پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آسیب های اجتماعی

حوزه / مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به چهار علم مفید برای انسان از نظر امام صادق(ع) گفت: وظیفه شناسی از سوی همه اعضای جامعه، آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت‌الاسلام سید محمد شریف حسینی کوهستانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد در گردهمایی رهروان فاطمی، اظهار داشت: مکتب اسلام از نظر منابع در بین همه مکتب ها و ادیان الهی پاسخگویی به نیاز های بشری پیشتاز است.

وی افزود:حدیثی از امام صادق(ع) با موضوع علوم مورد نیاز انسان ها در هر زمانی می فرماید که «خداشناسی»، «وظیفه شناسی»، «انسان شناسی» و « آسیب شناسی» چهار علم مورد نیاز انسان است. خداشناسی باعث می‌شود که زن به عنصر وجودی خود به‌عنوان انسان بیندیشد و بتواند به‌عنوان عارفه در مسیر حق گام بردارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد، برداشت نادرست و تفسیر به رأی برخی افراد در مورد مقام زن به‌عنوان «طفیلی مرد» و یا « آفرینش زن فقط برای مرد» را مردود دانست و گفت: در قرآن کریم اگر از ازدواج به‌عنوان رسیدن به آرامش نام می برد، این آرامش برای دو طرف است و اینکه برخی از آن تفسیر به «آرامش زن برای مرد» می دانند، غلط است.

وی، علم «انسان شناسی» در حدیث امام صادق(ع) را مرتبط با دو بعد جسمی و روحی دانست و عنوان کرد: در انسانیت جنسیت مذکر و مؤنث مطرح نیست بلکه روح الهی در زن و مرد یک جور است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی ادامه داد: سومین علم مفید برای انسان از نظر امام صادق(ع)،«وظیفه شناسی» است که اگر هر کس بر اساس دستورات الهی و بر اساس تفاوت ها در خلقت زن و مرد به وظیفه خود عمل کند قطعا به زندگی سعادتمندانه می رسد.

حجت‌الاسلام حسینی کوهستانی تأکید کرد: وظیفه شناسی از جانب همه افراد جامعه اعم از زن و مرد و شناخت وظایف در خانواده قطعا از معضلات و آسیب های اجتماعی می کاهد.

وی با قرائت روایتی از حضرت زهرا(س) که می فرمایند«برای زن بهتر است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند»، گفت: بر اساس عرف جامعه و ضرورت اشکالی ندارد، ولی زن نباید بدون دلیل و ضرورت در معرض دید مردان نامحرم قرار گیرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد، در خصوص«آفت شناسی» یا « آسیب شناسی» به‌عنوان وظیفه چهارم بر اساس فرمایش امام صادق(ع)، اظهار کرد: همانگونه که بدن دچار امراض جسمی می‌شود و تخصص های بسیاری در زمینه پزشکی برای پیشگیری و درمان امراض مختلف وجود دارد؛ از نظر روحی هم آسیب پذیر هستیم.

حجت‌الاسلام حسینی کوهستانی، اضافه کرد: در رابطه با مسائل ارزشی ببینیم چه چیزهایی ما را از ارزش های خودمان دور می‌کند و چه چیزهایی زندگی های ما را متزلزل می‌کند. روح ما و حتی عبادات ما هم آفت پذیر است که به طور مثال ریاکاری در عبادات باعث ابطال آن عبادت می‌شود و حسد جسم و روح انسان را خراب می‌کند.

این مسئول فرهنگی به بانوان توصیه کرد: باید بدانیم چه چیزهایی زندگی ما را متزلزل می‌کند، زیرا در عصری قرار داریم که برای تزلزل مسائل ارزشی و خانوادگی هر وسیله و ابزاری وجود دارد.

برپایه این گزارش، در پایان این همایش از ۱۸ برگزیده مسابقه کتابخوانی «علی الگوی بشریت» ویژه معتکفین سال ۹۶ که به همت امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی برگزار شده بود، با اهدای جوایزی و لوح یادبود تجلیل شد و به همه شرکت کنندگان در این گردهمایی کتاب «راهنمای خانواده» نوشته امیرملک محمودی اهدا شد.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha