پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش "منزلت و حقوق زن از دیدگاه اسلام" در نيجريه

حوزه/ همایش «منزلت و حقوق زن از دیدگاه اسلام و پیامبر اسلام (ص)» و نيز نمایشگاه آثار هنری، در مسجد مرکزی ابوجا کشور نیجریه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش «منزلت و حقوق زن از دیدگاه اسلام و پیامبر اسلام (ص)» و نيز نمایشگاه آثار هنری، در مسجد مرکزی ابوجا کشور نیجریه برگزار شد.

در این همایش که به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن برگزار شد، مرتضي رحیمی‌زارچی، سفیر کشورمان در نیجریه با بيان اينكه؛ امروز اینجا جمع شده‌ایم تا مقام والای زن را گرامی بداریم، گفت: زن در تاریخ ادیان الهی نمونه‌های بارز و روشنی را ارايه کرده است. در داستان‌های قرآنی زنان برجسته‌ای چون مادر حضرت موسی، آسیه همسر فرعون و حضرت مریم (س) معرفی و به عنوان الگوی زنان مؤمن معرفی شده‌اند. این جایگاه رفیع زنان در ادیان الهی و از جمله اسلام است.

فاطمه زهرا (س) نمونه بارز زنان مؤمن

وي افزود: در تاریخ اسلام دختر پيامبر گرامي اسلام (ص) يعني فاطمه زهرا (س) به عنوان نمونه بارز زنان مؤمن و برجسته معرفی شده است و به مناسبت سالروز ولادت ایشان جشن‌های زیادی در تمامی کشورهای اسلامی و سایر کشورها برگزار مي‌شود.

رحيمي‌زارچي ادامه داد: پیامبر اسلام (ص)، حضرت فاطمه (س) را پاره تن و خانم زنان عالم و زنان بهشتی معرفی کردند و فرمودند؛ هر که ایشان را احترام کند مرا احترام کرده و هر که او را بیازارد مرا آزرده است.

وي در ادامه با اشاره به مراسم بزرگداشت روز ولادت حضرت فاطمه (س) در ايران گفت: امام خمینی (ره) که هم زمان سالروز تولدشان در همین روز است، روز ولادت حضرت فاطمه (س) را برای بزرگداشت مقام زن، روز زن نام نهادند.

غرب زن را یک کالا می‌داند

در ادامه همایش محمد مهدی، از اساتید برجسته دانشگاه‌های نیجریه، مقام و منزلت زن از دیدگاه ادیان الهی از جمله اسلام را مورد بحث و شرایط فعلی و معضلات زنان را در جوامع بشری از جمله جوامع اسلامی خاصه نیجریه مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار داد و از مقام زنان برجسته تاریخ اسلام از جمله حضرت زهرا (س) تجلیل کرد.

وي در ادامه با مقایسه مقام زن در اسلام و غرب، اذعان كرد: غرب زن را به عنوان یک کالا و یک موضوع برای کسب درآمد می‌داند؛ در حالیکه اسلام مقام والایی برای زن قائل شده است.

سخنران بعدی همایش سوفیا یحیی، از فعالان اجتماعی و مدرس دانشگاه و مدارس نیجریه بود که درباره مقام رفیع زن در اسلام و مقایسه آن با دوران جاهلیت و نيز شخصیت برجسته فاطمه زهرا (س) همچنین مسئولیت فرزندان در قبال مادران خود توضیحاتی ارايه داد.

فرزندان باید در بزرگداشت مقام مادر بوسه بر قدم‌های وی بزنند

در ادامه اين همايش سيد محمود عظیمی‌نصرآباد، رایزن فرهنگی ایران در نیجریه با تجلیل از مقام زنان و مادران و بزرگداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) اظهار كرد: سخن گفتن از مقام بانوی اول عالم کار چندان آسانی نیست و از آنجا که امروز بزرگداشت مقام مادر نیز هست، می‌خواهم با استفاده از احادیث به خصوص احادیث نبوی قدری درباره مقام مادر صحبت کنم.

وی در ادامه با اشاره به حدیث نبوی «الجنة تحت اقدام الامهات» (بهشت زیر پای مادران است) گفت: از این حدیث و سایر احادیث وارده، ما به مقام والا و بی‌بدیل مادر در فرهنگ اسلامی پی می‌بریم؛ چرا که در تفسیر این حدیث گفته شده است؛ فرزندان بدون رضایت والدین به خصوص مادر امکان حضور در بهشت را نخواهند یافت؛ نفرمود كه بهشت در دست مادران است که فرزندان بدانند باید در بزرگداشت مقام مادر بوسه بر قدم‌های وی بزنند.

عظیمی‌نصرآباد با اشاره به شخصیت بی‌نظیر دختر رسول اسلام (ص) افزود: حضرت فاطمه (س) بهترین فرزند برای پدر، بهترین همسر برای شوهر، بهترین مادر برای فرزندان و صد البته بهترین بنده خدا بود و برماست که ایشان را الگوی زندگی و رفتار خود قرار دهیم تا رستگار شویم.

تقدير از هنرمند ايراني

در پایان همایش از راضی، هنرمند نقاشی‌خط (اعزامي از ايران) به دلیل حضور در این مراسم و ارايه آثار زیبای خود تقدیر به عمل آمد. همچنین به مناسبت روز زن از چند تن از بانوان فعال در عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری از جمهوری اسلامی ایران و نیجریه، توسط سفیر کشورمان با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha