پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست بررسي «جايگاه زن در اسلام» در افغانستان

حوزه/ نشست تخصصي با عنوان «جايگاه زن در اسلام» به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه (س) در اتاق ايران‌شناسي دانشگاه دولتي ننگرهار، برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به مناسبت ايام ميلاد حضرت زهرا(س)، نشست تخصصی با عنوان «جايگاه زن در اسلام» در دانشگاه دولتی ننگرهار کشور افغانستان، برگزار شد.

اين نشست با حضور رئيس دانشكده ادبيات، رئيس دپارتمان زبان پشتو، رييس دپارتمان زبان و ادبيات دري و اساتيد دانشگاه ننگرهار و 45 دانشجوي دختر و 25 دانشجو پسر از دپارتمان دري برگزار شد و در بخش آغازين آن نيكبخت، رييس دانشكده ادبيات دانشگاه ننگرهار با موضوع ولادت حضرت زهرا(س) سخنراني كرد و روايات و احاديث نقل شده نسبت به جايگاه حضرت زهرا(س) را مورد اشاره قرار داد.

در ادامه سید رضا حسينی، وابسته فرهنگي ايران در جلال‌آباد با بيان سخناني گفت: مطالب در فضليت بزرگ بانوي اسلام حضرت زهرا(س) به قدري بسيار است كه در اين فرصت كم حتي به قطره‌اي از اقيانوس بيكران آن نمي‌توان اشاره كرد.

وي ادامه داد: تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شأن بالایی برخوردار نبوده و غالباً مورد بی‌مهری و ظلم و ستم واقع می‌شدند؛ اما با رشد روزافزون آگاهی‌های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، این پرسش مطرح شد که جایگاه واقعی زنان در جامعه و خانواده کدام است و چگونه می‌توان حقوق از دست رفته زنان را استیفا کرد.

حسيني افزود: در این راستا به یقین می‌توان گفت که ادیان الهی به ویژه دین خاتم، بیش از همه به احیای شخصیت والای زن همت گماشته‌اند و خداوند متعال بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر اعم از زن و مرد فراروی آنان گشوده است. معارف و الگوهای حیات‌بخش اسلام اگر چه در مسیر احیای شخصیت و جایگاه زنان تأثیرات زیادی داشته و دارد؛ ولی بسیاری از حقایق در پس ابرهای جهل و خرافه پنهان مانده و جامعه زنان هنوز نتوانسته‌اند آنچنان که باید، از میوه‌های شیرین فرهنگ دینی بهره‌مند شوند.

وابسته فرهنگي ايران در جلال‌آباد همچنين گفت: از طرف دیگر فرهنگ غرب با تسلط بر امکانات مادی و مراکز ارتباطی و اطلاعاتی سعی در تحمیل الگوی ناقص خویش بر ملت‌های جهان دارد. آنان که هنوز از سودمندی دستاوردهای خویش مطمئن نیستند و از درون دچار چالش‌های عمیق و فراگیر شده‌اند، به تهاجم فرهنگی علیه کشورهای دیگر به خصوص كشورهاي اسلامي دست زده‌اند. از این رو ضروری است در دورانی که به «جاهلیت مدرن» موسوم شده، با معرفی دقیق شخصیت و جایگاه زن گامی مهم در جهت پیشبرد اهداف عالی اسلام برداریم.

حسيني در بخش ديگري از سخنانش گفت: خدا را شاكر هستيم كه اين‌گونه آفريده شده‌ايم، مسلمان هستيم، داراي مشتركات بسيار زياد و مهم كه دو ملت مسلمان ايران و افغانستان را بهم پيوند زده است. قرآن اين كتاب كامل و راهنماي بشريت را در اختيار ما مسلمانان قرار داده و به آن عشق مي‌ورزيم و بهترين و بزرگ‌ترين وجه اشتراك بين ما مسلمانان همين قرآن است.

وي در پايان اظهار كرد: اين ايام و اين نشست كه متبرك به نام بزرگ بانوي جهان اسلام حضرت فاطمه(س) است را روز مادر و يا روز زن نامگذاري كرده‌اند و در ميهن اسلامي ما از زنان و مادران تجليل به عمل مي‌آيد. به هر جهت بر ما مسلمانان واجب است تا از اين روز به عنوان روز جهاني زن ياد كنيم نه روز هشتم مارس كه از سوي غربي‌ها نامگذاري شده است.

در ادامه اين نشست سه نفر از دانشجويان دختر به خواندن خلاصه‌اي از مقالات خود پرداختند. همچنين يكي از اساتيد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ننگرهار اشعار بزرگان پارسي‌گو در اوصاف و فضايل حضرت زهرا(س) را قرائت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha