جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 443946
۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
حجت الاسلام ناصر هدایتی

حوزه/رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد با تأکید بر اینکه صله‌رحم نباید در تجملات گم شود و افراد خود را گرفتار زرق‌وبرق مهمانی‌ها کنند، گفت: در این دیدارها خصوصاً در ایام عید باید به حداقل امکانات بسنده شود تا افرادی هم که از معذوریت مالی برخوردارند دچار مشکل نشوند و به زحمت نیفتند.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در خراسان شمالی،اظهار داشت: صله‌رحم نباید در تجملات گم شود و افراد خود را گرفتار زرق‌وبرق مهمانی‌ها کنند.

وی افزود: در دیدارها خصوصاً در ایام عید باید به حداقل امکانات بسنده شود تا افرادی هم که از معذوریت مالی برخوردارند دچار مشکل نشوند و به زحمت نیفتند.

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که صله‌رحم را کمرنگ کرده توجه افراد به امکانات مادی است، گفت: اگر بخواهیم قانون الهی را رعایت کنیم باید تمام موانع ظاهری را کنار بگذاریم و فقط به قصد دیدوبازدید به منزل عزیزان و اقوام برویم تا از خیر و برکات الهی این دیدارها بهره‌مند شویم.

وی تأکید کرد: در صله‌رحم باید گذشته‌های بد فراموش شود و در این دیدارها رضای خدا را در نظر بگیریم و بدی‌ها را کنار بگذاریم و طبق فرموده قرآن اگر کسی به ما بدی کرده ما به او خوبی کنیم، بدی دیگران را نباید به رخ آن‌ها بکشیم تا ناراحت شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد اظهار داشت: صله‌رحم یکی از نیازهای روحی و روانی افراد است که باید به آن توجه شود تا افراد که ذاتاً اجتماعی آفریده شده‌اند به این نیازشان هم توجه کنند و از برکات روحی و جسمی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند.

عواقب سوء کمرنگ شدن صله‌رحم

وی با اشاره به عواقب سوء کمرنگ شدن صله‌رحم و به حاشیه رفتن آن گفت: قطع رابطه‌ها از نظر عاطفی، اجتماعی و معنوی به خانواده‌ها آسیب می‌زند.

حجت‌الاسلام هدایتی اظهار داشت: با توجه به روایات وقتی یک فرد مؤمن به یک خانه می‌آید ملائک به آن خانواده توجه می‌کنند اما کاهش رابطه موجب می‌شود نظر الهی کمرنگ شود.

وی تصریح کرد: پروردگار قاطع رحم را در قرآن مورد لعن قرار داده است، وقتی فردی مورد لعن و نفرین قرار بگیرد، مال و جان و زندگی‌اش دیگر برکتی ندارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد افزود: انسان در زندگی فردی و اجتماعی زمانی بانشاط،  پویا و فعال می‌شود که صله‌رحم انجام دهد و در این دیدارها هم روحیه تازه‌ای بگیرد هم از دیگران کمک بگیرد و هم با توانایی‌هایی که دارد خدماتی به آن‌ها برساند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که از پایگاه اجتماعی مناسبی برخوردارند نباید منتظر باشند تا زیردست‌ها به دیدار و یاری آنان بشتابند، گفت: افرادی که سن و مقام، پایگاه اجتماعی بالاتری دارند باید در صله‌رحم پیش‌قدم باشند زیرا این اقدامشان ارزش و ثواب بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه صله‌رحم اقسام مختلفی دارد، دیدوبازدید را یکی از اقسام مهم صله‌رحم دانست و اظهار داشت: قسمت عمده صله‌رحم کمک کردن به خویشاوندان و اقوام است این در حالی است که کمک به خویشاوندان بالاترین نوع صله‌رحم است.

وی تأکید کرد: اگر انسان فامیل خویشاوندی دارد که نیازمند و محتاج است شایسته است برخی از ثروت و مال خود را در جهت کمک به خویشاوندان نیازمند خود قرار دهد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد با بیان اینکه یکی از برکات عید نوروز دیدار از نزدیکان و ترویج صله‌رحم با اقوام است و باید از فرصت‌ها بهره برد، خاطرنشان کرد: هدف در دیدوبازدیدهای نوروزی باید جذب و تلطیف قلوب باشد تا منظور صله‌رحم فراهم شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha