پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماز جماعت

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: اقامه نماز با خواندن و حفظ کردن آن متفاوت است و معنای آن به پا داشتن نماز است، یعنی هم خودتان نماز بخوانید هم دیگران را بدان جذب کنید و کاری کنید که آیین نماز در جامعه انسانی برپا شود و مردم با عشق و علاقه به سوی آن بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کریمی مقدم، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت سنندج اظهار داشت: آنچه که در باب اقامه نماز وجود دارد، این است که اقامه نماز با خواندن و حفظ کردن آن متفاوت است و معنای آن به پا داشتن نماز است، یعنی هم خودتان نماز بخوانید هم دیگران را بدان جذب کنید و کاری کنید که آیین نماز در جامعه انسانی برپا شود و مردم با عشق و علاقه به سوی آن بیایند.

مسئول  قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: لازمه اقامه نماز وجود یک سری شرایط، همکاری، همیاری، نشاط، حضور، آگاهی همه جانبه، امکانات و مانند آن است، اما چگونه می توان این شور را در همگان ایجاد کرد و همانند سرور و سالار شهیدان نماز را آن گونه که حق اوست ادا کرد؟ و هیچ چیز حتی آماج تیرها و نیزه های دشمن نیز نتواند اشخاص را از این ذکر عظیم غافل کند؟

این کارشناس قرآنی گفت: سخن این است که آیا امام حسین(علیه السلام) نمی توانست نماز را در خیمه ها بخواند؟ یا آن را به آخر وقت موکول نماید؟ و خود و یارانش را در لحظه نماز از تیرهای دشمن حفظ کند؟ قطعا اگر امام حسین(ع) نماز خویش را در خیمه می خواندند، حفظ نماز بود، اما معنای اقامه نماز تحقق پیدا نمی کرد، برای همین است که در زیارت آقا ابی عبدالله به همین مهم شهادت داده و می گوییم «اشهدانک قد اقمت الصلوة».

حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: برای اقامه نماز باید دل را از خیلی مسائل شست تا بتوان مانند ابراهیم خلیل (علی نبینا وآله وعلیه السلام) جزء افرادی باشیم که از اقامه کنندگان نماز هستند، آیه «ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلوة» نمونه ای است از دل کندن ابراهیم از همسر و فرزندش و رسیدن مقام او به مقام مقیمین و اقامه کنندگان نماز.

وی افزود: اقامه نماز خود از مصادیق کار خیر است، اما اینکه خداوند از آن در کارهای خیر به طور ویژه نام برده، اهداف خاصی را دنبال می کند، از جمله این اهداف می توان به بر پایی نماز در سطح عموم و تناسب آن با رهبری جامعه اشاره کرد.

مسئول قرآن و حدیت حوزه علمیه استان کردستان گفت: در واقع اگر رهبری امت را در یک کفه ترازو و اقامه نماز را در کفه دیگر قرار دهیم در می یابیم که آن دو با هم برابرند و هر دو برای هدایت لازمند و گویای این مطلب خواسته های متناسب حضرت ابراهیم از خداوند است، حضرت در جایی از خدا می خواهد که او و ذریه اش را از اقامه کنندگان نماز قرار دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha