جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فریضه صله رحم

حوزه/ معاون پژوهش و تهذیب مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) شهرستان کامیاران گفت: صله رحم، علاوه بر آثار فردی اعم از دنیوی و اخروی دارای پیآمدهای اجتماعی خاصی نیز هست که جایگاه این عمل عبادی را در عرصه اجتماع نمایان می سازد.

حجت الاسلام جمال نصرحسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: عید نوروز و دیگر اعیاد مذهبی و ملی ویژگی های خاص خود را دارند.

معاون پژوهش و تهذیب مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) شهرستان کامیاران جایگاه صله رحم و آثار اجتماعی آن در فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت:  صله رحم، علاوه بر آثار فردی اعم از دنیوی و اخروی دارای پی آمدهای اجتماعی خاصی نیز هست که جایگاه این عمل عبادی را در عرصه اجتماع نمایان می سازد و در جهت شکوفایی جامعه نقش مؤثری ایفا می کند.

آثار اخروی

این استاد حوزوی عنوان کرد: خداوند، بنده ای را دوست می دارد که خودپرست و منفعت جو نباشد، بلکه با استفاده از نعمت های الهی در جهت خدمت به خلق او به ویژه خویشاوندان، شکر عملی نعمت های او را به جای آورد.

وی تصریح کرد: چنین کسی دوستدار خدا و مشمول محبت الهی است. خداوند، سختی های مرگ را برای او آسان می سازد و بدنش را در قبر، خوش بو می سازد. گناهانش را می بخشد، حسابرسی او را در قیامت آسان می کند و از عذاب دوزخ رهایی می بخشد. چنین مؤمنی شایسته دریافت پاداش عظیم الهی است و مجوز ورود به بهشت پرنعمت الهی را می یابد.

حجت الاسلام سیدجمال نصرحسینی ادامه داد: از امام سجاد علیه السلام آمده است: «اگر دوست داری که خداوند، جسد تو را خوش بو گرداند و گناه تو را در قیامت ببخشد، نیکی کن و پنهانی صدقه بده و صله رحم به جا آور.»

معاون پژوهش و تهذیب مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) شهرستان کامیاران افزود: همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره پاداش اخروی کسی که خود یا مالش را در طریق صله رحم و خدمت به خویشان به کار گیرد، می فرماید: «خداوند اجر صد شهید به او عطا می کند و برای هر قدمی که در این راه برمی دارد، چهل هزار حسنه داده می شود و چهل هزار گناه از گناهان او پاک می کند. به همین میزان، به درجه های معنوی او افزوده می گردد و هفتاد حاجت از حاجت های دنیوی او برآورده می شود».

آثار اجتماعی صله ارحام

این استاد حوزوی اظهار داشت: صله رحم، علاوه بر آثار فردی اعم از دنیوی و اخروی دارای پیآمدهای اجتماعی خاصی نیز هست که جایگاه این عمل عبادی را در عرصه اجتماع نمایان می سازد و در جهت شکوفایی جامعه نقش مؤثری ایفا می کند.

حجت الاسلام نصرحسینی به این آثار اشاره کرد و گفت: اولین اثر صله رحم؛ هم بستگی اجتماعی است.

وی افزود: جامعه شناسان معتقدند که هم بستگی اجتماعی معلول پدیده ای به نام هم بستگی گروهی است و هم بستگی گروهی به معنای آن است که «افراد گروه در قالب گروهی که هستند، وحدت خود را حفظ کنند و با عناصر وحدت بخش مثل: مذهب، فرهنگ، عاطفه، میهن و خویشاوندی، هم نوایی یابند».

معاون پژوهش و تهذیب مدرسه علمیه کامیاران اظهار داشت: پس اگر افراد در قالب گروه های کوچک فامیلی دارای تفاهم و توافق باشند و به یکدیگر یاری رسانند، در اجتماع نیز اثرگذار خواهند بود و به نوعی انسجام اجتماعی ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: چنین انسجامی مایه حیات، رشد و بالندگی جامعه و در نهایت، عمران و آبادانی آن می گردد. پیوندها و گروه های خویشاوندی از آنجا که مبتنی بر کشش های طبیعی و تمایلات فطری و انگیزه کافی افراد برای حضور در آنهاست، مورد تأکید اسلام قرار گرفته است تا نقطه شروع اصلاح نظام اجتماعی باشد. چه بسا حکمت حدیث رسول اکرم(ص) نیز که صله رحم را مایه عمران و آبادی سرزمین ها دانسته اند، همین باشد: «ان الصدقة و صلة الرحم تعمران الدّیار». (مكارم الأخلاق، ص: 388)

حجت الاسلام نصرحسینی ادامه داد: این انسجام اجتماعی و وحدت، منافع و امنیت ملی را به همراه می سازد و مایه اندوهگین شدن و سلب طمع دشمنان می گردد؛ چنان که امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «صلة الرحم توجب المحبّه و تُکبتُ العَدوّ» صله رحم دوستی می آورد و دشمن را رسوا می سازد». (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏15، ص: 250)

این استاد حوزوی ادامه داد: یکی دیگر از آثار صله رحم در ایامی همانند عید نوروز؛ نظارت اجتماعی است.

معاون پژوهش و تهذیب مدرسه علمیه کامیاران گفت: از منظر جامعه شناسی، برقراری ارتباطات متنوع اجتماعی و مشارکت فعال در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی، مهم ترین منبع جامعه پذیری و کنترل اجتماعی به شمار می رود که فرآیند جامعه پذیری در خانواده، مدرسه، گروه همسالان، کانون های مذهبی، محیط اجتماعی و مانند آن صورت می گیرد.

حجت الاسلام نصر حسینی اضافه کرد: برقراری روابط منسجم، رواج تعامل های دو جانبه، در هم آمیختگی منافع و مصالح مشترک، تلاش جهت رفع حاجت های مادی و معنوی دیگران و... به عنوان مهم ترین زمینه ها و آثار صله رحم، نتایج متعددی از جمله نظارت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: شبکه خویشاوندی به عنوان یک جامعه کوچک به طور مستقیم و غیر مستقیم ناظر بر رفتار یکدیگرند. دستور اسلام برای برقراری روابط مستحکم نیز زمینه را برای چنین نظارتی فراهم می سازد. به همین دلیل، پیامبر برای بیان احکام اسلام و اجرای آن مأمور می شود از خویشان خود آغاز کند: «وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ؛ ای پیامبر، خویشاوندان نزدیکت را بیم ده»(شعرا: 214) و از این روست که امام صادق علیه السلام نیکی و صله رحم را مایه امنیت از گناه و آسان سازی حساب روز قیامت می شمارد.

افزایش جمعیت

وی یکی دیگر از آثار مثبت صله رحم را افزایش نسل و جمعیت عنوان کرد و گفت: در خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام آمده است که خداوند، صله رحم را برای زیاد شدن نفوس واجب کرده است: «فرض اللّه صلة الارحام منماةً للعدد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha