جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت پیمان

حوزه/ دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: پدیده شوم داعش با وجود همه جنایاتی که در منطقه آفرید، اما فرصت مناسبی برای معرفی چهره حقیقی شیعه به دنیا فراهم کرد

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که امسال مهم ترین واقعه و رویداد، برچیده شدن سلطه داعش بر عراق و سوریه بود، ابراز داشت: از بین بردن سلطه داعش بر سرزمینهای اسلامی را البته باید از زوایای مختلف مورد توجه و بررسی قرار داد.

وی افزود: پدیده شوم داعش اگر چه تخریب ها و آسیب های جبران ناپذیری را به جهان اسلام تحمیل کرد، اما از یک منظر باعث تغییر دیدگاه دنیا نسبت به شیعه و شیعیان شد و این مساله مهمی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در قرون اخیر و به خصوص بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی و به تبع آن لاییک و سکولار شدن دنیای غرب و منزوی شدن دین در آن، تنها جایی که می توانست دنیا را از حیث دینی و معنوی متحول سازد، تشیع بود.

وی بیان داشت: به همین خاطر است که جهان غرب و قطب استکبار در طی این قرون ، به شیوه های مختلف سعی در تخریب شیعه داشته و کوشیده است که شیعه و شیعیان را فرقه ای خشونت طلب و ضد فرهنگ و تمدن بشری به دنیا معرفی کنند و از آن سو به دشمنان تشیع مثل وهابیت و بهاییت و سلفی گری بها داده و آن ها را در برابر شیعه تقویت کرده اند.

دبیر شورای دین پژوهان کشور افزود: از این منظر باید گفت که واقعه داعش یک بیدارباش برای دنیای امروز بود که متوجه باشد پدیده القاعده و طالبان و این اواخر داعش با آن همه جنایت های کم نظیر و بلکه بی نظیر، از دل سلفی گری و وهابیت متولد شده است.

پیمان همچنین اظهار داشت: ما می خواستیم در طول قرن ها این حرف و سخن حق را به کرسی بنشانیم که شیعه مذهب حق و عدالت خواه و مروج اسلام ناب است و با خشونت و ظلم و ستم کاملاً بیگانه است و در سال های اخیر پس از شکل گیری و جنایت های داعش ، این مساله کار ما را راحت کرد چرا که دنیا فهمید شیعه چیست و چه می گوید و از آن سو دشمنان شیعه چه هستند و چه می گویند و چه می کنند.

وی گفت: خوشبختانه این حرف در دنیای کنونی اثبات شده ، به طوری که امروز جهانیان از ما و سخن و حرفمان استقبال می کنند و درها به روی شیعه و به خصوص اندیشمندان و متفکران شیعی در محافل علمی گشوده شده است که این اتفاق مبارک را باید قدر دانست و برایش برنامه ریزی مطلوب کرد.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین خاطرنشان کرد: به دیگر سخن، امروز برای ما یک فرصت تاریخی فراهم شده به این معنا که مراکز علمی و تبلیغی و پژوهشی ما این فرصت را مغتنم بشمرند و در این باره برای معرفی هر چه بهتر شیعه و تشیع بکوشند تا خدای ناکرده دوباره در این باره شاهد فرصت سوزی نباشیم.

وی گفت: واقعیت آن است که ما سال ها تلاش می کردیم که در مراکز آکادمیک و علمی جهان نفوذ کرده و شیعه را به درستی معرفی کنیم و به خصوص این که نقش شیعه را در پیدایش و گسترش علوم تبیین کنیم که در گذشته این امکان برای ما به خوبی فراهم نبود چرا که مانع از کار ما می شدند و راه را بر ما می بستند.

وی تاکید کرد: از این حیث پس از شکل گیری و برچیده شدن بساط داعش ، یک فرصت

طلایی تاریخی برای ما به وجود آمده، هر چند که متاسفانه احساس می شود به خاطر نبودن بودجه و پشتوانه های مالی و احیاناً اولویت ندادن به این موضوع ، هنوز ما حضور کافی و لازم در عرصه بین الملل حوزه نداریم

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین گفت: البته انصافاً در همین سال های اخیر تحرکات مناسبی صورت گرفته اما به هیچ وجه کافی نیست و ما باید بر تلاش های خود در این باره بیفزاییم و از این فرصت در مسیر ترویج مکتب اهل بیت(ع) نهایت استفاده را بکنیم.

وی در خاتمه افزود: از این منظر به عقیده بنده، تقویت رفت و آمد هیئات علمی و صاحب نظران حوزوی در سطح جهانی و حضور موثر آن ها در محافل علمی و کنفرانس ها و دانشگاه ها و همایش های علمی جهان باید بیش از پیش مورد توجه خاص باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha