌توانند محصولاتی تولیدی و وارداتی را دریافت کنند و به فروش برسانند.وی ادامه داد: تمامی مراحل طراحی، تعیین شناسه محصولات دخانی و ثبت آن‌ها در سامانه نهایی شده است و در حال اجرا است و از یک ماه قبل نیز ثبت تولیدات تمامی کالاهای سیگارت سازی به صورت روزانه در سامانه الزامی و اجرایی شده استرئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات با اشاره به اینکه ثبت فروش کارخانه‌های سیگارت سازی به توزیع‌کنندگان سراسری (کشوری) نیز طی ماه جاری الزامی و اجرایی شد، بیان کرد: در حال حاضر ثبت انتقال مکان و مالکیت محصولات در سامانه است  و در آینده نزدیک فروش توزیع‌کنندگان کشوری به تولیدکنندگان استانی و نیز ثبت فروش توزیع‌کنندگان استانی به خرده‌فروشان محصولات دخانی در سامانه الزامی و اجرایی می‌شود.به گفته وی توزیع‌کنندگان استانی صرفا مجاز به توزیع و فروش سیگار به خرده‌فروشانی هستند که پروانه خرده‌فروشی محصولات دخانی را دریافت کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها در سامانه وجود دارد، در غیر این صورت مجوز توزیع‌کننده استانی باطل می‌شود.

 

نرخ بیکاری در آمریکا،رویه دو سویه را پیش گرفت

نرخ بیکاری آمریکا تا پایان فوریه ۲۰۱۸ در سطح ۴.۱ درصد باقی ماند اما تعداد بیکاران ۲۲هزار نفر افزایش یافت.به نقل از تریدینگ اکونومیکس، هرچند که نرخ بیکاری حال حاضر آمریکا، پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر به شمار می‌رود اما هنوز ۶.۷۱ میلیون آمریکایی بیکارند. همچنین بالاترین نرخ بیکاری متعلق به نوجوانان با ۱۴.۴ درصد است و پس از این گروه، سیاه‌پوستان با ۶.۹ درصد واسپانیایی‌تبارها با ۴.۹ درصد قرار دارند. کمترین نرخ بیکاری متعلق به آسیایی تبارها با ۲.۹ درصد و سفیدپوستان با ۳.۷ درصد است.تعداد افرادی که به مدت ۲۷ هفته و بیشتر بیکار بوده‌اند تا پایان ماه فوریه، بدون تغییر و در سطح ۱.۴ میلیون نفر باقی ماند. همچنین نرخ مشارکت نیروی کار با ۰.۳ درصد به ۶۰.۴ درصد رسیده است. تعداد شاغلان پاره‌وقت نسبتا بدون تغییر و در سطح ۵.۲ میلیون نفر باقی ماند. تعداد شاغلان بخش غیرکشاورزی در ماه فوریه هم ۸۰۶ هزار نفر افزایش یافته است.همچنین تعداد کسانی که به دنبال شغل نیستند، با ۱۴۹ هزار نفر کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۷۳ هزار نفر رسیده است.

 

پاریس با دهلی،گره ی میلیاردی زد

در سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به هند، دو کشور ۲۰ قرارداد تجاری به ارزش ۱۶ میلیارد دلار امضا کردند.بخش قابل توجهی از این قرارداد مربوط به صادرات موتورهای هواپیما از فرانسه به هند بوده است. دو کشور در سال ۲۰۱۷ نیز قراردادهایی به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار امضاء کرده بودند.بخشی از این قراردادها نیز مربوط به ایجاد نیروگاه‌های انرژی‌های پاک در هند توسط فرانسه بوده است.قرار است فرانسه ۶ رأکتور EPR را در یکی از استان‌های غربی هند احداث کند، البته هنوز جزئیات این قراردادها به طور عمومی منتشر نشده است.

 

کشور فلزی به ذخائر جدیدی رسید

محمد شریعتمداری در مراسم رونمایی از اطلس نقشه‌های پتانسیل‌دار مواد معدنی کشور اظهار داشت: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید زیربناهای لازم در حوزه تأمین مالی و سرمایه گذاری در فضای کسب و کار فراهم شود تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد.شریعتمداری با بیان اینکه با تهیه اطلس نقشه های پتانسیل دار مواد معدنی کشور اطلاعات دقیق تری برای توسعه فعالیت های معدنی خواهیم داشت، افزود: با همکاری نظام بانکی و دسترسی به منابع بودجه عمومی در توسعه اقتصاد کشور و پرداخت بخشی از سود تسهیلات صنایع معدنی می توان به توسعه بخش معدن دست یافت.وزیر صنعت در ادامه از شناسایی ۴۰۰ محدوده امیدبخش معدنی در کشور خبر داد و گفت: ۱.۵ میلیارد تن ذخیره فلزی جدید در کشور کشف شده و ۳ میلیارد تن ظرفیت جدید ذخایر فلزی نیز در دست بررسی است.

 

دارو علیه رسا و شفا،شکایت میلیاردی کرد

پس از آن که در اواخر دولت یازدهم اخباری مبنی بر قاچاق پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش در رسانه ها منتشر شد، حالا اخباری در رسانه ها دست به دست می چرخد که نشان می دهد، شرکت دختر یک وزیر دیگر دولت یازدهم، مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان به صنعت دارویی کشور بدهکار است.جلسه معارفه سرمایه گذاری شفا دارو با حضور مدیران عامل زیرمجموعه های این هلدینگ، فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران برگزار شد تا این شرکت آماده واگذاری سهام خود در بورس شود. در این نشست، منصور سمیعی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شفادارو در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی صورت های مالی سه شرکت اسوه، راموفارمین و جابر و مطالبات آن ها از شرکت پخش توسعه دارویی رسا گفت: شرکت های داروسازی موظف به ارائه داروها به شرکت های پخشی هستند که دارای پروانه از وزارت بهداشت باشند که شرکت پخش توسعه دارویی رسا هم در این زمره است، این مشکل فقط مربوط به شفا دارو نیست و خوشبختانه کمترین مقدار از کل مطالبات ۳۵۰ میلیارد تومانی از این شرکت، به شفادارو تعلق دارد.شایان ذکر است که از مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی شرکت پخش توسعه دارویی رسا به صنعت دارو، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به سرمایه گذاری شفا دارو تعلق دارد. مطابق با صورت های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ تنها در یک مورد شرکت پخش توسعه دارویی رسا به شرکت داروسازی راموفارمین ۸٫۴ میلیارد تومان بدهکار می باشد.

 

سرطان زیستی از جنوب،وارد کشور شد

یک کارشناس اقتصاد حوزه محیط‌زیست با بیان اینکه از درخت کهور به عنوان سرطان محیط‌زیست یاد می‌شود، گفت: این درخت که اکنون خاورمیانه را تحدید می‌کند، کاشت آن در ایران مانند تجویز سم به جای دارو است. ظاهراً کاشت درختان کهور با توجه به غیربومی بودن این درخت، عوارض و ضایعات محیط زیستی مختلفی را به همراه داشته است از جمله به  تخریب خاک، شور شدن خاک، از بین رفتن گونه‌های بومی در مجاورت درختان کهور، کاهش سطح آبهای زیر زمینی به دلیل رشد بیش از 80 متری ریشه این درخت در عمق خاک و ... اشاره کرد. کاویانی گفت: در این پروژه ها برای کاشت یک نهال به منظور مبارزه با ریزگرد ها، 15 هزار تومان هزینه میشود، این در حالی است با این پول می توان علاوه بر کشت نهال، عملیات آبیاری، مسائل زیر ساختی برای آبیاری و حتی مراقبت های بعدی را نیز تامین کرد.کاویانی گفت: این درخت در فهرست گونه های مهاجم اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد و منجربه اشغال زمین های کشاورزی و آیش و بذر آن از طریق باد تکثیر می شود.

 

ریل ها،رکورد جدیدی را برای کشور ثبت کردند

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد مشارکت در ساخت 439 کیلومتر آزادراه در کشور با بیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی علی‌رغم تمامی تنگناهای مالی به خوبی در حال توسعه و پیشرفت است، اظهار کرد: در حال حاضرعملیات‌ اجرایی 3 هزار و 410 کیلومتر آزادراه  کلید خورده و قراردادهای آ‌نها منعقد شده است. خادمی با بیان اینکه امسال در بخش ریلی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: تا پایان سال جاری، 516 کیلومتر ریل گذاری را تحویل مردم می‌دهیم ولی بهره برداری از آنها در سال آینده اتفاق خواهد افتاد که با ساخت این 516 کیلومتر در یک سال به 919 کیلومتر ریل گذاری در دولت دست خواهیم یافت.خادمی با تأکید بر اینکه هم اکنون با توسعه ریلی 5 مرکز استان به شبکه ریلی تا پایان سال متصل می‌شوند، گفت: ریل گذاری این 5 مرکز استان به اتمام رسیده و بخش جزئی آن نیز در اوایل سال 97 به اتمام می‌رسد.

 

دامپزشکی،احتکار تخم مرغ ها را شکست

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از صدور مجوز برای واردات ۶۶ هزار تن تخم مرغ در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: برای واردات تخم‌مرغ از چین مجوزی صادر نکرده ایم. اوکراین نیز باید الزامات بهداشتی ایران را برای دریافت مجوز رعایت کند.علیرضا رفیعی‌پور اظهار کرد: از زمانی که مجوز واردات تخم‌مرغ صادر شده تاکنون حدود ۶۶ هزار تومان از این محصول با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد شده است و هر کشوری که از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عاری باشد و مجوز‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی سازمان دامپزشکی ایران را رعایت کند می‌تواند بر اساس درخواست تاجران، برای واردات تخم‌مرغ به عنوان مبادی رسمی، قانونی و بهداشتی شناخته شود.

 

 

شرکت های تلگرامی،وزیر را نگران کرد

فرمانده بسیج وزارت ارتباطات گفت: بیش از ۱۸۰ هزار خانواده ایرانی از تلگرام کسب درآمد مستقیم با گردش مالی چند ده میلیارد تومانی دارند. باید اپلیکیشین‌های داخلی را برای روزی که مدیریت تلگرام به ایران سرویس نداد، تقویت کنیم.مهدیون، همچنین رعایت سبک زندگی اسلامی و تقویت آن را جزء اولویت‌های بسیج دانست و با تاکید بر حفظ سلامت اداری، خواستار تقویت اقدامات بسیج در این مورد شد. مهدیون در ارتباط با فضای مجازی گفت: باید حضوری هدفمند در شبکه‌های مجازی داشته باشیم و کم کاری‌های گذشته در این مورد را جبران کنیم، چون هرجا در این فضا کم کاری شده دشمن حضور خود را در آن نمایان کرده است.

 

تهران،دست واشنگتن را کوتاه کرد

بررسی آمار‌های تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری واردات از دو کشور روسیه و امریکا با کاهش چشم گیر مواجه شده است. بر این اساس واردات از روسیه با ۶۱۵ میلیون دلار و وزن تقریبی ۱ میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۵۸ درصدی رو به روشده است. روسیه در رتبه چهاردهم کشور‌های صادر کننده کالا به ایران است.همچنین واردات از ایالات متحده نیز در حالی با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده که در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال قبل ۲۱۵ میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده بود. واردات از آمریکا در سال جاری ۳۱ هزار تن و ارزش ان ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

 

شکاف تجاری آمریکا به عمق جدیدی رسید

کسری تجاری آمریکا در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود در بیش از ۹ سال اخیر رسید که این نشان میدهد سیاست تجاری دولت ترامپ تحت عنوان «اول آمریکا» نتوانسته است این شکاف را کوچک‌تر کند.طبق اعلام دپارتمان تجارت آمریکا در اواخر روز چهارشنبه (به وقت آمریکا)، در ماه ژانویه صادرات آمریکا ۱.۳ درصد نسبت به ماه فوریه افت کرد و به ۲۰۰.۹ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که واردات این کشور در این ماه، ۲۵۷.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی ماند.این به معنای کسری تجاری ۵۶.۶ میلیارد دلاری در این ماه است که برای پنجمین ماه متوالی با رشد مواجه شده و به بیشترین میزان خود از اکتبر ۲۰۰۸ تا کنون رسیده است.کسری تجاری آمریکا با چین در ماه ژانویه ۱.۵ میلیارد دلار دیگر افزایش یافت و به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسید.این درحالیست که رییس‌جمهور اعلام کرده است که کم کردن کسری تجاری یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری تجاری دولت اوست.

 

اروپا به ترامپ،التیماتوم داد

خشم جهانی از جنگ تجاری رئیس جمهور آمریکا رو به افزایش است.کمیسر تجاری اتحادیه اروپا تهدید کرد: در صورتی که واشنگتن ظرف 90 روز، اروپا را از شمول تعرفه های اعمالی بر واردات فولاد و آلومینیوم معاف نکند، این اتحادیه دست به اقدامات متقابلی خواهد زد.تصمیم دولت آمریکا، علاوه بر اروپا، واکنش تند کشورهای آسیایی را هم به همراه داشته است. ترامپ دیشب فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن از دو هفته دیگر تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور به ترتیب 25 و 10 درصد افزایش می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha