پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ـ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: در پى فعاليت‌‌ها و زمينه‌سازى‌هاى امام باقر(ع)، پس از ايشان، امام صادق(ع) با تشكيل حوزه علميه، بنيانگذار مكتب تشيع گرديدند.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: امام باقر(ع)؛ «باقرالعلوم» لقب داشتند و اين لقب به‌دليل مجاهدت و سختى‌هايى بود كه ايشان در راه دفاع از دين و اشاعه و ترويج مكتب تشيع در دوران سخت و دشوار زمان خود با تربيت شاگردان خاص و بحثهاى علمى - دينى و نيز مبارزه با توطئه‌هاى مختلفى كه عليه دين اسلام و مكتب تشيع بود، متحمل شدند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: مهم‌ترين درس زندگى ايشان براى زمانه ما كه دشمن سعى در نابودى ارزش هاى دينى دارد، تلاش و مجاهدت براى حفظ و اشاعه تفكرات دينى و نيز تربيت جوانان مومن و متعهد به اين ارزشها و عالم به علوم مختلف و مورد نياز جامعه است.

این استاد حوزوی ادامه داد: آغاز ماه پربركت رجب، ماه خدا مقارن با ولادت پنجمين اختر تابناك امامت، حضرت امام محمد باقر(ع) است. امام باقر(ع) كه آخرين شاهد حادثه عاشورا در ميان ائمه(ع) است، در آن دوران حدود ۴ سال داشته‌اند. بيش از سى و پنج سال از عمر آن‌حضرت در دوره امامت پدر بزرگوارشان حضرت على‌بن الحسين(ع) سپرى شده و حدود بيست سال پس از آن، دوره امامت خود آن‌حضرت است.

وی افزود: مهم‌ترين لقب آن‌حضرت، «باقرالعلوم» است. «باقر» در لغت به‌معناى شكافنده زمين به‌منظور آشكار ساختن گنجهاى پنهان است، حضرت از آن‌جهت كه به طرز شگفتى، حقايق راشكافت، به اين لقب مفتخر شده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار گفت: امام باقر(ع) در دوران امامت خويش، با وجود خفقان سياسى و شرايط نامساعد حاكم در جامعه به‌دليل حاكميت بنى‌اميه، نهضتى فرهنگى و علمى را در پيش گرفتند و با برقرارى حوزه درس، ضمن نقد انديشه‌‌ها و تفكرات نادرست راه‌يافته در ميان مسلمانان و ممانعت از نابودى تفكر شيعى تحت فشار حاكمان اموى، به تحكيم بنيان‌‌هاى اعتقادى جامعه اسلامى، گسترش فقه و احكام دينى و تحكيم معارف اسلامى با تكيه بر قرآن اقدام نمودند و موفق به پرورش دانشمندان و شاگردانى در عصر خود و به عبارتى يك جنبش بزرگ علمى گرديدند.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: در پى فعاليت‌‌ها و زمينه‌سازى‌هاى امام باقر(ع)، پس از ايشان، امام صادق(ع) با تشكيل حوزه علميه، بنيانگذار مكتب تشيع گرديدند.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبرى(در سال ۱۳۶۸) فرمودند: «اين بزرگوار(امام باقر(ع)) الگوى كامل تلاش و مبارزه و مجاهدت خستگى‌ناپذير و پُر از مشكلات براى اشاعه دين و كلمه‌‌ حق و راه‌انداختن جريان فكرى درست در دنياى آن روز بودند. هدفى كه امروز ملت ايران براى آن تلاش مى‌كند ـ يعنى زنده كردن سخن حق در دنياى مادّى و منحط و گمراه‌كننده و غرق در فساد - كارى است كه امام باقر(ع) يك تنه به كمك معدودى از اصحاب خود، در دنياى بزرگ آن روز اسلام انجام مى‌داد.»

این استاد حوزوی عنوان کرد: مطابق سخنان مقام معظم رهبرى، ما نيز بايد از سيره آن‌حضرت درس گرفته و با اعتماد به نفس و بهره‌گيرى از تربيت جوانان متعهد و مومن، حق و حقيقت و بنيان‌هاى فكرى صحيح دينى و ارزشى را در دنياى فريبنده امروز زنده نگه داريم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha