سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ استاد رشته کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز یکی از رسالت های بسیار مهم حوزه ، حفظ و تقویت اعتقادات مردم و پاسخگویی به شبهات اعتقادی و کلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد امین پورامینی، چهارشنبه شب طی سخنانی در نشست اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد، با ابراز خرسندی از این که چندین سال است که در زمینه های کلامی گام های بزرگی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برداشته شده است، ابراز داشت: با تلاش های مرجع فقید، مرحوم آیت الله العظمی فاضل این مرکز تاسیس شد و با نگاه خوب و درایت و مدیریت مطلوب آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، گام های بزرگی در زمینه کلام و البته دیگر رشته های علمی در این مرکز برداشته شده که حقیقتاً جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به تاریخچه کوتاهی از علم کلام اسلامی از زمان اهل بیت(ع) تا به امروز گفت: بزرگانی که خود از شاگردان حضرات معصومین(ع) بوده اند، در این باره تلاش ها کرده و آثار ماندگاری خلق کرده اند که امروز مایه افتخار شیعه در زمینه کلام است

این استاد حوزه بیان داشت: البته امروز از جهاتی وظیفه ما سخت تر است چرا که زمانه کنونی شبهات آنی و لحظه ای مطرح شده و منتشر می شود؛ لذا ما باید اهمیت بیشتری به مسایل کلامی در حوزه بدهیم.

وی افزود: تاکید بر این مساله از حیث حفظ و تقویت عقائد حقه نسبت به خود، طلاب و عامه مردم است، ضمن آن که معمولاً در زمینه اختلافات فقهی چندان مجال انحراف وجود ندارد اما در مسایل کلامی گاه شاهد طرح زمینه های مباحث انحرافی هستیم که این مساله نیز باید حساسیت ما را مضاعف کند.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی خاطرنشان کرد: در واقع آن چه مهم است این که ما باید بنیه علمی طلاب را در این باره قوی کنیم به خصوص این که گاهی متاسفانه برخی کسانی طرح شبهه می کنند که خود معمم هستند.

وی با تاکید بر این که ما نسبت به نشر حقایق حقه اهل بیت(ع) رسالت مهمی برعهده داریم، گفت: امروز با توجه به وجود ابزار رسانه تبیین حقایق و نشر معارف یک ضرورت است و البته باید در بحث لزوم پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی به این اصل که پاسخ ها نسبت به هر گروه سنی و طیف های جامعه فرق کند توجه داشته باشیم.

این استاد حوزه در خاتمه بر لزوم تقویت نشاط و پویایی علمی طلاب و نیز اهتمام برای حل مشکلات مالی و معیشتی آن ها در مسیر تحصیل علم تاکید کرد و گفت: از سویی باید زمینه مناسبی برای بکارگیری فارغ التحصیلان این مرکز و دیگر مراکز حوزوی بر اساس توانایی ها فراهم شود و از این استعدادها و ظرفیت ها به خوبی در مسیر اهداف مقدس حوزه های علمیه استفاده کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha