جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سلطانی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان از تشکیل انجمن ادبیات عرب خبر داد و گفت: اگر طلبه‎ای بخواهد فقیه یا مفسر قرآن شود باید احاطه کاملی بر ادبیات عرب داشته باشد.

حجت الاسلام محمد سلطانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان از تشکیل انجمن ادبیات عرب با همکاری معاونت پژوهش مدرسه محمودیه و برخی اساتید ادبیات عرب حوزه استان خبر داد و گفت: ادبیات عرب جایگاه ویژهای در فهم طلاب از قرآن و روایات دارد. اگر طلبهای بخواهد فقیه یا مفسر قرآن شود باید احاطه کاملی بر ادبیات عرب داشته باشد. ادبیات عرب حتی از ضروریات تبلیغ است و طلبهای که بخواهد مبلغ شود بایستی تواند تجزیه و تحلیل روایات را داشته باشد.

وی در رابطه با نظام آموزشی در حوزه گفت: نظام آموزشی و متون درسی موجود خوب هستند، اما یک طلبه اگر بخواهد به درجات علمی برسد، نباید تنها به دروس موجود اکتفا کند و بایستی در کنار آن به تمرین و تحقیق بپردازد. البته این مساله از وظایف معاونین و مسئولین مدارس است که در کنار برنامهریزی برای آموزش دروس معمول حوزه، فوق برنامههایی برای تقویت علمی طلاب در مدرسه داشته باشند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان به روش آموزش ادبیات عرب در مدارس اشاره کرد و گفت: دو مسأله امر آموزش ادبیات عرب در مدارس را مشکل ساز کرده است. اول عدم آشنایی برخی اساتید با روشهای نوین تدریس است. دومین نکته اتمام آموزش ادبیات عرب درپایه سوم است. معمولا طلاب در سه سال اول تحصیل ادبیات عرب را به خوبی فرا میگیرند و به سطح خوبی در این زمینه میرسند اما متاسفانه بعد از پایه سوم به علت عدم وجود متن درسی در این زمینه کم کم آنچه فرا گرفتهاند را فراموش میکنند و زمانی که به درس خارج میرسند با مشکل اساسی روبرو میشوند.

وی افزود: برای رفع این مشکلات بایستی در درجه اول ضرورت فراگیری ادبیات عرب به طلاب فهمانده شود و در کنار آن، اساتید با بکارگیری روشهای نوین آموزشی سطح آموزش را تقویت کنند. همچنین بایستی در فوق برنامهها فضای تمرین طلاب را ایجاد شود و این تمارین تا سالهای آخر تحصیل طلاب ادامه دار باشد.

حجت الاسلام سلطانی به تشکیل انجمن ادبیات عرب اشاره کرد و گفت:  در تابستان سال 96 با همکاری معاونت پژوهش مدرسه صالحیه و مدرسه محمودیه و نیز برخی اساتید ادبیات عرب حوزه انجمن ادبیات عرب تشکیل شد که تاکنون نه جلسه هیئت مدیره آن برگزار شده است. در این جلسات به برنامهریزی و رصد طلاب در بحث ادبیات عرب پرداختیم و تقریبا ضعفهای طلاب در امر ادبیات عرب شناسایی شده و به راه حلهای نسبی برای حل آنها نیز رسیدیم.

وی در رابطه با برنامههای این انجمن در مدارس گفت: در ابتدای سال تحصیلی با برگزاری آزمونی در مدارس صالحیه و محمودیه شهر کرمان میزان سطح علمی طلاب در موضوع ادبیات عرب را شناسایی کردیم و با توجه با این مساله تصمیم به برگزاری فوق برنامههایی چون مباحثه ده دقیقهای صرف برای طلاب پایههای چهارم تا هفتم مدرسه، برگزاری کلاس تجزیه و ترکیب و ادبیات برای طلاب پایههای 4 تا 7 و انتشار مجله تمرینی صرف داشته ایم.

وی افزود: البته حضور در این کلاس ها برای طلاب پایههای 4 تا 7 به صورت اختیاری است و بیشترین برنامههای اجباری ما برای طلاب پایه اول به دلیل کم بودن برنامههای تهذیبی، تبلیغی این پایه و همچنین ضرورت تقویت پایهای علمکی این طلاب میباشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان ادامه داد: در شش ماه اول سال طلاب هر روز به تجزیه و ترکیب یک صفحه قرآن پرداخته که تا الان طلاب مسلط به ترکیب شش جزء از قرآن کریم شدهاند. همچنین هر هفته بخشی از روایات و اذکار نیز مورد تجزیه و ترکیب طلاب قرار گرفته است.

وی به طرح ویژه برای طلاب پایه اول اشاره کرد و گفت: برای طلاب اول طرح ویژه ای در نظر گرفتیم که در طی آن دو نفر از اساتید مسلط به علوم ادبیات عرب را ناظر بر تمام فعالیتهای علمی طلاب پایه اول قرار دادیم تا علاوه بر کسب اطلاعات در رابطه با میزان تاثیر طرحهای انجمن ادبیات عرب از مشکلات و مسایل این طرح نیز مطلع گردیم.

حجت الاسلام سلطانی در پایان خاطر نشان کرد: سعی ما در این برنامهها این بوده است که به برنامههای آموزشی معمول طلاب در مدارس لطمهای وارد نشود و بیشتر تلاش در تقویت طلاب با استفاده از تمرین و مباحثه بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha