سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله سیدعلی اصغر هاشمی علیا-تولیت حوزه علمیه چیذر تهران

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه تهران در دیدار جمعی از دانش آموزان، در تبیین آثار هم نشین خوب و بد در زندگی دنیوی و اخروی انسان، گفت: هم نشینی با افراد معنوی که دیدار آن‌ها در روح شما اثر می‌گذارد، کسی که گفتار او علم و معارف شما را بالا می‌آورد و شخصی که عمل او رغبت به عبادت و بندگی و ترک گناه را در شما بیشتر می‌کند، بهترین افراد برای رفاقت و دوستی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، عضو شورای حوزه علمیه استان تهران در دیدار جمعی از دانش آموزان دبیرستان شاهد فتح (منطقه ۳ تهران) با ابراز خرسندی از حضور جوانان و آینده سازان ایران اسلامی در محل مدرسه علمیه قائم چیذر تهران، اظهار داشت: ما دعا می‌کنیم که إن‌شاء الله وجود همه شما عزیزان برای اسلام و مملکت نافع باشد. به هر حال یک روزی شما دکتر و مهندس می‌شوید و إن‌شاء الله ذوق و شوق طلبه شدن را هم پیدا کنید.

وی افزود: بالاخره امروز یک عده‌ای برای امام زمان(عج) جان می‌دهند، برای قبر حضرت زینب(س) جان می‌دهند، بیاییم و جوانی خود را برای اهل بیت(علیهم‌السلام) بگذاریم، استعداد خود را برای اهل بیت بگذاریم، ما نوکر اهل بیت(ع) باشیم، اگر جان نمی‌دهیم، عمر خود را برای آن‌ها مصرف کنیم، چشم و گوش و اعضاء و جوارح خود را در راه آن‌ها مصرف کنیم، خدمتگزار اسلام و قرآن و دین باشیم، ما را بپذیرند، ما که به درجه شهدا نمی‌رسیم حداقل ما هم یک خدمت این چنینی کرده باشیم.

تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران ادامه داد: امروز یک طلبه و روحانی اگر تقوا و پاکی داشته باشد، در جامعه خیلی مفید است، معمولاً اغلب خوب‌ها را که نمی‌بینند، بدها را می‌بینند، خوب ها که نمی‌آیند خود را معرفی کنند، بدها هستند که معرفی می‌شوند، آدمی که یک کار خوبی انجام می‌دهد نمی‌آید خود را معرفی کند، لذا دو تا بد را می‌بینند بقیه را هم بد می‌بینند.

وی خطاب به دانش آموزان دبیرستان شاهد فتح، خاطرنشان کرد: الان ما چقدر اهل علم داریم که دارند خدمت می‌کنند، هر جا هستند وجود آن‌ها برای جامعه خیر و بابرکت است و إن‌شاء الله که شما هم موفق باشید، خود رفت و آمد شما با حوزه‌ها و انس با آن‌ها اثر دارد.

آیت الله هاشمی علیا اظهار داشت: روایتی را خدمت دانش آموزان عزیز عرض می‌کنم که البته برای طلبه‌های ما هم مفید است، امیرالمومنین(ع) در مورد قیمت انسان می‌فرماید «يَا مُؤْمِنُ إِنَ‏ هَذَا الْعِلْمَ‏ وَ الْأَدَبَ‏ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِي تَعَلُّمِهَا فَمَا يَزِيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ يَزِيدُ فِي ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدِي إِلَى رَبِّكَ وَ بِالْأَدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَ بِأَدَبِ الْخِدْمَةِ يَسْتَوْجِبُ الْعَبْدُ وَلَايَتَهُ وَ قُرْبَهُ فَاقْبَلِ النَّصِيحَةَ كَيْ تَنْجُوَ مِنَ الْعَذَاب».

وی ادامه داد: در این روایت امام(ع) می فرماید؛ ای مومن این علم، کدام علم؟ این هذا یعنی چه؟ نفرمود إن العلم، اگر فرموده بود إن العلم، هر علمی بود، اما امام فرمود این علم یعنی علم دین، علم قرآن، علم اهل بیت، علم خدا، إِنَ‏ هَذَا الْعِلْمَ‏ وَ الْأَدَبَ یعنی اخلاق و معنویت، علم و اخلاق و معنویت ثَمَنُ نَفْسِكَ ارزش تو است.

استاد اخلاق حوزه تهران افزود: هر چیزی یک ارزشی دارد، طلا یک ارزشی دارد، نقره یک ارزشی دارد، چدن یک ارزشی دارد، آهن یک ارزشی دارد، ارزش آدم به چه چیزی است؟ به زیبایی او است، به پول و ثروت او است، به خانه و زندگی او است، ارزش انسان به چیست؟

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: امام(ع) فرمود يَا مُؤْمِنُ إِنَ‏ هَذَا الْعِلْمَ‏ وَ الْأَدَبَ‏ ثَمَنُ نَفْسِكَ یعنی ارزش تو به این است، حالا که این علم و ادب و اخلاق و معنویت ارزش تو است فَاجْتَهِدْ فِي تَعَلُّمِهَا کوشش کن، همت را بلند کن که این علم و ادب را یادبگیری فَمَا يَزِيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ آنچه را که تو را زیاد می‌کند در علم و ادب، هرچه در علم و ادب بالا بروی يَزِيدُ فِي ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ ثمن و قدر تو را بالا می‌آورد. هر چه علم و معنویت بالا باشد، ارزش وجودی انسان بیشتر است، فَاقْبَلِ النَّصِيحَةَ نصیحت را قبول کن، این کلام امیرالمومنین(ع) است.

آیت الله هاشمی‌علیا در پایان هم‌نشینی با افراد صالح و مومن را به دانش آموزان یادآور شد، و اظهار داشت: در روایتی حواریون خطاب به حضرت عیسی(ع) عرض می‌کنند «قَالَ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى ع يَا رُوحَ اللَّهِ مَنْ‏ نُجَالِسُ‏ قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُه» به حضرت عیسی(ع) گفتند با چه کسی رفیق شویم، فرمود کسانی که با آن‌ها رفیق می‌شوید و مجالست دارید باید این علائم را داشته باشند قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ.

وی افزود: مراد از این عبارت یعنی؛ روئیت انسان باید بر انسان اثر بگذارد، ببینید اگر مردم خدمت امام می‌رفتند خود این دید امام یک اثرمعنوی داشت، زیارت انسان‌های معنوی در روح انسان اثر دارد، آن‌هایی که مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ بنا بر این اول با افراد بزرگوار معنوی که دیدار آن‌ها در روح شما اثر می‌گذارد، دوم کسی که گفتار او علم و معارف شما را بالا می‌آورد، و سوم کسی که عمل او رغبت به عبادت و بندگی و ترک گناه را در شما بیشتر می‌کند، با این افراد رفیق شوید. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha