جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر حوزه علمیه استان کردستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: دعای تحویل سال درخواست تغییر و تحول مثبت در منش و زندگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس عربیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به فرارسیدن سال جدید اظهار داشت: دین اسلام برای ورود به هر مرحله‌ای دعای ویژه‌ای دارد و برای ورود به سال نو هم سنت دین خدا بر این است که سال نو را با دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» آغاز کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: این دعا که در نگاه و دید ظاهری اول، ادعیه‌ای کوتاه است، دارای معنایی ژرف و پرمحتواست؛ در دعای تحویل سال نو شاهد مسائل فراگیر بسیاری هستیم.

وی افزود: اولین چیزی که از این دعا به ذهن هر انسان بصیری متبادر می‌شود، قدرت لایزال خداوند منان در تغییر و تأویل در جهان است که همان «یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ» است؛ انسان و بنده در این دعا به عینه قدرت خداوند را والاترین و برترین قدرت‌ها می‌داند.

این استاد حوزه گفت: همچنین در این دعا بنده از خداوند خود که همواره در کتب قرآن و سایر ادیان الهی به‌عنوان پروردگار بخشاینده معنا شده است، درخواست تغییر و تحول مثبت در منش و زندگی خود می‌کند که این هم بخشی از اعجاز این دعای به‌ظاهر کوتاه ولی پرمحتواست.

وی تأکید کرد: در ابتدای این دعا می‌خوانیم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» یعنی اینکه خداوند خود بر تغییر نفس و باطن انسان مسلط و قاهر است و می‌تواند مسیر زندگی بندگانش را تغییر دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عربیان با اشاره به اینکه در بخش دیگری از دعای تحویل سال خورشیدی می‌خوانیم «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، افزود: در این بخش از دعا انسان که خود را در مقابل قدرت خداوند ضعیف و ناتوان می‌بیند، از پروردگارش می‌خواهد که وضعیت و حال وی را در سال پیش روی خوب و عالی نگاه دارد و او را از بدی‌ها و کژی‌های دنیوی به دور سازد.

وی تصریح کرد: انسان در این بخش دعا از خداوند می‌خواهد وضعیت و حال وی را بهتر از گذشته قرار دهد و مسیر بندگی وی را در سال جاری سهل و آسان نماید.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه خداوند منان همیشه و در همه‌جا خیر و صلاح بنده‌اش را می‌خواهد، گفت: خداوند منان تمام امکانات و وسایل را برای خوشبختی و سعادتمندی انسان در این دنیا و آخرت مهیا نموده است و این خود انسان است که باید خوب درک کند و بفهمد.

وی افزود: پس باید گفت که در این دعا چندین مورد بسیار چشم‌نوازی می‌کند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که در این دعا انسان از درگاه خداوند متعال می‌خواهد که او را بدی‌ها و پلیدی‌های زندگی برهاند و حال او را به بهترین و روحانی‌ترین حال تغییر دهد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان تأکید کرد: تعبیر دیگر دعای سال نو این است که خداوند ما را یاری کند که راهمان را در دنیای پرپیچ‌وخم گم نکنیم و در صراط مستقیم حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عربیان با اشاره به اینکه در دعای سال نو درخواست بنده از آفریدگارش برای راهنمایی وی دررسیدن به خوبی‌هاست، گفت: در این دعا بنده از خداوندش می‌خواهد که قدرت ایستادگی در برابر بدی‌ها را به وی بدهد و بتواند بنده لایق و شایسته برای پروردگارش باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha