پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وضعیت مسلمانان در برخی مناطق سریلانکا نگران کننده است.

حوزه/ سید جلال الدین عمری امیر جماعت اسلامی هند، وضعیت مسلمانانی که در برخی از مناطق سریلانکا مورد هجوم هندوهای افراطی قرار گرفته اند را نگران کننده دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» سید جلال الدین عمری امیر جماعت اسلامی هند، وضعیت مسلمانانی که در برخی از مناطق سریلانکا مورد هجوم هندوهای افراطی قرار گرفته اند را نگران کننده دانست.

وی در بیانیه مطبوعاتی خود درباره حوادث اخیر سریلانکا گفت: ما عمیقا نگران گزارش هایی در مورد اعلام وضعیت فوق العاده برای کنترل خشونت های گسترده علیه مسلمانان در مناطق اطراف شهر کندی هستیم و از دولت سریلانکا درخواست می کنیم با انجام اقدام جدی علیه شورشگران، به سرعت از تهدیدات امنیتی مسلمانان در مناطق آسیب دیده کاسته شود.

امیر جماعت اسلامی هند توصیه کرد؛ برخی از قانون گذاران سریلانکا که از ادبیات تحریک‌آمیز استفاده می کنند و تعدادی از رهبران مذهبی محلی که افراد را به خشونت سوق می دهند؛ باید مجازات شوند تا روند بازسازی فضای اعتماد و گفت‌وگو تسریع یابد.

در ادامه جماعت اسلامی هند، موضع و بیانیه نخست وزیر سریلانکا را که در آن اقدامات نژادپرستانه و خشونت آمیز علیه اقلیت ها محکوم شده و خواستار توجه به صلح، وحدت، آزادی و احترام متقابل شده بود، امیدوار کننده و خوشایند توصیف کرد.

در پایان سید جلال الدین عمری از دولت هند خواست با دولت سریلانکا جهت یافتن راهی سریع برای حل و فصل مشکلات و مقابله با خشونت علیه اقلیت ها همکاری نماید.

 تنش میان اقلیت‌های مسلمان و بودائی سریلانکا از سال گذشته میلادی افزایش یافته و برخی از گروه‌های تندروی بودائی مسلمانان را به اجبار مردم برای گرویدن به دین اسلام و تخریب مکان‌های مقدس بودائی متهم می‌کنند در این میان برخی از ملی‌گرایان بودائیست در سریلانکا تظاهراتی را علیه حضور مسلمانان روهینگیا از میانمار نیز برگزار کرده‌اند.

در خشونت‌هایی که از جانب راهبان سینهالی در سریلانکا علیه مسلمانان صورت گرفت، ۱۱ مسجد و دست‌کم ۲۰۰ کسب‌وکار متعلق به مسلمانان مورد حمله واقع شدند و دولت مجبور به اعلام وضعیت اضطراری در این کشور شد. طی این خشوت‌ها تعدادی از مسلمانان کشته و زخمی شدند.

مسلمانان ۱۰ درصد از جمعیت ۲۱ میلیونی سریلانکا را تشکیل می‌دهند و اکثر مردم این کشور بودایی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha