جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله شاه آبادی در مسجد اعظم قم

خطیب حوزوی گفت: امروز مشکل کشف حجاب و برداشتن رو سری تنها نیست، بلکه به دنبال آن چیز دیگر است و شک نکنید که تا همان فحشا و فسادی که اروپاییان را گرفتار کرده بر ما تحمیل نکنند دست از سر ما بر نمی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام حسینی قمی امشب در مراسم اولین شب ارتحال آیت الله شاه آبادی در مسجد اعظم، گفت: عالم واقعی از منظر دین عالمی است که با رفتار انسان را از شک به یقین مبدل کند.

وی با اشاره به حدیثی از 40 حدیث امام راحل افزود: در روایتی بیان شده که اگر تعلق به دنیا زیاد شود در هنگام مردن با بغض با پروردگار و دشمنی به خدا جان خواهیم داد.

این خطیب حوزوی گفت: مرحوم آیت الله شاه آبادی در کتاب خاطرات 500 صفحه ای خود با اشاره به خاطرات و فراز و نشیب ها به مساله آرامش بخش بودن یاد خدا اشاره کرده که اگر این کتاب را به دقت بخوانیم، در می یابیم که یاد خدا چه آرامشی به انسان می دهد.

وی بیان کرد: ایشان در خاطراتش بیان کرده است که در 20 سالگی که در نجف بودم دیناری از مراجع شهریه نگرفتم و در همه مراحل زندگی فقط توکلم به خداوند بود.

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه با اشاره به نشانه های دیگر علما بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های عالم خیرخواهی و اصلاح است؛ آیت الله شاه آبادی به تمام معنا انقلابی بود و وارد هیچ جناجی نشد ولی عده ای وارد مسایل باندبازی شدند.

وی تصریح کرد: ایشان در خاطرات خود آورده،  چگونه در زمان شاه با قمار بازانی که در ماه رمضان به قماربازی مشغول بودند رفتار کرد که آنها را به بهترین شکل و بدون هیچ برخوردی  از این منکر بزرگ دور کنند؛ همه ما باید از این رفتارها دستور کار را یاد بگیریم.

حجت الاسلام حسینی قمی بیان کرد:  ویزگی دیگر عالم این است که انسان را از ولع به زهد دعوت کند؛ متاسفانه امروز برخی از مسئولان و حتی برخی از مدعیان دین داری که در قدرت هستند خطبه 209 حضرت علیع) را از یاد بردند و به آن توجهی ندارند.

وی با ذکر این مطلب که آیت الله شاه آبادی ذره ای در زندگی و در مرحله ای هیچ تغییری نکرد گفت: ایشان خصلت دیگر عالمان را نیز در خود داشتند که در آن همگان را به اخلاص دعوت می کردند؛ ایشان فرزند مردی بودند که امام راحل در کتاب چهل حدیث خود 20 مرتبه از ایشان و تحجد واخلاص ایشان نام بردند.

این خطیب حوزوی تصریح کرد: من از مطالعه کتاب خاطرات شاه آبادی دریافتم که عبادت، تحجد، جهاد و خدمت به خلق و دیگر اوصاف پسندیده در این نسل و خاندان به فطری به ارث رسیده است؛ ایشان دارای روحیه جهادی برگرفته از این بزرگان بودند.

حجت الاسلام حسینی قمی با ذکر این مطلب که آیت الله شاه آبادی در نجف ار محضر اساتید بزرگی چون خویی شیخ حسن حلی بهره بردند و فقه و اصول تفسیر آموخت، گفت: انسان باسواد زیاد است؛ اما همه ان ها به زمانه خود توجیهی ندارند در حالی که شاه ابادی اینگونه نبودند.

وی با بیان این مطلب که آیت الله شاه آبادی یار و همراه امام بود، گفت: پدر ایشان در قضیه کشف حجاب بیان کردند که اگر رضا خان جمعی از ما علما را گردن میزد، کمتر به دین ضربه میزد تا کشف حجاب، چرا که ریشه را نشانه گرفته است.

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: امروز این کشف حجاب و برداشتن رو سری تنها نیست، بلکه به دنبال آن چیز دیگر است و شک نکنید که تا همان فحشا و فسادی که اروپاییان را گرفتار کرده بر ما تحمیل نکنند دست از سر ما بر نمی دارند.

این خطیب حوزوی بیان کرد: مرحوم آیت الله شاه آبادی همیشه از اوضاع ربا و ریا و اوضاع بانک ها فریاد می زد و تا آخر عمر در این زمینه فریاد زد؛ ایشان با همه گرفتاری ها در زمینه صله رحم زبان زد بود ؛البته بر حسب وظیفه مدتی نیز مسئولیتی در خبرگان داشتند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha