شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محسنی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران در همایش «یاران الهی»، گفت: حوزه‌های علمیه اگر بخواهند در ایجاد تمدن عظیم الهی در جهان کنونی که زمینه ساز حکومت بقیه الله الاعظم(عج) است، تاثیر گذار باشند، باید در تربیت نیرو به صورت جدی در تراز انقلاب جهانی مهدوی، برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران حجت الاسلام عادل محسنی در همایش «یاران الهی» که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی شهر تهران، با عنوان «ضرورت جذب نخبگان جهت بسترسازی ایجاد تمدن اسلامی» در محل حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ به عنوان زیربنای تمدن، از ارزش ها و باورها تشکیل شده است، اظهار داشت: اگر این فرهنگ به منصه وجود و نمود برسد، تبدیل به تمدن می شود. تمدن نیاز به دو زیر ساخت اساسی دارد: زیر ساخت اول تمدن، تولید فکر و علم است و در مرحله دوم تربیت نیرو متناسب با آن فرهنگ و ارزش ها و باورها.

وی افزود: حوزه علمیه در طول سالیان سال در غیبت کبری حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عهده دار تولید علم و تربیت نیرو بوده و این دو بال کنار هم تمدن اسلامی را پی ریزی کرده است، اما در عرصه قرن بیست و یکم و جهانی شدن فرهنگ شیعه ما باید یک بازنگری جدی در بحث تربیت نیرو داشته باشیم، به دلیل اینکه حدود هزار سال علمای شیعه در طول تاریخ اسلام تولید علم، تولید فکر و بیان زیر بناهای فکری شیعه کارهای بسیار بزرگی انجام دادند و تراث و میراث بسیار ارزشمندی برای ما به جا گذاشتند، اما چرا این تولید علم تبدیل به یک تمدن جهانی به معنای واقعی کلمه نشد پاسخ در بحث تربیت نیرو است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران تصریح کرد: در طول تاریخ غیبت کبری از بُعد فرهنگی، از بُعد تولید علم و از بُعد زیر ساخت‌های ارزشی و باوری مشکل نداشتیم، اما در عرصه تربیت نیرو جهت مدیریت کلان و در جهت کاربردی کردن آن علم و آن باور ها و ارزش ها مشکل داشتیم.

وی ادامه داد: شیخ مفید(ره) در کتاب شریف المقنعه صفحه 710 اولین کلمات تمدن ساز شیعه که بحث ولایت فقیه است را مطرح می کند، اما در عبارتی می فرماید تمام این احکام (اجتماعی و تمدن ساز) باید به منصه ظهور برسد "مع الامکان" یعنی اگر امکانش باشد! آیا از بُعد تولید علم و فهم قرآن و فهم روایات مشکلی بوده؟ نه! اما در بحث تربیت نیرو، در بحث تربیت نیروهای کارامد، در بحث مدیریت مدیران جهادی، در بحث تربیت مدیران فعال نه منفعل و در بحث تولید مدیران کارامد در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متأسفانه کمبود داشتیم.

استاد حوزه علمیه تهران بیان داشت: در طول تاریخ شیعه به همین ترتیب این تولید اندیشه و این تولید علم تبدیل به یک تمدن عمومی نمی‌شد، بله، بعضی از علمای شیعه قدرت تربیت پیدا می کردند. امکان تربیت نیرو و قدرت بخشیدن به این اندیشه ها در عرصه اجتماعی پیدا می‌کردند حکومت هایی تشکیل می‌شد و این حکومت ها تمدن ساز می شد. مثلا وقتی علمای جبل عامل از اقلیم التفاح لبنان به ایران مهاجرت کردند در دوره صفوی توانستند این فرهنگ غنی شیعه را در ایرانی که هنوز شیعه در او به صورت یک مذهب رسمی نشده بود بتوانند آن را به منصه ظهور و این منصه ظهور یعنی ایجاد تمدن.

وی گفت: در این تمدن هنر داریم، شعر داریم، معماری داریم. این مسئله در طول تاریخ در بحث خانه نشینی امیر المؤمنین(ع) هم بسیار تاثیر گذار بود. امیرالمؤمنین(ع) وقتی که رسول خدا(ص) را تجهیز می‌کردند برای تدفین، چند نفر با ایشان ماندند؟ چهار یا پنج نفر آیا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) از بُعد تولید فکر و فرهنگ و اندیشه و باور و ارزش نعوذ بالله کمبودی داشتند؟ نه اما یاران الهی و یاران معنوی که حضرت را در بحث مدیریت جامعه کمک کنند کم بودند و دست آن حضرت خالی بود چون چند نفر بیشتر نبودند.

حجت‌الاسلام محسنی در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در تولید فکر و اندیشه ادامه دهنده‌ راه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستند، گفت: با این وجود، حوزه‌های علمیه در عرصه تربیت نیرو در جهت ایجاد تمدن عظیم الهی در جهان کنونی که زمینه ساز حکومت بقیه الله الاعظم حضرت مهدی آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف اگر بخواهند تاثیر گذار باشند و در تربیت نیروی کارآمد و مدیران جهادی و مدیران کارآمدی که بتوانند آن فرهنگ و باورها و ارزش ها را در تمام نماد های تمدنی به نمود برسانند باید به تربیت نیرو به صورت جدی در طراز انقلاب جهانی مهدوی، برنامه داشته باشند.

وی با تقدیر از حضور فعالان فرهنگی شهر تهران در همایش یاران الهی حوزه علمیه امام خمینی(ه)، بیان داشت: جلسه امروز، دست استمدادی است به شما فعالان فرهنگی که اگر ما بخواهیم در حوزه علمیه به تربیت نیروی کارآمد و مدیران انقلابی در طراز انقلاب جهانی بقیه الله الاعظم(عج) بپردازیم باید ورودی حوزه ها از بین نخبگان و فرهیختگان باشد و این دست استمداد ما به سمت شما دراز شده که سروران گرامی اگر ما به دنبال تربیت نیروی کارآمد هستیم، در بُعد جهانی سازی تمدن شیعی و زمینه سازی ظهور بقیه لله الاعظم(عج) فقط تولید علم و اندیشه کافی نیست باید تربیت نیروی کارآمد داشته باشیم. و تربیت علاوه بر بحث برنامه ی تربیت، علاوه بر بحث ارزشیابی و نظارت ،نیاز به ورودی درست دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران گفت: استمداد ما این است که در جذب فرهیختگان به حوزه که مقدمه‌ی تربیت نیروی کارآمد جهت تمدن سازی نظام الهی می‌باشد ما را یاری کنید و نیرو های آماده و مستعد را به ما معرفی کنید تا بتوانیم در بحث تمدن اسلامی یک گام رو به جلو حرکت کنیم.

حجت الاسلام محسنی در پایان با تاکید بر ادامه همکاری حوزه علمیه امام خمینی(ره) و فعالان فرهنگی شهر تهران، خاطر نشان کرد: از حضور شما سروران گرامی عزیزانی که قدم رنجه فرمودید تشکر می‌کنم ان شاءالله که این ارتباط ادامه داشته باشد و تبدیل به یک تعاون و همکاری مستمر شود تا به حول و قوه الهی با همکاری شما بتوانیم زمینه ساز ظهور دولت حقه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در جهان امروزی شویم. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha