شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرحوم سیداحمد خمینی

حوزه/ مرحوم حاج سيد احمد آقا در عين اين‌كه فرزندى مهربان براى پدر بزرگوار خود بود، برخوردار از خصوصيات اخلاقى، دينى و اجتماعى ارزشمند و والايى بود كه او را به فرموده مقام معظم رهبرى تبديل به «مشاورى امين و يار ديرين و سربازى فداكار و مديرى گوش به فرمان و كارگزارى لايق و كارآمد» براي امام نموده بود.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: ۲۵ اسفند و اولين روز سال جديد، مصادف است با دو اتفاق ناگوار كه يكى رحلت مرحوم حاج احمدآقا خمينى فرزند برومند و يار هميشگى امام راحل است كه در شكل‌گيرى و پيروزى انقلاب اسلامى تا پايان دوران حيات پربركت امام عزيزمان همواره در ركاب امام(ره) و انقلاب اسلامى بود و نهايتاً دست تقدير، گلى از گلستان انقلاب اسلامى را در ۲۵ اسفند ۱۳۷۳ برچيد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: همچنين اولين روز سال جديد نيز مصادف است با رحلت خانم خديجه ثقفى همسر بزرگوار امام راحل كه عمرى را در كنار امام و همراه با نهضت اسلامى، رنج دوران مبارزه و تبعيد را هم‌دوش با امام عزيز كشيدند و سرانجام در اول فروردين ۱۳۸۸ به امام راحل و فرزندان عزيز خود پيوستند. به همين جهت ياد و خاطره اين دو يار صديق امام عزيز را كه پايان سال و شروع سال جديد يادآور تلخ درگذشت آنهاست، گرامى مى‌داريم.

این استاد حوزوی افزود: يادگار امام حاج سيد احمد آقا، تأثير بسيار زيادى در موفقيت حضرت امام داشت، چرا كه تربيت‌يافته مكتب امام و داراى فضايل و خصوصيات اخلاقى و خانوادگى والايى بودند.

وی تصریح کرد: اين سجاياى اخلاقى و تربيت در دامان مادرى مهربان و دلسوز و برخوردار از كمالات اخلاقى و دينى، ايشان را به يار و همراهى مهربان و مشاورى دلسوز و صديق براى اسلام و انقلاب تبديل نموده بود.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: مرحوم سيد احمد آقا در عين اين‌كه فرزندى مهربان براى پدر بزرگوار خود بود، برخوردار از خصوصيات اخلاقى، دينى و اجتماعى ارزشمند و والايى بود كه او را به فرموده مقام معظم رهبرى تبديل به «مشاورى امين و يار ديرين و سربازى فداكار و مديرى گوش به فرمان و كارگزارى لايق و كارآمد» براي امام نموده بود.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: مرحوم سيد احمد آقا از چنان شخصيت والايى برخوردار بودند كه به خود اجازه نمى‌دادند كه در تصميم‌گيري هاى امام براى نظام و مسائل مهم مداخله داشته باشد و كارى انجام دهد كه خلاف تصميم امام بوده باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: بى‌شك يكى از رمز و رازهاى موفقيت هر انسانى در دستيابى به اهداف بلند و مهم زندگى، همراهى افرادى با خصوصيات شخصيتى و اخلاقى والا و هميارى نزديكان و خويشان و از همه مهم‌تر اعضاى خانواده و به‌ويژه همسر است. حضرت امام خمينى(ره) از اين نعمت والا و ارزشمند برخوردار بودند و به حقيقت همراهى و هميارى اعضاى خانواده و شكيبايى و صبر آنان، تأثير بسيار زيادى در موفقيت ايشان در تمامى مراحل زندگى از زمان تحصيل در حوزه علميه و طى مدارج علمى بالاى حوزوى و نيز در تمامى دوران مبارزه عليه رژيم طاغوت و حتى در دوران پس از پيروزى انقلاب اسلامى داشته است.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد آقا، از جمله اين شخصيتهاى تأثيرگذار در زندگى حضرت امام خمينى(ره) بود كه در تمام مراحل تحصيل و مبارزه امام را همراهى كرد.

وی گفت: خصوصيات اخلاقى و اجتماعى ايشان باعث شد كه در شرايط و دوران سخت قبل و بعد از انقلاب همراه امام باشد و حتى بسيارى از مشكلات و گرفتاريها به دست ايشان حل شود و در بسيارى از كارها و برنامه‌هاى دشوار، ضمن خدمت‌رسانى به ايشان، فردى رازدار و مشاورى امين براى امام باشد. علاوه بر اين‌ در تمام اين دوران سخت، وظيفه مراقبت از وضعيت جسمى و سلامتى امام بزرگوار به‌دليل وجود بيمارى و عارضه قلبى را به‌عهده داشت و حقيقتاً فرزندى دلسوز و مهربان براى ايشان بود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: نكته مهم ديگر در زندگى حاج احمد آقا، ولايتمدارى و ايستادگى در راه حفظ ارزشهاى انقلاب اسلامى و حمايت از رهبرى معظم انقلاب بعد رحلت امام بزرگوار بود؛ درسى كه حاصل تربيت مكتب انقلابى و فكرى امام بود.

وی افزود: ايشان با شناخت والاى انقلابى و ارزشى و بصيرت بالايى كه داشت، در زمان حساس بعد از ارتحال امام، مقام معظم رهبرى را مورد حمايت جدى خود قرار داد و دشمنان كه منتظر واكن شهاى مختلف توطئه‌آميز بودند را نااميد كرد. ويژگى شخصيتى و سياسى مهمى كه لازم است بسيارى از فرزندان مسؤولين نظام اسلامى آن‌را بياموزد و درس بگيرد.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: در مورد حاج سید احمد آقا جفاهاى زيادى نيز با شايعه‌پراكنى مبنى بر دخالت در امور سياسى و تصميم‌گيرهاى حضرت امام و با هدف تخريب شخصيت ايشان صورت گرفت كه سزاوار شخصيت ايشان و حضرت امام نبود؛ چرا كه همگان مى‌دانند كه حضرت امام از چه شخصيت والا و ارزشمندى برخوردار بودند و در تصميم‌گيريهاى مهم با سران نظام و شخصيتهاى كشورى و لشكرى مشورت مى‌كردند و يا تصميمات خود را به آنان ابلاغ مى‌كردند.

این استاد حوزوی ادامه داد: مرحوم سيد احمد آقا از چنان شخصيت والايى برخوردار بود كه به خود اجازه نمى‌داد كه در تصميم‌گيريهاى امام براى نظام و مسائل مهم مداخله داشته باشد و كارى انجام دهد كه خلاف تصميم امام و يا نظام بوده باشد. اين شايعه‌پراكنى‌ها از سوى برخى، هدفى جز لطمه زدن به بيت امام و نظام اسلامى نداشت.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: اما نكته مهم، تربيت يافتن اين شخصيت والا و فرزندان ديگر امام(ره) در دامن مادرى مهربان و دلسوز و تربيت‌يافته مكتب تشيع و «دودمانى علمى» (پيام تسليت رهبر معظم انقلاب در پى رحلت همسر گرامى حضرت امام خمينى(ره)، ۱/۱/ ۱۳۸۸) حاجيه خانم ثقفى است.

وی اظهار داشت: بدون‌شك اگر كانون خانواده امام(ره) حول محور حضور همسر و مادرى داراى سجاياى ارزشمند اخلاقى و دينى شكل نمى‌گرفت، نه تنها شايد حضرت امام خود در بسيارى از شرايط سخت زندگى از همراهى خانواده محروم مى‌ماند و دچار مشكلات عديده مى‌شدند، بلكه فرزندان ايشان نيز از اين مسأله دور مي‌ماندند.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: تربيت اين فرزند برومند و نيز موفقيت حضرت امام در مسائل سختى چون سالهاى تبعيد در خارج از كشور و نيز دوران‌هاى مختلف مبارزه، بدون‌شك حاكى از وجود همسرى قابل اعتماد و امين و انقلابى و مادرى مهربان و دلسوز در خانواده ايشان است كه نقش مهم و تأثيرگذارى بر عهده داشته و ايفا نموده‌اند و با تحمل سختى‌ها و دشورايها، با صبر و شكيبايى زياد، يار و همراهى دلسوز و مهربان براى مرحوم امام و مادرى فداكار و عالى‌قدر براى فرزندان ايشان بودند.

وی تصریح کرد: حضور اين شخصيت بزرگ در زندگى امام خمينى(ره) براى جوانهاى انقلابى و ديندار جامعه امروز درس عبرت‌آموز و ارزشمندى است كه براى رسيدن به اهداف خود و خدمت‌رسانى به جامعه اسلامى، حداكثر دقت را داشته باشند و به انتخاب‌هاى خود توجه كنند و فردى را براى زندگى مشترك و تشكيل خانواده خود انتخاب كنند كه در راه رسيدن به اهداف و برنامه‌هاى زندگى معنوى و اجتماعى، يار و ياورى همراه و هم‌رأى باشد و با برخوردارى از سجاياى اخلاقى بتواند در زمينه‌هاى مختلف، مشاورى امين و مهربان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha