پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
صله رحم

حوزه/رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان این که صله‌رحم سفارش آموزه‌های دینی، ائمه اطهار(ع) و مایه برکت زندگی است، گفت: صله‌رحم مورد تأکید آیات و روایات است و باید بیش‌ازپیش بدان توجه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: صله‌رحم سفارش آموزه‌های دینی، ائمه اطهار(ع) و مایه برکت زندگی است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید صله‌رحم داشته باشند تا پاداش خداوند را نصیب خود کنند، افزود: صله‌رحم مورد تأکید آیات و روایات است.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: مسلمانان باید مشکلات مردم را رسیدگی و برطرف کنند و این‌ یک نوع کمک است که در اسلام جایگاه رفیعی دارد.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی نیز بسیار به صله‌رحم و ارتباط گرفتن با مردم و گذشت تأکید شده است، گفت: حضرت موسی(ع) از خدا پرسید که اگر کسی صله‌رحم به جا آورد چه سزایی به او می‌دهید؟ خداوند فرمودند که اجلش را عقب می‌اندازم، یعنی عمر او طولانی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی همچنین به روایتی از امام صادق(ع) در مورد صله‌رحم اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: صله‌رحم کنید ولو به شربتی از آب و در روایت دیگری هست با آزار ندادن دیگران صله‌رحم کنید‌.

وی با اشاره به ثمرات صله‌رحم اظهار داشت: اگر انسان از خطای دیگران چشم‌پوشی کرده و رابطه قطع شده‌ای را وصل کند، نه تنها عمرش طولانی شده، بلکه مانع از بلایی می‌شود که قرار بوده بر سر انسان بیاید.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به آغاز سال جدید گفت: در سال جدید مهمترین مسئله دیدوبازدید و صله‌رحم است و این حق به گردن تمام مسلمانان است و باید ابتدا نسبت به اقوام خود ادا شود.

وی با تأکید بر این که صله‌رحم تنها به دید و بازید و رفت‌وآمد خلاصه نمی‌شود، گفت: متأسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها به بهانه به جا آوردن صله‌رحم، نه‌تنها مشکلی از دیگران نمی‌کاهند بلکه گرفتاری برخی افراد نیازمند را نیز افزایش می‌دهند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها در بجا آوردن صله‌رحم، با چشم و هم‌چشمی قربانی زرق‌وبرق شده‌اند، اظهار داشت: در دیدوبازدید و صله‌رحم دیدار دل‌ها باید مهم‌تر از مسائل مادی و خوراکی باشد و همچنین در روایات تأکید شده است مسلمان واقعی کسی است که " قلیل المعونه است" یعنی زحمت آن برای دیگران کمتر باشد، نه اینکه به خاطر او خانواده‌ای به زحمت بیفتد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه امر مقدس صله‌رحم نباید به ایام و اعیاد خاص خلاصه شود، گفت: متأسفانه این دیدوبازدیدها به روزها و مراسمات خاص خلاصه شده است که این اشتباه است، صله‌رحم باید در طول سال اتفاق بیفتد، همان‌طور که انسان به غذا نیاز دارد به محبت و غذای معنوی هم نیاز اساسی دارد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha