جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

مافیای ارز،دلال و صراف را جابجا کرد

در آستانه سال جدید فروش دلار و یورو از سوی صرافی‌ها تقریبا متوقف است و مسافران و متقاضیان، این دو ارز، ارز مورد نیازشان را از دستفروشان تهیه می‌کنند، البته این درحالی است که برای سایر ارزها محدودیتی در فروش وجود ندارد. در هفته گذشته فروش دلار و یورو دولتی با ارائه مدارک مسافری امکان پذیر بود. هر چند که در آن مقطع هم مسافران مجبور بودند برای خرید دلار و یورو دولتی در صف‌های طولانی بیاستند.در حال حاضر با عدم عرضه دلار و یورو صف‌ها هم جمع شده‌اند، اما متقاضیان همچنان به طور پراکنده در بازار وجود دارند.اغلب متقاضیان مجبور هستند ارز مورد نیازشان را از دلالان و دست فروشان تهیه کنند و این در حالی است که قیمت‌ها در میان دست فروشان تا حدودی بالاتر از صرافی‌ها است. استدلال صرافی‌ها در مورد عدم عرضه دلار و یورو اختلاف قیمتی است که بین این دو ارز در میان دست فروشان و ارزهایی است که بانک مرکزی به صرافی‌ها عرضه می‌کند. در حال حاضر بین آنچه صرافی‌ها بر روی تابلو اعلان قیمت‌های شان زده‌اند و آنچه دست فروشان عرضه می‌کنند حدود ۱۰۰ تومان در مورد دلار اختلاف قیمت وجود دارد.

 

بسته تریلیونی جدید روبلی برای امداد و نجات رسید

بانک مرکزی روسیه به منظور تعادل بخشیدن به ترازنامه دو بانک این کشور که طی برنامه نجات اواخر سال گذشته از ورشکستگی رها شدند ۱۷ میلیارد دلار دیگر به آنها تزرریق می کند. بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از برنامه وسیع‌تر خود برای پاکسازی بخش آسیب دیده از وام های معوق و خروج سرمایه بانکی، سه بانک خصوصی " اوت کریتی"، " بی اند ان بانک"  و " پرومزویازبانک" را نجات داد و ده‌ها وام دهنده کوچک دیگر را تعطیل کرد.تا پایان سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی روسیه در مجموع ۱.۵ تریلیون روبل را برای بهبود نقدینگی و سرمایه این سه بانک فراهم کرد. برخی از منابع توسط این بانک ها بازپرداخت شده اند اما بانک " اوت کریتی"  اعلام کرده است به وجوه بیشتری نیاز دارد. یک منبع آگاه به بانکها گفت تزریق سرمایه  یک تریلیون روبلی جدید که تصمیم گیری در خصوص آن هنوز ادامه دارد، یارانه ای به دو بانک " اوت کریتی"  و " بی اند ان بانک" خواهد بود و می تواند بالاتر از رقمی باشد که تاکنون به آنها پرداخت شده است.

 

دهن کجی تلگرام،کاربران را شوکه کرد

به نقل از اسپوتنیک، شرکت تلگرام اعلام کرد: افراد یا کشورهایی که در فهرست تحریم های آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشارکت در خرید ارز رمزنگار «گرم» تلگرام را ندارند.این افراد حق مشارکت در عرضه اولیه ژتون های دیجیتال تلگرام را نخواهند داشت و خرید ژتون ها توسط این افراد ممنوع است. همچنین اقوام نزدیک افراد تحریم شده از قبیل همسر، فرزندان و خواهر و بردار آنها هم ممنوعیت خرید «گرم» را خواهند داشت.بر همین اساس تمام افرادی که در کشورهایی موجود در فهرست تحریم قرار دارند شامل این ممنوعیت می شوند و بر اساس اعلام تلگرام ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و شبه جزیره کریمه شامل این ممنوعیت می شوند.بر پایه این گزارش، تلگرام به دنبال سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری برای ایجاد بستر اقتصاد مجازی خود از طریق اپلیکیشن تلگرام و ساخت پلت فرم سیستم پرداخت منحصر بفرد مبتنی بر پایه بلاک چین است که مصرف کنندگان می توانند به ارز دیجیتال «گرم» پرداخت های خود را انجام دهند.

 

مسکو در یک قدمی غول اقتصاد دیجیتالی،قرار گرفت

«هرمن گروف» مدیر عامل اسبربانک روسیه گفت: انتظار می رود که «اقتصاد دیجیتال» روسیه تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱.۱ تریلیون دلار برسد.وی تصریح کرد زمانی که استراتژی خود را توسعه می دهیم، می توانیم اقتصاد دیجیتال را پیش بینی کرد و از نقطه نظر اسبربانک برآورد می شود که اقتصاد دیجیتال روسیه تا ۷ سال آینده به ۱.۱ تریلیون دلار برسد.بر همین اساس، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه «اقتصاد دیجیتال» را در فهرست اهداف اصلی توسعه استراتژیک روسیه تا سال سال ۲۰۲۵ میلادی قرار داده است و دولت این کشور هم برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال را در ماه جولای سال ۲۰۱۷ میلادی تصویب کرد.برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال روسیه شامل ۵ حوزه از قبیل مقررات ضابطه ای، آموزش، منابع انسانی، توسعه قابلیت های تحقیقاتی و زیرساخت آی تی و امنیت سایبر می شود.البته افق ارائه این برنامه ها سال ۲۰۲۴ میلادی است و برخی از اقدامات آن اکنون در حال اجرا است.

 

مسقط و تهران،دلار را کنار زدند

«یوسف بن علوی» وزیرامورخارجه عمان در دیدار با رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون تردید این دیدار فرصت مناسبی برای روابط بانکی دو طرف است و تلاش می شود روابط بانکی و اقتصادی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.وی گفت: ارتباطات بانکی بر اساس خواست و اراده مقام های بلندپایه دو کشور در حال انجام است و امیدواریم در کنار روابط دیپماتیک، ارتباطات اقتصادی و بانکی با توجه به همسایگی ما رشد و توسعه یابد.یوسف بن علوی از سرمایه گذاری های مشترک استقبال کرد و ادامه داد: از دیگر مزیت ها، حضور در بازارهای نفت، گاز و پتروشیمی دو کشور است و همکاری در این زمینه ها با توجه به بنادر دو طرف به ارتباطات بانکی نیاز دارد. بر این اساس باید به توسعه روابط بانکی به عنوان یک اصل توجه کرد.وزیر امورخارجه عمان گفت: تدوین برنامه عملیاتی و کاربردی با روش ایجاد حساب های مشترک و استفاده از پول های ملی ایران و عمان بدون اتکا به ارزهای خارجی باید به عنوان یکی از الزام های توسعه روابط بانکی و تجاری دیده شود.

 

رشد نوشیدنی ماشینی در تلاطم نوروزی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به کاهش قابل توجه واردات بنزین اشاره کرد و گفت: با راه اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 11 میلیون لیتر به تولید بنزبن کشور افزوده شد و در نتیجه میانگین تولید روزانه بنزین به 77.4 میلیون لیتر رسید. وی درباره تولید بنزین یورو4 نیز گفت: اکنون روزانه 29 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کشور تولید می شود.موسوی خواه، میزان رشد مصرف بنزین در سال 96 را بیش از 8 درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود میزان مصرف بنزین کشور در سال 97 تا 9 درصد افزایش یابد و بطور میانگین به 88 میلیون مترمکعب در روز برسد.وی تعداد کل خودروهای دیزلی کشور را 837 هزار و 568 خودرو اعلام کرد و گفت: امسال در طرح پیمایش بین 4.6 تا 10 درصد در ماه های مختلف سال، مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل کاهش یافت.وی درباره بدهی شرکت های هواپیمایی نیز گفت: بدهی ایرلاین ها از 975 میلیارد تومان، به 680 میلیارد تومان کاهش یافته است.این مقام مسئول با بیان اینکه در سال آینده میزان واردات بنزین کاهش زیادی می یابد، گفت: متوسط واردات بنزین امسال، روزانه 12.6 میلیون لیتر بود که در مجموع بیش از 4.5 میلیارد لیتر بنزین وارد شد.

 

ارتباطات،دروازه کشوری را احیا کرد

عده ای از فعالان بازار گوشی های تلفن همراه معتقدند، طرح رجیستری روند گوشی های قاچاق را سامان داد و علاوه برآن بازار را از وجود گوشی های ریفرش شده(احیا کردن)هم پاک کرد. طرح رجیستری به عنوان مهمترین طرح مبارزه با گوشی های قاچاق از مهر ماه امسال در حال اجراست بررسی ها نشان می دهد درآمد های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در 9 ماه امسال 150 درصد رشد داشته است.هرچند در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان، تلاش کردند تا افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه را دلیل اجرای این طرح عنوان کنند و مانع از اجرای موفقیت آمیز این پروژه شوند، اما با گام‌های محکم و موثر وزارت ارتباطات و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه های مرتبط، این طرح به خوبی در حال اجراست.تاکنون گوشی های شرکت اپل، گوگل، بلک بری، موتورولا، ال جی، نوکیا، سونی، تکنو، هوآووی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده اند و بقیه مدل های شرکت سامسونگ این مدل گوشی به گفته وزیر ارتباطات از 15 فروردین اجرا می شود.

 

راه آهن،دورخیز میلیونی برداشت

براساس آمارهای جدید از سوی راه‌آهن در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۴ میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی حمل و نقل ایران جابه‌جا شده‌اند که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.راه‌آهن همچنین اعلام کرده که در سال گذشته ۲۸۴ واگن مسافری با سن بالای ۳۰ سال را از رده خارج کرده و ۴۷۲ واگن جرم‌گیری و ۱۰۰ واگن نیز بهسازی شده‌اند. راه‌آهن همچنین اعلام کرده که این شرکت تا پایان برنامه ششم توسعه مکلف به جابه‌جایی بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر معادل ۲۰ درصد حمل و نقل عمومی کشور شده که از این‌رو نیاز به سرمایه‌ گذاری قابل توجه در این بخش را نشان می‌دهد و در نوروز ۱۳۹۷ با فراهم کردن بیش از یک میلیون و ۸۷۲ هزار صندلی رشدی ۱۵ درصدی را از نظر ظرفیت و رشدی ۱۳.۸ درصدی را از نظر افزایش تعداد صندلی ایجاد کرده است.

 

برلین،دست به دامان واشنگتن شد

به نقل از اسپوتنیک، پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان به آمریکا سفر خواهد کرد.قرار است در این سفر آلتمایر مقامات آمریکایی را متقاعد کند از اعمال تعرفه گمرکی علیه واردات دیگر کالاهای اروپایی خودداری کند. طی هفته‌های گذشته آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا به ترتیب 25 و 10 درصد تعرفه گمرکی اعمال کرده است. آمریکا تهدید کرده است در صورتی که اتحادیه اروپا موانع ورود کالاهای آمریکایی به بازار این قاره را از بین نبرند آمریکا برای واردات خودروهای اروپایی نظیر بنز و بی‌ام‌و تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد.به طور کلی اعمال تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا به شدت از سوی اتحادیه اروپا، چین و آلمان مورد انتقاد قرار گرفت.وزیر فدرال اقتصاد آلمان گفته است این اقدام آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده و عواقب بسیار منفی را برای تجارت جهانی در پی خواهد داشت اما حزب دویچلند آلمان موضع نسبتا حمایت‌گرایانه‌ای را نسبت به اقدام دولت آمریکا داشته اعلام کرده است این اقدام آمریکا در پاسخ به اعمال تعرفه گمرکی برای کالاهای وارداتی به این اتحادیه انجام شده است.ترامپ گفته است اگر اتحادیه اروپا تعرفه واردات کالاهای آمریکایی به این اتحادیه را  لغو کند آمریکا تعرفه‌های جدید را برخواهد داشت.

 

گوسفند عید،کمی بالا و پائین شد

افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال ۹۶؛ باعث نوساناتی در بازار محصولات پروتئینی از جمله مرغ و گوشت قرمز شده به طوری که قیمت هرکیلوگرم مرغ در مراکز خرده فروشی به ۸۶۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی نیز به ۴۵ هزارتومان افزایش یافته است.  علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز با بیان اینکه قیمت این نوع گوشت طی حدود ۳ هفته اخیر، نزدیک به ۲ هزارتومان گران شده است،وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان ۴۵ هزارتومان است،ملکی افزود: واردات نیز درحال انجام است و هم اکنون نیز گوشت های وارداتی در غرفه های میادین سطح شهر، فروشگاه های زنجیره ای، هایپرها و  غیره در حال عرضه است.به گفته وی قیمت هرکیلوگرم گوشت وارداتی ۳۳ هزارتومان است.

 

نفت 97،تثبیت شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میزان تولید نفت ایران در سال آینده را اعلام کرد.علی کاردر، درمورد میزان تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۷ گفت: میزان تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۷  افزایش نخواهد داشت و در همین میزان تولید فعلی ثابت خواهد ماند.وی درمورد میزان تولید فعلی نفت در کشور توضیح داد: در حال حاضر تولید نفت ایران روزانه  حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید نفت نزدیک چهار میلیون بشکه است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد میزان صادرات نفت نیز گفت: میزان صادرات متغییر است اما متوسط میزان صادرات حدود یک میلیون ۷۰۰ یا ۷۵۰ هزار بشکه است. ین آمار درحالی از سوی کاردر اعلام شده که آمار اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه نشان داد تولید نفت ایران در فوریه به ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۱۸ میلیون بشکه در روز در ژانویه، حدود ۵۰۰۰ بشکه در روز کاهش داشت. اما براساس آماری که از سوی ایران اعلام شده است، تولید نفت در فوریه ۳.۸۱۰ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۱۷ میلیون بشکه در روز در ژانویه، ۷۰۰۰ بشکه در روز کاهش داشت.

 

چابهار،هند را به جان ایران انداخت

چند روز پس از آنکه ایران از چین و پاکستان دعوت کرد تا در پروژه توسعه بندر چابهار مشارکت کنند، هند اعلام کرد این حق دولت ایران است که شرکای این پروژه را انتخاب کند. به نقل از پایگاه خبری پی تی آی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر سه روزه خود به اسلام آباد، از پاکستان و چین دعوت کرده بود تا در پروژه استراتژیک بندر چابهار مشارکت کنند. وی همچنین گفته بود، هدف از این پروژه «خفه کردن» یا «دور زدن» هیچ کشوری نیست. هند یکی از شرکای کلیدی در توسعه بندر چابهار بوده که به راحتی از ساحل غربی چین قابل دسترس است و می تواند به عنوان بدیلی در برابر بندر گوادر پاکستان که با سرمایه گذاری چینی ها توسعه یافته است مطرح شود. وی همچنین گفت، کمک هند برای احداث خط آهن چابهار- زاهدان به منظور شکوفا کردن ظرفیت کامل این بندر و اتصال آن به افغانستان و آسیای میانه در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به هند در ماه گذشته مورد بحث قرار گرفت.

 

بانک ها به کمک بورسی ها آمدند

با انتشار مرحله دوم اوراق اجاره بر مبنای سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) در آخرین روزهای کاری سال ۹۶ در مجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره سهام عرضه شد. ایمن مقام مسئول افزود: برای متعهد پذیرهنویسی و بازارگردانی مرحله دوم اوراق با حجم20 هزار میلیارد ریال، بزرگترین کنسرسیوم سال 96 با راهبری تأمین سرمایه امین و با همکاری تأمین سرمایه‌های محترم سپهر، کاردان و نوین شکل گرفت.وی ادامه داد: در این کنسرسیوم، تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی 7 هزار میلیارد ریال بر عهده تأمین سرمایه امین، 5 هزار میلیارد ریال بر عهده تأمین سرمایه سپهر، 5 هزار میلیارد ریال بر عهده تأمین سرمایه کاردان و 3 هزار میلیارد ریال بر عهده تأمین سرمایه نوین بود.بداغی تاکید کرد: تأمین سرمایه امین با تشکیل این کنسرسیوم در یک زمان بسیار کوتاه، همکاری بی‌نظیری را تشکیل داد که منجر به یک موفقیت بزرگ در بازار سرمایه شد؛ البته تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی مرحله نخست با حجم 10 هزار میلیارد ریال که عرضه شد مشاوره، تعهده پذیره‌نویسی و بازارگردانی بر عهده تأمین سرمایه امین قرار داشت.مدیر عامل تأمین سرمایه امین تأکید کرد: تضامین این انتشار نیز ترکیبی از تضمین بانک توسعه تعاون و توثیق سهام بود. در حقیقت این برای نخستین بار است که توثیق سهام به عنوان ضمانت انتشار اوراق اجاره انجام می‌پذیرد.

نشتی برجام،روی فرش ریخت

رئیس اتحادیه فرش دستباف با اشاره به ادامه رونق صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا، از صادرات ۶۰ میلیون دلاری این محصول به ایالات متحده در سال جاری خبر داد. بر این اساس یکی از دلایلی که رئیس جمهور این کشور را مجبور به لغو تحریم های فرش دستباف کرد، فشاری بود که مصرف کنندگان و خریداران آمریکایی برای خرید این هنرصنعت اصیل ایرانی داشتند که بر این اساس علیرغم اینکه تحریم فرش جزو تحریم های اولیه بود و ارتباطی به پرونده هسته ای نداشت، محدودیت ها برداشته شد.وی افزود: اکنون به دلیل تورم و بالا بودن قیمت تمام شده نسبت به رقبا، فرش دستباف ایرانی گران تمام می شود و قابل قیاس با رقبای هندی، پاکستانی و افغان نیست.عراقچی تصریح کرد: در سال 96 حدود 350 میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است که از این رقم 50 تا 60 میلیون دلار آن صادرات به آمریکا بوده است.

 

ایرلاین 97،کمی احیا شد

محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح خدمات رسانی به مسافران نوروزی ، گزارش عملکرد و ارایه آمار مصرف در سال 96 اظهار کرد : بدهی ایرلاین‌ها از 975 میلیارد تومان در ابتدای سال، اکنون به 680 میلیارد تومان کاهش یافته است.بدهی ایرلاین‌ها به ترتیب270،58،57 و 42 میلیارد تومان است.وی با اشاره به ظرفیت 56 میلیون متر مکعبی سوخت CNG افزود: متاسفانه اکنون تنها 20 میلیون متر مکعب از این ظرفیت در حال استفاده است.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تفاوت قیمتی CNG با بنزین و از رده خارج شدن پرايد و پژو از چرخه تولید که بیشترین مصرف کننده CNG هستند، ميزان مصرف این سوخت را کاهش خواهد داد.موسوی خواه اضافه کرد: با همفکری خودروسازان و مجلس در تلاشيم تا تدابير و تمهیداتی انديشيده شود تا خودروسازان ترغیب به تولید خودروهای دوگانه سوز شوند. امیدواریم تا پایان سال آینده مصرف سی‌ان‌جی کشور به 30 میلیون مترمکعب در روز برسد.

 

ماهی ها هم به اشتغال زایی و ارز آوری ورود کردند

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و صادرات آبزیان سازمان،با اشاره به آخرین وضعیت صادرات ماهیان زینتی، اظهار کرد: در 10 ماهه سال جاری، 31 تن انواع ماهیان زینتی با ارزش بالغ بر 500 هزار دلار به بازارهای هدف از جمله عراق، ترکیه و روسیه صادر شد.وی افزود: سه شرکت بزرگ در حوزه آب‌های شیرین و شور امکانات ویژه‌ای نظیر شهرک‌های صنعتی در داخل کشور ایجاد کردند تا پس از تولید لوازم و ملزومات نگه داری  و تولید و تکثیر ماهیان زینتی بتوانند اقدام به صادرات ادوات، تجهیزات و ماهیان زینتی به بازارهای هدف کنند.مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و صادرات آبزیان ادامه داد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماهیان آب شور به دنبال ارائه خدمات فنی و مهندسی به بازارهای هدف هستند، بدین منظور  تجهیزات و ملزومات ابتدا تحت یک شرکت مادر خارجی و سپس برحسب امتیاز اخذ شده، خود اقدام به تولید و صادرات می‌کنند.وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت صادرات یال اسبی، بیان کرد: در 10 ماهه سالجاری 24 هزار و 623 تن یال اسبی به بازارهای هدف صادر شد.

 

بانک عرب ها،خانه تکانی کرد

بانک مرکزی عربستان با افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره، سود سپرده گذاری را به ۱.۷۵ درصد و نرخ بهره را به ۲.۲۵ درصد ارتقاء داد.این اقدام بانک مرکزی عربستان در راستای پیشگیری از کاهش ارزش پول این کشور در برابر دلار و به دنبال آن خروج سرمایه از عربستان سعودی اتخاذ شده است.در همین حال بانک مرکزی عربستان نرخ بهره را به ۲.۲۵ درصد افزایش داد ضمن اینکه نرخ بهره را برای سپرده گذاری ها به ۱.۷۵ درصد ارتقاء داد. البته زمان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی عربستان غیر معمول گزارش می شود و علت آن این است که عربستان سعودی معمولا برای تصمیم گیری راجع به افزایش نرخ بهره منتظر سیاست گذاری فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره می ماند و این اقدام سعودی ها تقریبا یک هفته قبل از جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو انجام گرفته است. همچنین انتظار می رود که در روز چهارشنبه هفته آینده، فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد.بانک مرکزی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم برای قوام بیشتر ثبات مالی در تحولات داخلی و شرایط پولی بین المللی اتخاذ شده است؛ اما بانک های تجاری سعودی بر این باور هستند که بانک مرکزی علاقمند به پیشگیری از نرخ بهره منفی گسترده است که می تواند با توجه به سیاست های آمریکا در این کشور بروز پیدا کند.بر پایه این گزارش، طی ماه های اخیر ارزش ریال عربستان به دلیل رشد ضعیف اقتصادی این کشور در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است و این موضوع منجر به روند نزولی تقاضا برای اخذ وام و گرفتن وام از جوامع بین المللی شده که  در نتیجه نیاز عربستان را برای گرفتن وام از بانک های داخلی کاهش داده است.

 

دادستان در سرقت بورسی احتیاط کرد

«محمدعلی شیری زاده» گفت: این متهمان بورسی بتازگی در یکی از پرونده ها که در آن ظن دستکاری و استفاده از اطلاعات نهانی می رفت، از طریق مرجع قضایی ممنوع الخروج شدند.وی افزود: بر اساس بررسی های اولیه بازپرس، متهمان اصلی فعال در نماد بورسی مورد نظر 38 نفرند و بازجویی از آنان به صورت منظم و پیوسته در حال انجام است و تحقیقات قضایی ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: این ظن وجود داشت که متهمان با توجه به تخلف های متعددی که مرتکب و موجب ضرر و زیان افراد زیادی شده بودند، ممکن است از کشور متواری شوند.شیری زاده توضیح داد: برخی متهمان تابعیت دوگانه دارند؛ بنابراین سازمان بورس بسرعت اقدام کرد و از طریق مرجع قضایی، 14 نفر را که نقش مهم تر و موثرتری داشتند، ممنوع الخروج کرد.وی افزود: این اقدام پس از آن انجام شد که گزارش هایی درباره انجام مجموعه ای از فعالیت های غیرمجاز در یکی از نمادهای بورسی به سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. مجموعه ای از عناوین و جرایم عمومی نیز در پرونده احراز شد.

 

رایانه ای ها،کسب عید را کساد کرد

رئیس اتحادیه صنف رایانه با بیان اینکه بازار کامپیوتر در شب عید کاملاً کساد است، گفت: شاهد هستیم که فروشندگان این کالا، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و به فروش موادغذایی روی آورده‌اند.سید مهدی میرمهدی در مورد وضعیت بازار رایانه و تجهیزات کامپیوتری در آستانه عید نوروز اظهار داشت: بازار خرید و فروش اقلام کامپیوتری کساد است و شاهد هستیم که این بازار حتی از سال‌های قبل نیز از نظر فروش و حضور مشتری در بازار بدتر شده است.وی با بیان اینکه به دلیل افزایش هزینه خانوار، خرید کالا‌های آی‌تی در اولویت خانواده‌ها قرار ندارد، افزود: با وجود آنکه تکنولوژی‌های جدیدی وارد بازار رایانه می‌شود، اما در شب عید امسال تقاضای زیادی از سوی مردم برای خرید این کالا دیده نمی‌شود.رئیس اتحادیه صنف رایانه تصریح کرد: شاهد هستیم که در یک روز فروشندگان حتی یک عدد فاکتور هم صادر نمی‌کنند و بسیاری از مغازه‌ها به سمت تعطیلی پیش رفته‌اند.میرمهدی ادامه داد: به رغم وضعیت موجود، فروشندگان کالا‌های کامپیوتری مجبور به پرداخت مالیات هستند و به همین دلیل طی چند ماه اخیر شاهد بودیم که بسیاری از واحد‌های صنفی تعطیل شده و به سمت ایجاد قهوه‌خانه و یا فروشگاه مواد خوراکی و غذایی رفته‌اند.وی اضافه کرد: هم‌اکنون پنج هزار واحد صنفی در حوزه کالا‌های فناوری اطلاعات بالغ بر ۵۰ هزار نفر اشتغال در تهران ایجاد کرده‌اند که با وجود مشکلات فعلی، در این بازار ممکن است بیکار شوند.

 

میوه گران تر از موز،رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده از قیمت کالا‌های اساسی در دی ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، گوجه فرنگی با ۶۳.۵ درصدی بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده است.همچنین، کره پاستوریزه با ۳۲.۸ درصد، تیر آهن نمره ۱۴ با ۳۲.۶ درصد، تیر آهن نمره ۱۲ با رشد ۳۲.۴ درصد و ذرت داخلی ۱۶.۳ درصد، و موز ۲۵.۴ درصد بیشترین افزایش قیمت را در دی ماه سال جاری داشته‌اند.بر اساس این گزارش، عدس با منفی ۵.۴ و سیب زرد با منفی ۹.۳ درصد کمترین درصد تغییر قیمتی را در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

 

میانه ای ها برای عید،فهرست ممنوعه زدند

مسافرانی که قصد سفر به کشورهای آسیای میانه را دارند باید از همراه داشتن داروهایی که در کشورهای یاد شده ممنوع است، خودداری کنند یا در صورت لزوم نسخه پزشک را به همراه داشته باشند.بر اساس اعلام گمرک این کشورها، ورود اقلام دارویی هنگام مسافرت به کشورهای آسیای میانه ممنوع و مشمول جریمه های سنگین است.بنابراین از مسافران درخواست می شود از همراه داشتن این گونه داروها در زمان مسافرت به کشورهای آسیای میانه حتی برای مصارف شخصی خودداری کنند.این داروها شامل استامینوفن کدیین، کلرودیازپوکساید، دیفن اکسیالت، کلونازپام، کلداکس، بنسکال، سودافد، کلداستاپ، تی_دول 100، رای_ دول 100، افرین و سوداکلد است.بر پایه اطلاعات تارنمای گمرک که به مسافران ارایه شده، ترخیص برخی کالاها به موجب جدول مقررات صادرات و واردات به عهده سازمان یا وزارتخانه خاصی است. برای نمونه نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت امور دارایی) در ارتباط با داروها، سموم و حشره کش های خانگی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی) مجوزهای لازم را صادر می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha