سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: در دین اسلام بر انجام صله رحم بسیار تاکید شده است و دیدار با دوستان، آشنایان و بستگان می تواند حلال بسیاری از مشکلات افراد باشد.

حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به نزدیک بودن سال جدید و عید نوروز، اظهار داشت: از باب قاعده کل ما حکم به عقل حکم به الشرع، دین مبین اسلام، آداب و رسوم و عقایدی که با عقل و منطق موافق است را تایید و امضا می کند، از روایت معروف امام صادق (ع) و همچنین سیره بزرگان و علمای سلف فهمیده می شود که بیشتر رسوم عید باستانی نوروز ایرانیان مورد تایید قرار گرفته شده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: از جمله این آداب و رسوم پسندیده که در اسلام هم مورد توجه و تاکید واقع شده می توان به موارد مهمی اشاره کرد که اتفاقا در دنیای دیجیتال و اینترنت و فضای مجازی امروز می تواند کارساز و راهگشا باشد.

حجت الاسلام معصوم خانی تاکید کرد: در دین اسلام بر انجام صله رحم بسیار تاکید شده است، صله رحم و دیدار با دوستان، آشنایان و بستگان می تواند حلال بسیاری از مشکلات افراد باشد و به همین دلیل است که در احادیث معصومین آمده است که صله رحم باعث افزایش عمر انسان می شود.

این استاد حوزوی یکی دیگر از آداب نیکو و پسندیده در عید نوروز را دادن هدیه به هم نوعان و دیگران عنوان کرد و گفت: دادن هدیه از نظر اجتماعی و روان شناسی باعث تالیف قلوب می شود و کدورتها را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه انجام کارهای دسته جمعی در این ایام برکات زیادی اجتماعی و روحی بسیاری دارد، افزود: اعیاد برای خود رسم و رسومی دارند که باید به جای آورده شوند، از مهمترین این رسوم می توان به طهارت و پاکیزگی جسم و جان و محیط زندگی، انجام تغییر در طبیعت و تاثیر آن در تغییر نفس و کردار، اهمیت به محیط زیست و سنت حسنه درختکاری و  اطلاع یافتن از وضعیت زندگی و مشکلات اطرافیان و کمک به آنها و... اشاره کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار تاکید کرد: لذا با نگاه اجمالی به این سنت های حسنه می توان به جایگاه و کارکرد اجتماعی نوروز پی برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha