جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 444089
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ افتخارات و پيروزى‌هاى متراكم انقلاب اسلامى در سال ۹۶ را بايد به نام مردمى ثبت و ضبط كرد كه در عرصه‌هاى صيانت از نظام اسلامى، لحظه‌اى ترديد به خود راه ندادند و همه آنچه در چنته داشتند را كريمانه تقديم كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان؛ آخرين برگه هاى تقويم سال ۹۶ را در حالى ورق مى‌زنيم كه باز هم برگه هاى افتخار و عزت امسال را بايد به نام ملت و مردمى ثبت كرد كه سال‌هاست بر عهدى كه با حضرت روح‌الله بسته‌اند، وفادار مانده‌اند و با عبور از عقبه‌هاى سخت و تاريخى، به قله‌هاى رفيع عزت و اقتدار نزديك شده‌اند.

افتخارات و پيروزى‌هاى متراكم انقلاب اسلامى در سال ۹۶ را بايد به نام مردمى ثبت و ضبط كرد كه در عرصه‌هاى صيانت از نظام اسلامى، لحظه‌اى ترديد به خود راه ندادند و همه آنچه در چنته داشتند را كريمانه تقديم كردند.

شكست هيمنه داعش در منطقه غرب آسيا، ناكامى پروژه‌هاى دنياى غرب عليه جمهورى اسلامى ايران، گسترش نفوذ الهام‌بخش انقلاب اسلامى در كشورهاى منطقه، مشاركت شكوهمند مردم در انتخابات رياست جمهورى ۹۶، تجديد ميثاق حماسى مردم در راهپيمايى ۲۲ بهمن امسال علي‌رغم همه كمبودها و مشكلات، حضور غيرتمندانه مردم در شكست پروژه آشوب دى‌ماه و توفيقات متراكم ديگرى كه در سال ۹۶ به نام نظام اسلامى رقم خورد، مرهون حضور و هوشمندى مردمى است كه ۲۹ سال است دست بيعت با ولى زمان خود حضرت آيت‌الله خامنه‌اى(دام عزه العالى) داده‌اند و بر ميثاق الهى خود استوار مانده‌اند.

يكى از پرتكرارترين واژه‌ها در مجموعه بيانات و بيانيه‌هاى بنيانگذار انقلاب اسلامى حضرت امام خمينى(ره)، واژه «مردم» است. استراتژى امام در «حدوث» و «بقاى» انقلاب اسلامى، بر دو عنصر اساسى تكيه داشت؛ عنصر اول، اسلام و عنصر دوم، مردم بود. بزرگ‌ترين هنر امام، ايجاد حلقه‌هاى اتصال ميان مردم به‌عنوان نماد جمهوريت با رهبرى به‌عنوان مظهر اسلاميت نظام بود.

رمز مانايى و ماندگارى انقلاب اسلامى را بايد در ميراث حضرت امام(ره) جستجو كرد كه پايه‌هاى اقتدار نظام اسلامى را بر دژ نفوذناپذير و غير قابل تسخيرى بنا نهاد كه از آن به‌عنوان «مردم» ياد مى‌كنيم. زنجيره‌هاى پايان‌ناپذيرى از حلقه‌هاى قدرت كه اتصال و انسجام آن به‌عنوان گرانيگاه و مركز ثقل قدرت در نظام اسلامى ايران به‌حساب مى‌آيند.

امام در برابر استراتژى «تهى‌سازى از قدرت» كه آمريكا سعى داشت صاحبان اصلى اين انقلاب يعنى مردم را از بدنه حكومت دور نمايند، حلقه‌هاى اتصال ميان مردم و رهبرى را روزبه‌روز محكم‌تر و منسجم‌تر كرد. امام مى‌فرمود؛ صاحبان اصلى اين مملكت مردم هستند و روح و حيات نظام اسلامى با حضور مردم در همه صحنه‌ها رقم خورده است.

در مرحله «تثبيت» انقلاب و نظام اسلامى هم، امام بر خلاف تمامى تئورى‌هاى رايج آن‌روز كه پايه‌هاى اقتدار و امنيت يك ملت را بر اساس قابليت‌هاى نظامى و ارتش‌هاى آموزش‌ديده و كلاسيك بنيان گذارده بودند، مقولاتى همچون «حضور همه‌جانبه»، «مشاركت حداكثرى»، «رضايت عامه»، «وحدت و انسجام اجتماعى»، «دولت ملى» و «دفاع همه‌جانبه» را وارد مؤلفه‌هاى پايدار امنيت ملى كرد.

مقام معظم رهبرى در بيان خاطرات خود از امام مى‌فرمايند: وقتى امام از مردم صحبت مى‌كرد، برمبناى احساسات نبود و مثل رهبران خيلى از كشورها، ادعاى مردم‌گرايى نمى‌كرد بلكه در عمل براى مردم و منزلت و شأن آن‌ها ارزش قائل مى‌شد. كمتر كسى را ديده‌ايم كه به قدر امام، نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد كند چراكه او به شجاعت و ايمان مردم باور داشت.

امام، مردم را از صميم قلب دوست مى‌داشت و به آن‌ها عشق مى‌ورزيد. مقام معظم رهبرى احترام امام به اقشار جامعه را اين‌گونه بيان مى‌نمايد كه من ديدم چشم‌هاى امام از هيجان و عشق به بچه‌هايى كه قلك‌هاى خود را براى جبهه آورده بودند، پر از اشك مى‌شد. وقتى پيغامى از مادر شهيدى را خدمتشان گفتم، اشك از چشمان آن‌حضرت سرازير شد. امام در سخت‌ترين شرايط به مردم اطمينان داشت و به صفا، وفا، غيرت، شجاعت و صداقتشان واقف بود. مردم نيز امام خود را خوب شناخته بودند و پاسخ مناسب به او دادند.

اين مردم سرمايه‌هاى اصلى نظام اسلامى هستند. مسئولان بايد قدردان مردمى باشند كه با تمام مشكلات و سختى‌هايى كه در اداره زندگى‌شان دارند، لحظه‌اى از شكوه و عزت ايران عزيز غافل نبوده‌اند.

هيچ ارتشى در دنيا نمى‌تواند يك ملت را به زانو درآورد. دشمنان درصددند بين صفوف مردم فاصله ايجاد كنند. نبايد با خط‌كشى‌هاى ناروا، بين مردم فاصله انداخت. ايران با ۸۰ ميليون ايرانى شكل‌گرفته است. مردم ميراث‌دار تاريخ و تمدن ايران سربلند و باشكوه هستند. كارنامه اين ملت، لبريز از افتخار و شكوه و عزت است. مسؤولان بايد تلاش كنند خود را هم‌پاى مردم كنند. كارنامه قبولى‌شان را از مردم بگيرند و در سال ۹۷ عزم و همت بيشترى را براى جامه عمل پوشانيدن به مطالبات بر حق ملت ايران از خود به خرج دهند.

آينده متعلق به مردم ايران است. اين وعده لايتخلف الهى است كه اگر ملتى پرچم يارى دين خداوند را بر دوش كشند، خداوند نيز نصرت خود را بر آنان نازل خواهد كرد. «و كان حقا علينا نصر المؤمنين»

حکمت حکیمی فر - مدیر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بیجار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha