جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به نقش والدین در جذب جوانان مستعد به مدارس علمیه، گفت: امروز ورود در حوزه علمیه و تحصیل در حوزه و متخصص دین شدن از نیازهای بسیار جدی جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق ظهر امروز در نشست خبری با موضوع تبیین «شرایط جذب در حوزه علمیه تهران» که در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه کیفیت اولویت اصلی در پذیرش ورود به حوزه علمیه است، گفت: عمده هدف ما در حوزه علمیه تهران بر این است که پذیرش کیفی بوده و فرایند جذب به مرور به سمت نخبه گزینی و بومی گزینی سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت جذب افراد مستعد و نخبه در حوزه علمیه تهران، عنوان داشت: حوزه علمیه تهران به دلیل جایگاه شهر تهران به عنوان پایتخت نظام اسلامی و نیز به جهت دائر بودن مراکز مهم و معتبر علمی، فرهنگی و نهاهای سیاسی و اجتماعی در آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: همچنین انتظاراتی که بزرگان نظام به ویژه مقام معظم رهبری از حوزه تهران دارند، می‌طلبد حوزه علمیه تهران در یک کیفیت بالاتری فرایند پذیرش و فعالیت علمی و آموزشی خود را انجام دهد و برای اینکه این هدف حاصل شود، اولین شرط این است که شرایط پذیرش از یک شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد از این رو افرادی که از استعدادها و توانمندی‌ها بالاتری برخوردارند و در عرصه فعالیت‌های دینی انگیزه قوی تری دارند، در اولویت گزینش و جذب در حوزه علمیه تهران خواهند بود.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن اجرای طرح جدید جذب و گزینش در سال گذشته، گفت: در سال تحصیلی گذشته با موافقت مدیر حوزه‌های علمیه، آزمون کتبی برای داوطلبین ورود به حوزه علمیه استان تهران انجام نشد. البته عدم برگزاری به معنای سهل گرفتن در پذیرش نبود بلکه با دقت بیشتر و با حساسیت بالاتری و با شرط معدل سه سال آخر فرایند جذب و گزینش طلاب را انجام دادیم که نتایج آن هم بسیار خوب بود و کیفیت نسبت به سال‌های قبل از آن بهتر بود و از نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران این طرح، طرح موفقی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با انتقاد از برخی اظهار نظرهای نادرست درباره جذب طلبه در حوزه های علمیه، گفت: از همه بزرگوارانی که علاقمند به پیگیری اخبار و رویدادهای حوزوی هستند، تقاضا داریم در بیان آمارهای حوزوی اکتفاء به شنیده‌ها و برداشت‌های شخصی نکنند.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان این که همه مدارس استان مجاز به پذیرش طلبه مبتدی نیستند، اظهار داشت: در حوزه علمیه تهران، 70 واحد آموزشی حوزوی در بخش برادران داریم و از این تعداد 7 واحد آموزشی مرکز تخصصی هستند یعنی مراکزی هستند که پذیرش مبتدی ندارند و فقط در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و در سال های آینده در مقطع سطح چهار پذیرش می‌کنند.

وی افزود: از 63 واحد آموزشی که به طور رسمی مجوز جذب طلبه را دارند، باز بخشی از این مدارس فقط در سطح دو و سه فعالیت دارند و این بنا به تقسیماتی است که در مدارس علمیه صورت گرفته است. و از حدود 50 مدرسه علمیه‌ای که مجوز پذیرش طلبه در سطح مبتدی و در پایه اول را دارند فقط به مدرسه‌ای اجازه جذب طلبه داده می شود که ظرفیت و شرایط جذب را داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق بیان داشت: سال گذشته بر اساس ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و صلاحیت‌هایی که در برخی مدارس وجود داشت، به 46 مدرسه علمیه استان تهران اجازه پذیرش داده شد و اینکه برخی ادعا می کنند 70 مدرسه علمیه در تهران جذب طلبه از پایه مبتدی دارند، درست نیست.

وی تصریح کرد: از بین 2500 نفر متقاضیِ ورود به 46 مدرسه حوزه علمیه تهران، فقط 1036 نفر موفق شدند بعد از طی مراحل مختلف و فرایند جذب اعم از مصاحبه علمی، تست روانشناسی، برگزاری دوره اختبار و تثبیت، برگزاری اردوی میثاق طلبگی، تست سلامت و تحقیقات مختلف، در مدارس علمیه استان تهران پذیرش شوند.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: نکته حائز اهمیت در فرآیند جذب و پذیرش در حوزه علمیه تهران، این است که این فرآیند در حوزه با سیستم جذب و گزینش در مراکز علمی دیگر متفاوت است، زیرا بنای حوزه علمیه بر آموزش کیفی است و قرار نیست که هر مدرسه بخواهد 200 الی 500 نفر جذب کند زیرا بنای آموزش و تعلیم و تربیت در حوزه، با دیگر مراکز آموزشی مثل دانشگاه به طور کلی متفاوت است زیرا نگاه ما در جذب، نکاه کیفی و نتیجه گرا است.

وی افزود: علاوه بر این به لحاظ امکانات زیرساخت و ساختمان های علمی و آموزشی، وضعیت حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌ها متفاوت است. مجموع بودجه علمی و عمرانی حوزه علمیه و نیز تعداد ساختمان هایی که در اختیار حوزه های علمیه قرار دارد، گاهی همه امکانات حوزه های علمیه کشور با یک دانشگاه کشور هم قابل مقایسه نیست یعنی یک دانشگاه کشور ممکن است همه دارایی‌ها و امکاناتش با امکانات مادّی کل حوزه‌های علمیه برابری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ادامه داد: بنا بر این حوزه های علمیه نه از آن بودجه های کلان دانشگاه ها برخوردارند و نه ساختمان های متعددی همچون دانشگاه ها دارند و با وجود همه این شرایط روال جذب در حوزه‌ها همواره به همین منوال بوده و بیشترین توجه بر جذب کیفی و توانمندی علمی داوطلبین بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی مدارس حوزه های علمیه را بر اساس نیازهای استان تهران لازم و ضروری می دانیم، گفت: سرانه وجود طلبه و روحانی در تهران با این که بیشترین جذب طلبه را دارد، ولی در مقایسه با جمعیت تهران و سرانه کل کشور، پایین ترین سرانه است.

مدیر حوزه تهران در تشریح جایگاه حوزه علمیه تهران در تامین نیروی مورد نیاز نهادها، عنوان داشت: حوزه علمیه تهران علاوه بر تامین روحانی مورد نیاز مساجد و مدارس استان تهران، بار سنگین دیگری را بر دوش میکشد و آن تامین نیروی روحانی مورد نیاز برای بخش‌های مختلف نظام اعم از نهادهای انقلابی، مراکز علمی، ستاد دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، علمی و سیاسی کشور است.

وی ابراز داشت: در کنار اینها یک رسالت بین المللی هم بر عهده حوزه علمیه تهران است. از این رو ارتباط با نهادهای بین المللی مستقر در تهران از دیگر وظایف مبلغان بین الملل می باشد. بدین سبب بخشی از طلاب حوزه های علمیه تهران با ورود به این بخش، به عنوان مبلغ بین الملل کارهای تبلیغی و فرهنگی خوبی را آغاز کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان اینکه حوزه علمیه تهران از کمترین امکانات کمّی برخوردار است، گفت: بر هیچکس پوشیده نیست که حوزه علمیه تهران از کمترین امکانات زیرساخت برای فضای آموزشی برخوردار است و عمده ساختمان‌های مدارس علمیه تهران قدمتی بیش از 100 سال دارند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه تهران برای اینکه بتواند نسبت به نیازهایی جامعه و نظام اسلامی پاسخگو باشد، باید رشد کمی و کیفی را در دستور کار خود قرار دهد. ولی با وجود همه این نیازها، اولویت اول حوزه علمیه تهران توسعه کیفی در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تهذیبی است. و در مرحله بعد توسعه کمی و زیرساخت‌ها می‌باشد که از همین جا از مسئولین شهری و متولیان امور فرهنگی کشور تقاضا داریم نسبت به نوسازی ساختمان‌های مدارس علمیه تهران و توسعه آن‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

مدیر حوزه تهران با اشاره به نقش والدین در جذب جوانان مستعد به مدارس علمیه، گفت: امروز ورود در حوزه علمیه و تحصیل در حوزه و متخصص دین شدن از نیازهای بسیار جدی جامعه اسلامی است و اگر جوانی این توان را در خود می بیند که می تواند با ورود به حوزه علمیه، به عنوان یک کارشناس دینی نیازهای جامعه بشری را پاسخگو باشد، از نظر برخی مراجع بزرگوار به جهت اینکه امروزه این نیاز برای جامعه اسلامی جدی و ضروری است، بر او واجب عینی است که در حوزه علمیه تحصیل کند.

وی در ادامه با اشاره به تبلیغات شدید دشمنان جهت منصرف کردن جوانان برای ورود به حوزه علمیه، اظهار داشت: به جوانان عزیز توصیه می‌کنم مقام و جایگاه حوزه علمیه را به درستی بشناسند و تسلیم تبلیغات سوء دشمنان نشوند. همچنین جوانان و والدین گرامی بدانند که ورود به حوزه علمیه یعنی پذیرفتن مدال افتخار سربازی حضرت ولعیصر(عج) و شاگردی مکتب امام صادق(ع) و تلاش برای زمینه سازی ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است که افتخاری بالاتر از آن نیست، از این رو پدران و مادران گرامی باید بهترین و مستعدترین فرزندان خود را جهت خدمت به حضرت ولیعصر(عج) به حوزه های علمیه بفرستند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به نقش مبلغان، ائمه جمعه و جماعات مساجد در تشویق جوانان مستعد برای ورود به حوزه علمیه، گفت: شناسایی جوانان مستعد، توانمند و علاقمند به تحصیل در علوم دینی از جمله اقداماتی است که این عزیزان می توانند در جذب طلبه به حوزه علمیه ایفا کنند زیرا تبلیغ چهره به چهره و انتخاب افراد مستعد بهترین روش برای جذب طلبه به حوزه علمیه است در همین راستا از ائمه جماعات و جمعه خواهش کرده‌ایم که امسال هر کدام از این بزرگواران سه نفر از جوانان مستعد، توانمند و بومی محل خود را که نسبت به ایشان شناخت کامل دارند جهت تحصیل در حوزه علمیه معرفی کنند. ۳۱۳/۴۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha